دنیای اقتصاد
1400/09/10
19:00
چهارضلعی ضدسرمایه‌ در دهه ۹۰ 💢 داده‌های آماری نشان می‌دهد طی دهه ۹۰ میانگین نرخ رشد سالانه سرمایه‌گذاری منفی بوده و ادامه این روند رشد اقتصادی دهه...

چهارضلعی ضدسرمایه در دهه ۹۰



💢 داده‌های آماری نشان می‌دهد طی دهه ۹۰ میانگین نرخ رشد سالانه سرمایه‌گذاری منفی بوده و ادامه این روند رشد اقتصادی دهه پیش‌رو را نیز تهدید می‌کند. اما چه عواملی در طول این دهه، ضدسرمایه‌گذاری عمل کرده است؟ معاون سابق طرح و برنامه وزارت صمت در یک نشست علمی به این سوال پاسخ داده و ریشه افول سرمایه‌گذاری را در چهار مورد تشریح کرده است.



💢 تلفیق چهار عامل مختلف که تحریم مهم‌ترین آنهاست، زمینه‌‌‌ساز فرار سرمایه‌‌ از بخش تولید و افت رشد صنعتی در ایران شد. معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش علمی با اشاره به تاثیر روند نزولی تشکیل سرمایه بر توسعه صنعتی، به‌طور تلویحی جذابیت بالای واسطه‌‌‌گری را معضلی دانست که برنامه‌نویسان صنعتی کشور در دهه ۹۰ به آن توجه کافی نداشتند.



💢 زرندی در این کنفرانس چهار عامل تحریم، فضای نامساعد کسب‌وکار، جاذبه اندک فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری ایران برای خارجی‌‌‌ها، در کنار ممنوعیت و محدودیت دولت در زمینه سرمایه‌گذاری به دلیل اصل۴۴ را دلایل افت تشکیل سرمایه در کشور اعلام کرد.



کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد




https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-۳۸۲۱۰۱۴



انتهای خبر

0
0