همفکران
1401/04/12
16:14
گزارش بازار/ به مو رسید، اما پاره نشد!

شاخص کل بورس تهران ۱۲امین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با رشد ۱۳۰۰ واحدی به پایان رساند و بار دیگر خود را به سطح ۱ میلیون و ۵۰۲ هزار واحد رساند. این شاخص بورسی بیشتر نیمه اول را در مدار منفی حرکت کرد و پس از آن به دنبال بهبود تقاضا، به مدار مثبت بازگشت، به طوری که به موی ۱.۵ میلیون واحد رسید ولی پاره نشد و این مرز روانی را از دست نداد. شاخص هموزن از همان لحظه آغاز مثبت آغاز کرد و آهسته و پیوسته به مسیرش ادامه داد تا...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۲امین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با رشد ۱۳۰۰ واحدی به پایان رساند و بار دیگر خود را به سطح ۱ میلیون و ۵۰۲ هزار واحد رساند. این شاخص بورسی بیشتر نیمه اول را در مدار منفی حرکت کرد و پس از آن به دنبال بهبود تقاضا، به مدار مثبت بازگشت، به طوری که به موی ۱.۵ میلیون واحد رسید ولی پاره نشد و این مرز روانی را از دست نداد.


شاخص هموزن از همان لحظه آغاز مثبت آغاز کرد و آهسته و پیوسته به مسیرش ادامه داد تا روز را با رشد ۱۱۶۰ واحدی به پایان برساند.


فارس، بفجر و نوری بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. در این میان تنها بفجر توانست خریداران را صف نشین کند و رشد حداکثری قیمت را تجربه کند. نوری ۱.۵+ خورد و فارس حوالی صفر تابلو متوقف شد. فملی، وبملت و فولاد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فولاد تغییر قیمتی خاصی نداشت و در محدوده صفر تابلو درجا زد. دو نماد دیگر با افت بالغ بر ۱ درصدی قیمت به کارشان پایان دادند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و خدیزل و صبا، با افت ۱۴ واحدی مواجه شد و در سطح ۲۰ هزار و ۱۹۵ واحدی قرار گرفت. دماوند و زاگرس نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۲۳۲ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۷ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خگستر و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صندوق های قابل معامله بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و بانکی ها صورت گرفت. نمادهای خاورح و خزامیا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای بپاس و خگستر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



در دوازدهمین روز از ماه تیر ، شاهد آغازی منفی در بازار بورس تهران بودیم. روند نزولی در بزرگان ادامه داشت و در مقابل خریداران بازهم به سراغ کوچکتر ها رفتند. در ادامه بازار با رنج کشی های مثبتی که در پالایشی ها شکل گرفت کمی حال و هوای بازار عوض شد و تقاضا بهبود یافت. اگرچه نماگرها روزی سبزپوش را پشت سر گذاشتند و تعداد نمادهای مثبت به نمادهای منفی برتری داشت اما، حجم و ارزش معاملات تعریفی نداشت، هرچند که به نظر می رسید تعداد معاملات کم نیست! به این ترتیب میتوان اذعان داشت که خریداران امروز بیشتر از جنس حقیقی بودند و حقوقی ها تنها به تماشای بازار نشستند.


در صنعت خودرو شاهد حرکت منفی به مثبت اکثریت نماد ها بودیم. خساپا و ایران خودرو خود را از مدار منفی به صفر تابلو رساندند و با نوسانات مثبت در آن محدوده سبزپوش به خط پایان رسیدند. خگستر تا مرز صفر معاملاتی نیز بالا آمد اما نتوانست دوام بیاورد و در انتها با افت ۳ درصدی در قیمت ۳۵۶ تومان بست. خاور و خزامیا برای چندمین روز متوالی از پرتقاضاترین نمادهای این گروه بودند.


در میان بانکی ها وپست و دی پرطرفدار بودند. بانک دی پس از نوسانات بسیار از مدار منفی به صف خرید رسید و در پایان رشد بیش از ۴ درصدی را رقم زد. وبصادر و وتجارت در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند و وبملت در مدار منفی ۱ درصدی از حرکت بازایستاد.


فلزات اساسی ها متعادل تر از روز های قبل دنبال شدند. فولاد در قیمت ۱۰۸۴ تومان سبزپوش بسته شد. فملی با افت ۱.۵ درصدی به ۶۵۸ تومان رسید. فاسمین و ذوب حوالی صفر تابلو به کارشان پایان دادند. کیمیا و فباهنر پرتقاضا بودند.


امروز سیمانی ها از صنایع مورد توجه خریداران بودند. تا جایی که اکثریت نمادهای این گروه رشد قیمتی را تجربه کردند. سکرد و ستران به سقف قیمتی رسیدند و با صف خرید بستند. سصفها و سشرق با رشد بیش از ۳ درصدی قیمت همراه شدند. سفارس ۱.۵+ خورد و ۱۸۱۵ تومان شد.


پالایشی ها روزی متعادل و مثبت را سپری کردند. لیدرهای این صنعت با حرکتشان از مدار منفی به به مدار ۲+ توانستند تکانی به بازار بدهند. در پایان شپنا و شبریز در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند. شتران و شبندر با رشد بیش از ۱ درصدی به ترتیب در قیمت های ۵۲۷ تومان و ۹۱۷ تومان روز را به پایان بردند.


سهامداران قند و شکری نیز امروز کامشان شیرین بود. قثابت، قلرست، قشیر و قشکر رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.


در مجموع کوچک تر های بازار امروز بیشتر توانستند در مدار مثبت رخ نمایی کنند و بزرگان به پایانی متعادل و کمی مثبت بسنده کردند. همچنان معتقدیم بازار برای کنده شدن از این شرایط به یک شوک قوی نیاز دارد. فعلا نه دلار نیما ،نه گزارش ها و نه خبرهای خودرویی و پالایشی هیچ یک موثر نیست.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای بایکا، فوکا و دابور و در بازه ۳۰ روزه نمادهای دابور، بایکا و حرهشا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را کوثر با ۳.۰۴ درصد، خدیزل با ۲.۸ درصد و حگهر با ۲.۵۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام کشرق با ۲.۴۹ درصد، بپیوند با ۲.۰۸ درصد و شتوکا با ۱.۹۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل کاهش ۶۰۰ تومانی داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۲.۱۵ درصدی به نسبت روز گذشته، به ۱۴ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۸۱۰ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0