همفکران
1401/05/01
17:01
گزارش روز/ چراغ سبز شیمیایی ها به گزارشات میاندوره ای

شاخص کل بورس تهران نخستین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ را با رشد ۱۶۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۷۳ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی تمام روز را در مدار مثبت مقاوت کرد و توانست سبزپوش به خط پایان برسد. البته این شاخص پس از گذشت ۴۰ دقیقه از مسیر مثبت برگشت و حدود ۴ هزار واحد را از دست داد. شاخص هموزن نیز همچون...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران نخستین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ را با رشد ۱۶۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۷۳ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی تمام روز را در مدار مثبت مقاوت کرد و توانست سبزپوش به خط پایان برسد. البته این شاخص پس از گذشت ۴۰ دقیقه از مسیر مثبت برگشت و حدود ۴ هزار واحد را از دست داد.


شاخص هموزن نیز همچون شاخص کل روندی مثبت داشت و اگرچه آنهم بعد از یکساعت روند رو به رشدش متوقف شد اما در نهایت روز را مثبت و با رشد بیش از ۷۰۰ واحدی به پایان رساند.


پارسان، تاپیکو و شپدیس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. تاپیکو با صف خرید در سقف قیمتی به کارش پایان داد. پارسان پرتقاضا بود و با رشد حدود ۶ درصدی همراه شد. شپدیس نیز در مدار مثبت ۴.۵ درصدی از حرکت بازایستاد. کگل، ومعادن و نوری بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. کگل و ومعادن در یک قدمی صف فروش بستند. نوری با افت ۴.۶ درصدی قیمت مواجه شد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای بپاس و هرمز و کگهر، ۱۲۴ پله عقب نشینی کرد و در محدوده ۱۹ هزار و ۴۱۵ واحد قرار گرفت. شاوان و شگویا نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۵۹ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۰ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۹ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


طالبان: بخشی از بدهی برق ایران را پرداخت کردیم


زیر انرژی طالبان با بیان اینکه ۳۵ میلیون دلار بدهی برای واردات برق از ایران، ازبکستان و تاجیکستان باقی مانده، گفت: بخشی از این بدهی پرداخت شده است.


افزایش سودآوری سهام‌داران عدالت در ماه‌های آتی


پیمان حدادی؛ مشاور رئیس سازمان بورس: ایجاد کارگروه سهام عدالت به نفع سهام‌داران سهام عدالت است تا بتوانند به صورت واقعی مالکیت و مدیریت سهام خود را در اختیار داشته باشند.


فواد حسین: وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی در بغداد دیدار می‌کنند


وزیر خارجه عراق با بیان اینکه بغداد در تلاش برای برگزاری نشستی علنی میان وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی است، خبر داد نشست‌های آتی دو طرف علنی برگزار خواهد شد


همکاری ایران با گازپروم برداشت ایران از میدان‌های نفت و گاز را افزایش می‌دهد


علی‌اکبر ولایتی؛ مشاور رهبر انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل: روسیه دارای شرکتی قدیمی و صاحب فناوری در عرصه نفت و گاز به نام گازپروم است، همکاری با این شرکت روسی می‌تواند برداشت ایران از این حوزه‌ها را افزایش دهد. امری که بعد از خروج آمریکا از برجام و خلف وعده شرکت‌های غربی معطل مانده است.


وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: توافق روی میز قرار دارد


معاون وزیر خارجه آمریکا:اگر ایرانی‌ها توافق را بخواهند، روی میز است اما آنها تاکنون تصمیمی برای آن نگرفته‌اند.


این کار نفت آنها را به بازار باز می‌گرداند، آنها را از برخی تحریم‌های اعمال شده رهایی می‌بخشد. اما ایرانی‌ها تا کنون این مسیر را انتخاب نکرده‌اند.


اگر ایران این توافق را نپذیرد، ما فشار را افزایش خواهیم داد.


ترین های معاملات بورس


شیمیایی ها، کانه های فلزی و خودرویی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت هلدینگ، بانک و خودرو به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، وتجارت و وبملت نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز محصولات شیمیایی بیشترین نقدینگی را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های خرد از کانه های فلزی و بیمه ای ها صورت گرفت. نمادهای وبملت و تاپیکو بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شستا و بپاس بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



نخستین روز معاملاتی مرداد ماه ، متعادل و با گرایش مثبت به، نمادهای دارای عملکرد مطلوب در نخستین فصل سال جاری آغاز بکار کرد. این افزایش تقاضا در شیمیایی ها و بانک ها مشهودتر بود.


اگرچه امروز ارزش معاملات خرد به نسبت روزهای پایانی تیر ماه روندی صعودی داشت اما، تداوم توقف عمده نمادهای بزرگ بازار، موجب شد حجم و ارزش معاملات امروز هم تعریفی نداشته باشد. البته انتظار می رود طی روز های پیش رو با بازگشت همه نمادها، بازار دوباره جان بگیرد.


در گروه خودرویی، خشرق و خکرمان با رشد بیش از ۲ درصدی قیمت همراه شدند. ورنا و خگستر در ابتدا خوب معامله شدند و تا محدوده مثبت ۴ درصدی نیز پیشروی کردند اما در نهایت به موجب پاپس کشیدن خریداران در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند. دو غول این صنعت، ایران خودرو وخساپا، در واپسین لحظات به میدان بازگشتند و در محدوده صفر تابلو روز را به پایان بردند.


بانکی ها با لیدری وبملت روزی مثبت را رقم زدند. وبملت با صف خرید بست و ۲۷۱ تومان شد. وتجارت هم به صف خرید رسید اما در نهایت پس از جا به جایی ۲۹۴ میلیون برگه سهم در قیمت ۱۵۸ تومان با رشد ۴ درصدی به خط پایان رسید.بانک دی تک نماد سرخپوش گروه بود و با افت حدود ۴ درصدی قیمت مواجه شد.


در سیمانی ها سفار رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و سشرق و سفانو بیش از ۲.۵ افزایش قیمتی داشتند. سفارس ۱.۵+ خورد و ۱۶۸۷ تومان شد.


شرکت های چند رشته ای هم بالاخره مورد توجه قرار گرفتند. شستا به موجب گزارش خوب زیر مجموعه هایش امروز صعودی بود و با رشد ۳.۶ درصدی تا ۹۶ تومان پیشروی کرد. وغدیر برای سومین روز متوالی با رشد قیمتی همراه شد و حتی به ۱۴۶۵ تومان هم رسید اما در نهایت به رشد ۲ درصدی بسنده کرد و ۱۴۲۵ تومان شد.


شیمیایی ها جز پرتقاضا ترین صنایع امروز بودند و بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند. شپدیس ۴.۵+ خورد و ۱۷۴۰۰ تومان شد. پارسان و کرماشا حوالی سقف قیمتی بستند. شگویا در قیمت ۹۶۵ تومان با رشد ۱.۴ درصدی به کارش پایان داد. نوری در این میان پرعرضه بود و با افت بالغ بر ۴.۵ درصدی قیمت مواجه شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای شپاس، سصوفی و واعتبار و در بازه ۳۰ روزه نمادهای شپاس، پکویر و تاپیکو بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را دعبید با ۳.۲۴ درصد، سپ با ۲.۹۳ درصد و کروی با ۲.۷۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام حپترو با ۴.۵۹ درصد، اتکام با ۳.۸۶ درصد و کسرا با ۳.۵۱ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار روندی صعودی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۲ هزار و ۱۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۱.۱۹ درصدی، به ۱۴ میلیون و ۹۸۶ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۲۲ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۲۷ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0