مجید سلطانی
1401/03/30
22:14
🔴 سهامدارانی که افق سرمایه‌گذاری‌شان تا پایان سال است، به رشد دوباره بورس امیدوار باشند/ بازار سرمایه در کوتاه‌مدت اسیر هیجانات و جو روانی خبرهای س...

🔴 سهامدارانی که افق سرمایه‌گذاری‌شان تا پایان سال است، به رشد دوباره بورس امیدوار باشند/ بازار سرمایه در کوتاه‌مدت اسیر هیجانات و جو روانی خبرهای سیاسی است



⬅️مهدی ساسانی، مدرس و تحلیلگر ارشد بورس، در گفت‌وگو با خبرنگار «بورس‌فوری»، دوره اصلاحی کنونی بازار سهام را مقطعی و کوتاه‌مدت می‌داند و معتقد است:



🔹بازار سرمایه برخلاف این‌که بسیاری از فاکتورهای موثر و مثبت برای رشد قیمت سهام را در اختیار دارد، در مقطع کوتاه، اسیر یکسری هیجانات و ریسک‌هایی از جانب انتشار اخبار سیاسی و اقتصادی و حواشی بازار شده است و روزهای خوبی را سپری نمی‌کند.



🔹طبیعتا رشد نرخ دلار روی سودآوری بسیاری از شرکت‌ها و صنایع بورسی تاثیر مثبت گذاشته است و انتشار گزارش‌های ماهیانه برخی از شرکت‌ها که با دریافت افزایش نرخ محصولات، سودهای خوبی ساخته‌اند اما بازار سرمایه بی‌توجه و بی‌انگیزه، معاملات روزانه را در اکثر نمادها دنبال می‌کند. چنانچه در روزهای گذشته هم شاهد بودیم که دو نماد پالایشی بندرعباس و اصفهان که سودهای‌شان را افزایش داده‌اند هم مورد اقبال بازار مواجه نشدند. این موضوع نشان می‌دهد که جو روانی خبرها همچنان بر روند معاملات بازار اثرگذار است و قیمت‌های سهام را به هر سمتی که بخواهد هدایت می‌کند.



🔹البته این موضوع هم طبیعی است و در شرایطی که رشد نرخ تورم و نرخ دلار را پیش رو داریم، فاز اصلاحی بازار، پایدار نمی‌ماند. ممکن است بازار در کوتاه‌مدت اسیر این هیجانات شود اما به نظر من، در میان‌مدت شاهد موج صعودی و رشد دوباره بازار سهام خواهیم بود و قیمت‌های بالاتری برای بسیاری از سهم‌ها به ثبت می‌رسد. بنابراین، اگر افق سرمایه‌گذاری فعالان بازار تا پایان سال باشد، می‌توانند حتی در دوره صلاح کوتاه‌مدت بورس هم با فراغ خاطر عبور کنند و سپس در دوره صعودی، از بازار سود ببرند.



🔹باتوجه به ریسک‌های سیاسی و اقتصادی که کمابیش بر بازار سرمایه سیطره دارد، فعلا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از بازه زمانی اصلاح کوتاه‌مدت بازار ارایه داد اما با دنبال کردن اخبار و حواشی پیرامون بازار، می‌توان در زمانی‌که خبرها به نفع بازار سرمایه در گردش است، زمان پایان دوره اصلاح موقت را پیش‌بینی کرد.



🔹ناگفته نماند، در هفته‌های گذشته که رشد قیمت نفت و سایر کامودیتی‌ها را پشت سر گذاشتیم، بازار سرمایه از این مولفه‌های مثبت استفاده نکرد و حالا هم افت قیمت بازارهای جهانی را هم نمی‌توان بر روند بازار سرمایه چندان دخیل دانست. زمانی‌که قیمت نفت خام به محدوده ۱۲۵ دلار رسید، بازار رشد چندانی نکرد، بنابراین انتظار افت قیمت سهام درپی کاهش قیمت‌های جهانی هم چندان متصور نیست. بیش‌تر اخبار منفی خارجی، بر بازار تاثیرگذار است مانند تحریم‌های جدید امریکا علیه چند شرکت پتروشیمی ایران که تاثیر روانی کوتاه‌مدت روی این نمادها گذاشته است.



🔹در چنین شرایطی، سازمان بورس باید تصمیم‌هایی را در راستای ثبات بازار و کاهش هیجانات ناشی از اخبار سیاسی و اقتصادی اتخاذ کند. رییس سازمان بورس در جایگاهی قرار دارد که باید از حقوق سهامداران دفاع کند، چنانچه در برخی موارد نیز شاهد بوده‌ایم اما در خصوص روند معاملات و تابلوها، هرگونه اظهار نظری در تغییر قیمت‌ها تصنعی است و باید از آن پرهیز کنند.



🔹طرحی که مجلس برای اصلاح بازار سرمایه در دست اجرا دارد، با توجه به‌این‌که قانون بازار سرمایه در سال ۱۳۸۴ تدوین شده است و حالا با گذشت ۱۶-۱۷ سال از آن، با توجه به توسعه بازار سرمایه و نیاز به قوانین و ابزارهای جدید، باید به‌روز شود. خواسته‌های بازار سرمایه در این بازه زمانی تغییر کرده است و قانون و مقررات هم باید به‌روزرسانی شود و نسخه قوانین قدیمی باید تغییر کند. در این میان شاید برخی از بندها با لحاظ موارد دستوری تغییر کند که به نظر من جای بحث دارد اما تغییر قوانین بازار، بدیهی است، اما تغییرات جدید که تا چه میزان به نفع بازار سرمایه خواهد بود، را باید در بعدا مورد بررسی قرار داد و اظهار نظر کرد./بورس فوری

انتهای خبر

0
0