همفکران
1401/07/12
14:57
وقایع نگاری همفکران از بازار در هفته دوم مهر ماه؛ منفی تر از هفته قبل ...

یک هفته منفی دیگر را پشت سر گذاشتیم. ارزش معاملات خرد همچنان رو به کاهش است. این هفته میانگین ارزش معاملات خرد روزانه حتی به ۲ همت هم نرسید و در مقایسه با هفته قبل ...

وقایع نگاری همفکران از بازار در هفته دوم مهر ماه؛ منفی تر از هفته قبل، اصلاح بازار شدیدتر شد، بجز یک صنعت بازهی کل صنایع بازار منفی بود


یک هفته منفی دیگر را پشت سر گذاشتیم. ارزش معاملات خرد همچنان رو به کاهش است. این هفته میانگین ارزش معاملات خرد روزانه حتی به ۲ همت هم نرسید و در مقایسه با هفته قبل ۱۱ درصد کاهش را نشان داد. با این وجود شدت خروج پول خرد از بازار ۲,۳ برابر هفته قبل بود. حقیقی ها طی هفته دوم مهر ماه حدود ۱،۶ همت نقدینگی از بازار بیرون بردند. تراز هفتگی پول خرد صندوق های با درآمد ثابت بازار هم پس از ۶ هفته متوالی این هفته منفی شد. در نخستین روز معاملاتی هفته جاری حقیقی ها دست کم ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه از این صندوقها بیرون بردند. خروج نسبتا سنگینی که به رغم تزریق های روزهای بعدی باز هم تراز هفتگی آن را منفی نگاه داشت.


افت قیمت سهام هم شدید تر از هفته های قبل بود. حتی این وضعیت در سهام کوچک و متوسط بازار شدیدتر از سهام بزرگ و شاخص ساز بود. به نحوی که شاخص هموزن ۳،۱ درصد افت کرد. حال آنکه در هفته اول مهر ماه ۸ دهم درصد اصلاح شده بود. شاخص کل هم که در هفته گذشته افت ۶ دهم درصدی داشت این هفته ۲،۴ درصد ریخت و در ارتفاع یک میلیون و ۳۱۳ هزار واحد قرار گرفت.


در هفته دوم مرداد ماه بجز صنعت فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط که ۱،۷ درصد بازده مثبت داشت، بازدهی کلیه صنایع منفی شد. بیشترین افت ارزش بازار مربوط به صنایع عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری و پیمانکاری صنعتی بود. ارزش بازار هر سه این صنایع از ۱۱ تا ۱۲ درصد افت کردند.




از بین شرکتها زکشت، فاذر، غدشت، کدما، کگاز، مرقام و غدام بیشترین افت قیمت را متحمل شدند. بازده این ۷ نماد از ۱۴ تا ۲۰ درصد منفی بود. در آن سوی بازار گدنا، سصفها، دانا، ولشرق، زنگان و دسبحان بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند.



به طور کلی از مجموع ۶۸۰ نمادی که این هفته در بازار معامله شدند ۵۲۳ تای آنها افت قیمت داشتند و از ۱۵۷ نمادی که بازده مثبت دادند ۵۵ تای آنها بین صفر تا یک درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.


شنبه؛ پرواز دلار به بالای ۳۳ هزار تومان


برخلاف روز چهارشنبه، امروز بازار با فشار عرضه ها مواجه بود. گروه خودرویی با فروش های زیادی مواجه شد. به رغم اینکه در دقایق پایانی شاهد جمع آوری صف فروش خودرو توسط حقوقی ها بودیم اما تاثیری بر معاملات این گروه و کلیت بازار نداشت. در انتها، شاخص کل ۱۵،۶۸۴ واحد و شاخص هموزن ۶،۳۶۰ واحد ریختند. ارزش معاملات خرد کمتر از ۲،۳ همت بود و تراز پول خرد به حدود منفی ۵۸۰ میلیارد تومان رسید.


نرخ سود بین بانکی با افت اندک ۴ صدم درصدی به ۲۰،۹ درصد رسید.


رئیسی گفت آماده تقویت همکاری‌های چند جانبه با چین هستیم. مدیرعامل ایران خودرو از توقف تولید دو خودروی سمند معمولی و پژو ۴۰۵ در روز‌های آینده خبر داد. بایدن اعلام کرد ما از اوکراین برای بازپس‌گیری قلمرو خود حمایت می‌کنیم. نرخ بیکاری آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا در ماه سپتامبر به ۵.۴ درصد رسید. آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران با این کشور طی دوره ژانویه تا اوت سال جاری میلادی رشد ۲۹ درصدی داشته است. بایدن خطاب به توتین اعلام کرد آمریکا در کنار متحدان خود در ناتو کاملا آماده است تا از هر اینچ خاک ناتو دفاع کند. آقای پوتین، حرف من را اشتباه متوجه نشوید؛ هر اینچ.


در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز، دلار با قیمت ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. دلار در بازار آزاد از محدوده ۳۰،۴۰۰ تومان شروع کرد اما تا پایان به بالای ۳۳ هزار تومان رسید.


یکشنبه؛ کمی بهتر از دیروز


بازار امروز هم در دست فروشندگان بود. حدود ۸۰ درصد از سهم ها منفی معامله شدند. اما با اینحال فشار فروش ویژه ای در کلیت بازار دیده نمی شد. از ابتدای بازار خبر واریز ۵۰۰ میلیارد تومانی نقدینگی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار منتشر شد و در اواسط بازار بود که شاهد تحرکات مثبت در نمادهای خودرویی بودیم اما این موضوع نیز نتوانست جو عمومی بازار را تحت تاثیر قرار دهد. در انتها، شاخص کل ۸،۸۵۵ واحد و شاخص هموزن ۴،۰۲۲ واحد افت کردند. ارزش معاملات خرد حدود ۲،۱ همت و تراز پول خرد حدود منفی ۴۵۰ میلیارد تومان بود.


صدر اعظم جدید بریتانیا کواسی کوارتنگ در بودجه خود ۴۵ میلیارد پوند کاهش مالیات بدون بودجه را اعلام کرد که باعث سقوط شدید پوند شد. واردات خالص طلای چین از طریق هنگ‌کنگ در ماه اگوست نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود در بیش از ۴ سال گذشته رسید. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت ما همچنان بر تصمیم و پیشنهاد خود برای توافق با ایران مصمم هستیم. امیرعبدالهیان گفته است بنا به وظیفه انسانی به تبادل زندانیان می پردازیم. این تبادل ربطی به مذاکرات و توافق ندارد.


رئیس سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد بخشی از قشرهای جامعه توان خرید مسکن ندارند به همین منظور از اواخر آبان فروش متری مسکن آغاز می‌شود. خزانه داری کل کشور در مقابل انتشار ۵۰ هزار و ۳۰۳ میلیارد تومان اوراق از ابتدای سال تا هفته نخست مهر ماه، مبلغ ۹۳ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان برای تسویه اصل و سود اوراق امسال پرداخت کرده و بر این اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی، منفی است. متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده طی شهریور ماه در شهر تهران ۴۳۲.۲ میلیون ریال بود نسبت به مرداد ماه افزایش ۱.۱ درصدی را نشان می دهد.


در پی انتشار خبر آزاد شدن دو زندان سیاسی در مقابل آزادسازی ۷ میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده ایران، قیمت دلار آزاد در ابتدای صبح در محدوده ۳۲،۶۵۰ تومان داد و ستد شد اما در ادامه مجددا تا ۳۳ هزار تومان افزایش یافت.


دوشنبه؛ رشد قیمت نفت


بازار همچون روزهای قبل بی رمق دنبال شد. بیش از ۷۵ درصد از سهم ها منفی بودند. در انتها ارزش معاملات خرد به یکی از کمترین مقادیر خود در سال جاری رسید و در محدوده ۱،۸ همت ثبت شد. شاهد خروج ۳۴۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار بودیم. شاخص کل ۰،۲۵ درصد و شاخص هموزن ۰،۲۶ صدم درصد کاهش یافتند.


ایرنا اعلام کرد از هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری خبر می‌رسد که ظرف همین چند روز آینده حمایت این هلدینگ‌ها از سهام زیرمجموعه خودشان به طور جدی آغاز می‌شود که یکی از مسیرهای اصلی این حمایت، انتشار اوراق اختیار فروش تبعی به معنای تضمین سود برای سهامداران است تا هلدینگ‌ها نشان دهند به ارزندگی سهام خود اطمینان دارند .


امیرعبداللهیان گفت چنانچه طرف آمریکایی همین مسیر روزهای گذشته را پیش ببرد، توافق در دسترس است. کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت ما معتقدیم همچنان فرصت و امکان برای احیای برجام وجود دارد. ما برای رسیدن به توافق خوب، پایدار و قوی مصمم هستیم علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: با هماهنگی و همکاری خوبی که با وزرات امورخارجه انجام شده است در روزهای آینده خبرهای خوبی از آزادسازی منابع ارزی ایران اعلام می شود. فاطمی امین وزیر صمت اعلام کرد ایران خودرو و سایپا می توانند خودرو وارد کنند اما به چند شرط: یکی اینکه باید نمایندگی پس از فروش داشته باشند، دوم اینکه نمایندگی رسمی خودروساز خارجی داشته باشد و اینکه وقتی خودرویی وارد می شود باید در مقابلش انتقال فناوری انجام دهند. هرکسی که شرایط را دارا باشد می تواند خودرو وارد کند . انتقال گاز ایران به ترکیه متوقف شد.


قیمت نفت برنت به ۸۸،۷ دلار رسید. طلای جهانی در محدوده ۱،۷۰۱ دلار قرار گرفت. دلار در بازار آزاد همچنان در کانال ۳۳ هزار تومان قرار دارد. دلار نیمایی به حدود ۲۷،۱۲۱ تومان رسید.


سه شنبه؛ افت قابل توجه ارزش معاملات خرد بازار


نیمه ابتدایی بازار مانند روزهای قبل بود اما در دقایق پایانی تعادد نمادهای مثبت بیشتر شد و برخی از سهم ها رو به بالا حرکت کردند. در ابتدا کمتر از ۳۰ درصد نمادها مثبت بودند اما در پایان سهم نمادهای مثبت از کل بازار به ۴۰ درصد افزایش یافت. در انتها، شاخص کل ۴،۸۷۵ واحد و شاخص هموزن ۷۶۵ واحد افت کردند. ارزش معاملات خرد به ۱،۶ همت کاهش یافت و خروج پول خرد از بازار به ۱۸۰ میلیارد تومان رسید.


در بازشماری آراء زاهدی وفا برای تصدی گری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مجلس رای اعتماد نگرفت. با حذف سامانه فروش یکپارچه خودرو، ایران خودرو به عنوان تنها شرکتی که باید فروش محصولات را به صورت قرعه‌کشی انجام دهند طرح فروش فوری ۴ محصول خود را از امروز ۱۲ مهر آغاز کرده است. وزیر نیرو گفت صرفه‌جویی ۱۰ هزار مگاوات برنامه‌های مدیریت مصرف از هم‌اکنون برای تابستان ۱۴۰۲ در دستور قرار گرفته است. هادی نژاد، مدیر عملیات بازار متشکل معاملات ارز ایران اعلام کرد تمام صرافی‌ها به درگاه اعلام نرخ ارز متصل می‌شوند.


قیمت گاز در اروپا در معاملات امروز سه شنبه کاهش یافت و برای نخستین بار از ۲۱ ژانویه ۲۰۲۲ تا کنون هر هزار مترمکعب به پایین تر از ۱۶۵۰ دلار رسید. قیمت نفت برنت به ۸۹،۲۹ دلار رسید.


دلار آزاد در محدوده ۳۳ هزار و ۲۰۰ توما داد و ستد شد. دلار نیمایی تا ۲۷،۲۲۴ تومان افزایش یافت.






انتهای خبر

0
0