بورس پرس
1401/02/30
20:36
نظر کاملا" مخالف دو مسئول درباره عوامل اصلی بحران ریزگردها در ایران

روسای دو سازمان محیط زیست و سازمان زمین‌شناسی، درباره عوامل اصلی بحران ریزگردها در ایران ، نظر کاملا" مخالفی اعلام کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، طوفان‌های گرد و غبار و هجوم ریزگردها موضوع جدیدی نیست و سال‌ها است افزایش کانون‌های گرد و غبار داخلی و خارجی آسمان ایران را در ماه‌هایی از سال غبارآلود می‌کنند. وقوع طوفان‌های گرد و غبار از ابتدای سال جاری شدت بیشتری گرفت و تنها با گذشت چند روز از گرم‌تر شدن هوا، هجوم چندباره ریزگردها به ۲۵ استان و درگیری مردم با این بحران اتفاق افتاد.


براساس این گزارش با توجه به منطقه‌ای بودن بحران ریزگردها و درگیر شدن عراق, عربستان و سوریه با این موضوع تعدادی از مسئولین و همچنین بدنه دانشگاهی و کارشناسان محیط زیست منشا این طوفان‌ها را از همسایه‌های ایران و سدسازی‌های ترکیه به‌روی دجله و فرات را عامل خشکی این ۲ رود و تالاب‌های تحت تاثیر آب آن‌ها دانستند و تاکید کردند حل این بحران تنها در گروی فعال شدن دیپلماسی آب و مذاکرات ایران و عراق با ترکیه در جهت پرداخت حق‌آبه دجله و فرات است.


در مقابل اما برخی مسئولین و کارشناسان، ریشه بحران ریزگردها را در داخل می‌دانند و معتقدند برای حل این بحران باید در مرزها برگشت و با پرداخت حق آب تالاب‌ها از تبدیل آن‌ها به کانون‌های گرد و غبار جلوگیری کرد. به اعتقاد این افراد برای پرداخت حق‌آبه تالاب‌ها ابتدا باید توسط وزارت جهاد الگوی کشت اصلاح شود و مصرف ۸۹ درصدی آب در کشاورزی کاهش پیدا کند. مرحله دوم پرداخت حق‌آبه تالاب‌ها و بازنگری سیاست‌های سدسازی توسط وزارت نیرو است.


سازمان محیط زیست نیز به عنوان متولی تالاب‌ها پرداخت حق‌آبه را در عمل و نه تنها در شعار اجرایی کند و با همراهی سازمان جنگل‌ها کاشت نهال و گونه‌های مناسب اقلیم در مناطق غبارخیز را انجام دهد.


یکی از موارد نشان دهنده اختلاف بر سر منشا طوفان‌های گرد و غبار، اختلاف نظر دو رئیس است که طی آن علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست پیشتر اعلام کرد ۷۰ درصد از ریزگردها منشا خارجی دارند اما علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی معتقد است ۷۰ درصد منشا ریزگردها در ایران داخلی است !


از مجموع این گفته‌ها می‌توان استنباط کرد ایران در موضوع ریزگردها متاثر از خارج و داخل است و برای پایان دادن به این بحران نباید تنها سدسازی‌های ترکیه و یا فقط تخصیص حق‌آبه تالاب را راهکار مهار ریزگردها دانست و مهار ریزگردها نیازمند فعال شدن دیپلماسی آب توسط وزارت امور خارجه و همچنین تلاش برای احیای تالاب‌ها, دریاچه‌ها و.. با جدیت و همکاری همه دستگاه‌های مسئول است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0