فارس نیوز
1401/04/22
16:46
بازار سهام توان صعود به کانال ۱.۵ میلیون واحد را نداشت/ برگشت شاخص با عرضه خودرو در بورس کالا

امروز بازار سهام توان صعود به کانال ۱.۵ میلیون واحد را نداشت اما قیمت سهام اغلب نمادهای پالایشی رشد کرد و خودرویی ها نیز از گروه های سبز بازار بودند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در روزهایی که رفت و برگشت دارد، در نیمه اول معاملات امروز با رشد همراه بود و در نیمه دوم ثابت ماند تا میزان صعود بورس کم شود، امروز پس از چهار روز افت در هفته جاری، شاخص‌های عملکردی بورس روندی افزایشی به خود گرفتند، اما هنوز ترس در میان سهامداران وجود داشته و در نیمه دوم فشار فروش، بازار سرمایه را تا حدود زیادی متاثر کرد.


هر چند صعود امروز بازار سرمایه کم رمق بود و در نهایت شاخص نتوانست به کانال ۱.۵ میلیون واحدی صعود کند؛ اما همین میزان صعود نیز می تواند سهامداران را برای هفته آینده امیدوار نگه دارد.


بسیاری از کارشناسان معتقدند اکنون بازار در موقعیت مناسبی قرار دارد و قیمت سهام شرکت‌‌ها بعد از روند نزولی که طی چند هفته گذشته شکل گرفته، معقول و ارزنده است.


* زمان مناسبی برای پذیره نویسی صندوق هاست


در این‌باره مهدی مددیان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: اعلام موافقت با عرضه خودرو در بورس کالا یکی از عوامل ایجاد روند صعودی در بازار سرمایه بوده است، اما طرح مجلس در زمینه بورس کالا که از ابتدای هفته موجب ریزش بورس شده بود، همچنان در دستور کار نمایندگان قرار دارد.


وی ادامه داد: این مساله می تواند ریسک بازار را افزایش دهد. البته شرایط فعلی بهترین زمان برای صندوق ها با درآمد ثابت برای جذب پول‌های خارج شده از بازار سهام است. با توجه به وجود چنین شرایطی در بازار می ‌توان اعلام کرد که زمان مناسبی در بازار برای پذیره ‌نویسی صندوق ‌ها فراهم شده است.


این فعال بازار سهام تصریح کرد: وجود صندوق‌های سرمایه گذاری در شرایط فعلی که بازار در وضعیت مبهمی قرار دارد و منابع در حال خروج از بازار است، می ‌تواند امکان مناسب سرمایه گذاری را برای سهامداران فراهم کند و از این طریق دیگر سرمایه هایشان دچار بحران نمی شود.


* رشد دسته جمعی شاخص های بورس


در جریان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس با افزایش ۶ هزار و ۵۱۷ واحدی نسبت به روز سه شنبه به رقم یک میلیون و ۴۹۰ هزار و ۵۱ واحد رسید؛ بازدهی این شاخص مثبت ۴۴ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن بورس نیز با رشد هزار و ۵۳۷ واحدی در سطح ۴۰۷ هزار و ۱۲ واحدی ایستاد؛ بازدهی این شاخص نیز مثبت ۳۸ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، ۱۱۰ واحد بالا آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۸۰۹ واحد قرار گرفت.


* افزایش رکود در معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۲۱ هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته رشد ۴ درصدی داشته است؛ ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۶ هزار و ۶۷۳ میلیارد تومان بود که ۷۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.


اما ارزش معاملات خرد سهام با کاهش چهار درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم دو هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در ۴ ماه اخیر است. سهم این معاملات از کل معاملات بورس نیز ۱۱ درصد بوده است.


* کاهش ۴۷ درصدی خروج پول از بورس


ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و یکمین روز متوالی منفی شد و ۲۲۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که کاهش ۴۷ درصدی نسبت به روز گذشته را نشان می دهد. گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشترین میزان خروج پول و گروه فرآورده های نفتی، کک بیشترین ورود پول را به خود اختصاص داده اند.


در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام مبین (شرکت مبین انرژی خلیج فارس)، دی (بانک دی) و کسرا (شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان) اختصاص داشت و نمادهای شاوان (پالایش نفت لاوان)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و شپدیس (پتروشیمی پردیس) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* رشد ۷۰ درصدی ارز صف های خرید بازار سرمایه


در جریان معاملات روز چهارشنبه، ۳۱۵ سهم با رشد قیمت و ۲۷۸ نماد نیز با کاهش قیمت روبرو شد؛ در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۳۸ درصد کاهش یافت و ۹۴ میلیارد تومان شد. ارزش صف های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۷۰ درصد رشد کرد و در رقم ۱۷۴ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نماد شاوان (شرکت پالایش نفت لاوان) ختراک (شرکت ریخته گری تراکتورسازی ایران) و ملت (شرکت بیمه ملت) بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب)، فمراد (آلو مراد)، لسرما (سرما آفرین) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0