بااقتصاد
1400/07/27
14:42
تعادل در بازارهای سهام تهران با سیگنال مثبت رییس‌جمهوری و وزیر اقتصاد به بازار ارز و دلار/ صف پرحجم خرید خودرو در امتداد تابلو بورس تهران

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ اظهارات اخیر رییس جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر احتمال حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد کشور به صورت مرحله‌ای و تا پایان امسال، سیگنال و پالس بسیار مهمی را برای معامله‌گران بازارهای سهام ارسال کرد و نمادهای کامودیتی و دلارمحور، امروز با افزایش تقاضای خریداران مواجه شدند. افزون بر این، رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی هم بر این روند تاثیرگذار بود و معاملات بازارهای سهام تهران را به تعادل رساند. همچنین مخالفت وزیر صنعت با واردات خودرو تا سال آینده نیز سهام این گروه بورسی را با اقبال خریداران مواجه کرد.

شاخص کل هم‌وزن، ریزش ۴ هزار واحدی دیروز را جبران کرد


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات در بورس و فرابورس امروز، سه‌شنبه ۲۷ مهرماه، برخلاف روز گذشته که منفی بود، به مدار مثبت بازگشت و تمامی شاخص‌های بورس‌های تهران، صعود کردند. شاخص کل با رشد ۱۲۵۵۴ واحدی، به حدود یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز، افت دیروز را جبران کرد و با مثبت ۴۳۸۰ واحد، تا پله ۳۹۸ هزار و ۴۷۱ واحدی ارتقا یافت. ۷۲ واحد سبز رنگ هم، پایان کار شاخص کل فرابورس بود تا روی رقم ۲۰ هزار و ۳۷۸ واحدی قرار گیرد.


صدرنشینی سهم‌های دلارمحور در سبد خریداران


افزایش تقاضای خرید برای نمادهای کامودیتی و دلارمحور بورس تهران، با صدرنشینی وغدیر، فولاد، فملی، وبملت، اخابر و شخارک رقم خورد و خودرو نیز چهارمین نماد تاثیرگذار بر شاخص لقب گرفت. در بازار فرابورس، امتیاز تاثیرگذاران مثبت بر شاخص کل، به ذوب، شگویا، صبا، دی و شجم رسید درحالی‌که معاملات منفی زاگرس و غصینو، مانع از رشد بیش‌تر از ۷۲ واحدی شاخص آیفکس شد.


خودرو با بیش‌ترین حجم تراکنش معاملاتی در بورس تهران


بالاترین میزان تراکنش معاملاتی مثبت در بورس تهران، امروز به نام فسبزوار، فملی، خساپا و خودرو رقم خورد و کدما، کیمیاتک و کالا هم بالاترین میزان تراکنش منفی را به نام خود ثبت کردند. به روال معاملات دیروز، توسن امروز هم در صدر پرتراکنش‌های معاملات فرابورس قرار گرفت و فجهان، غگیلا، مدیریت، گدنا و وهامون در رتبه‌های بعدی ایستادند و فرابورس، تنها نماد با بیش‌ترین تراکنش منفی در میان پرتراکنش‌های این بازار بود.


برچیده شدن ۹۰ درصد از صف‌های فروش


معامله‌گران سهام امروز با حضور حداکثری در سمت تقاضا، روی ۶۰۲ نماد شرکتی نقل و انتقال سهم انجام دادند که بیش از ۹۰ نماد، شاهد برچیده شدن صف‌های فروش بودند. طی این دادوستدها، ۱۷۵ نماد با افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی و ۹۰ نماد با کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی مواجه شدند.


رییسی: با حذف یک‌باره دلار ۴۲۰۰ تومانی مردم را غافلگیر نمی‌کنیم


مهم‌ترین خبر برای بازار سرمایه که خریداران سهام را به پشت نمادهای دلارمحور در بازار امروز کشاند، سخنان دیشب رییس‌جمهوری درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی بود. ابراهیم رییسی، در گفت‌وگو با مردم که به صورت زنده از تلویزیون پخش شد، گفت: برای بررسی حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی جلسات مختلفی برگزار کرده‌ایم. همه واقفند که ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب دلالان می‌رود و این موضوع باید اصلاح شود.


رییسی در ادامه، تصریح کرد که حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد کشور را به‌یک‌باره و با غافلگیری مردم انجام نخواهد داد و به بازار و اقتصاد شوک وارد نخواهد کرد. از این بخش از سخنان رییسی این‌گونه استنباط می‌شود که حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی جهانگیری، به صورت پلکانی و مرحله‌ای در دستور کار دولت قرار دارد.


تردید دولت برای اجرای حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی!


در ادامه این برنامه رییسی، وزیر اقتصاد هم در نشست دیروز با فعالان بخش خصوصی، ارز ۴۲۰۰ تومانی را تحمیل هزینه‌های زیاد به فعالان اقتصادی دانست. احسان خاندوزی، گفت: مدت‌هاست موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است اما اجرا نمی‌شود و این روند باید تغییر کند.


افزایش نرخ ۳۰ تا ۴۰ درصدی تایر از امروز


عصر دیروز اطلاعیه افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصدی لاستیک از سوی انجمن صنفی صنعت تایر منتشر شد که آثار مثبت این افزایش نرخ، در بازار امروز مشهود بود. در این ابلاغیه، انجمن صنفی صنعت تایر با ارسال نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده تایر، مجوز افزایش قیمت‌ها را برای کارخانجات صادر کرد. بر اساس این دستورالعمل، تایرهای سواری رادیال و ون در مرحله اول ۲۰ درصد و در مرحله دوم ۱۰ درصد، مجموعا ۳۰ درصد افزایش نرخ گرفتند. همچنین تایرهای بایاس و رادیال نیمه سنگین، سنگین و کشاورزی در مرحله اول ۳۰ درصد و در مرحله دوم ۱۰ درصد، مجموعا ۴۰ درصد افزایش، مشمول افزایش قیمت شدند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز سه‌‌شنبه‌‌ ۲۷ مهر ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات در بازارهای سهام تهران امروز با جابجایی حدود ۸۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رقم خورد. به تفکیک بازارها، ارزش معاملات بورس تهران، با نقل و انتقال ۷ هزار میلیارد تومان برگ سهم، حدود ۵ هزار میلیارد تومان ثبت شد و برای فرابورس نیز پس از جابجایی ۱۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات، روی تابلو نقش بست.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز به حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان رسید و ۳۲۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از سهامداران عمده به نفع حقیقی‌ها ثبت شد. طی معاملات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خریدشان را روی نمادهای اخابر، های‌وب و تنوین متمرکز کردند و درمقابل، حقوقی‌ها نیز سهام فملی، شبندر، و تایرا را در سبدهای‌های‌شان افزایش دادند.


گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۴۳۱ ، ۳۸۲ و ۲۸۴ میلیارد تومان از نظر ارزش و حجم دادوستدها، برترین صنایع لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۴۹,۴۷۰.۳۰ (۱۲۵۵۲.۹۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۸.۳۴۷.۵۶ (۴۳۸۰.۱۳افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۷۸۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۸ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: وغدیر، فولاد و فملی


سه نماد با بالاترین اثر منفی: شپدیس، کالا و سپید


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۳۷۸.۸۸ (۷۲.۵۵افزایش)


ارزش معاملات: ۴,۱۰۸میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: ذوب، شگویا و صبا


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: زاگرس، غصینو و شراز


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0