سنا
1399/11/17
11:07
مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

شرکت ها اقدام کنند: اعلام سود هر سهم تا پایان سال جاری


معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ناشران، سود هر سهم را تا پایان سال ۹۹ اعلام کنند، گفت: به منظور افزایش شفافیت و اعتماد به بازار سرمایه از ناشران خواسته شده است تا سود هر سهم تا پایان سال را به بازار اعلام کنند. محمدحسن ابراهیمی سروعلیا با بیان اینکه این موضوع طی نامه ای به مدیران عامل شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران اعلام شده، افزود: این اقدام باعث می‌شود سرمایه‌گذاران با تحلیل دقیق‌تر شرکت‌ها و اطمینان از سودآوری آنها اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کرده و از رفتار هیجانی پرهیز کنند.


مشاهده کل خبر


بازار هدف با دو تابلوی اصلی و فرعی تشکیل می شود


به گفته سرپرست مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، اصلاحات دستورالعمل های پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، به منظور ایجاد بازار هدف مصوب شد. مریم صفاریان افزود: شرکت های دارای چشم انداز روشن از رشد و سودآوری که شرایط پذیرش در بازارهای اول و دوم فرابورس را ندارند، می توانند بر اساس شرایط پیش بینی شده در مقررات که نسبت به شرایط پذیرش در دو بازار یاد شده ساده تر است، در این بازار و هر یک از تابلوهای آن پذیرش شده و اوراق بهادار آن ها با شرایط متفاوتی که برای هر تابلو متناسب با ویژگی شرکت های پذیرفته شده در آن در نظر گرفته شده است، معامله شوند.


مشاهده کل خبر


مالیات نیم درصدی سهام تغییر نمی‌کند/ درآمد ۱۳ هزار میلیاردی دولت از بورس


رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به درآمد ۱۳ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات بر نقل و انتقال سهام از عدم تغییر مالیات نیم درصدی در سال آینده خبر داد. امید علی پارسا درباره مالیات نیم درصدی بر نقل و انتقال سهام سال آینده گفت: این نرخ در سال آینده تغییری نخواهد کرد؛ چرا که تاکنون بحثی در این خصوص مطرح نشده و اگر اقدامی هم انجام شود به منظور تقویت بورس خواهد بود.


مشاهده کل خبر


ضرورت وجود مشوق برای ورود غیرمستقیم سهام اولی‌ها به بورس


عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس با بیان اینکه جذب سهامداران خرد به بورس، نیازمند سیاست‌گذاری منسجمی است، گفت: سازمان بورس در دوره ریاست دکتر محمدی، مجموعه‌ای از سیاست‌ها را پیشنهاد داد، اما به علت وجود مخالفت هایی، این پیشنهادها اجرایی نشد. به گفته علی سعیدی، نتیجه حضور مردم به‌عنوان سهامدار مستقیم، نوسان پی‌درپی و بالا و پایین شدن شدید شاخص‌ها است که بیشتر از آنکه نتیجه وضعیت بازار باشد، نتیجه جو روانی حاکم بر بازار است، بنابراین تحولات اخیر چندان، غیرطبیعی نیست؛ زیرا اصطلاحا می‌گویند باید «پول آگاه» وارد بازار شود و وقتی عموم افراد، با سطح آگاهی ناکافی از ماهیت بازار به بورس می‌آیند، کار دشوار می‌شود


مشاهده کل خبر


سهامداران خودرویی ؛ بازندگان اصلی قیمت گذاری تکلیفی


عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر ، قیمت گذاری تکلیفی در صنعت خودرو را خدمت به دلالان و واسطه ها دانست و گفت: این رفتار، شکاف قیمتی عمیقی بین قیمت کارخانه و بازار ایجاد کرده است. حسن امیری با بیان اینکه صنعت خودرو از قدیم در بازار سرمایه حضور داشته و نمادهای خودرویی همیشه در کانون توجهات بوده است ، افزود: هرگونه قیمت گذاری تکلیفی و دستوری، سرمایه گذاران داخلی و خارجی را از این صنعت روگردان خواهد کرد.


مشاهده کل خبر


در جلسه اخیر کمیته فقهی چه گذشت ؟


دبیر کمیته تخصصی فقهی گفت: در جلسه ای که با حضور اعضای این کمیته و مدیران سازمان بورس و ارکان و جمعی از خبرگان و کارشناسان برگزار شد، دو موضوع "جایگزینی دارایی پایه در قرارداد آتی" و "بررسی ابعاد فقهی درخواست انتشار اوراق بیمه اتکایی" به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. مجید پیره توضیح داد: قرارداد آتی از انواع قراردادهای مشتقه است که بعد از صدور مصوبه کمیته تخصصی فقهی در خصوص ابعاد فقهی آن، مراحل اجرایی شدن آن در بازار سرمایه طی شد. این قراردادها، جهت پوشش ریسک نوسانات قیمت در مورد برخی از انواع دارایی ها همچون شمش طلا، سکه تمام بهار آزادی و انواعی از محصولات کشاورزی همچون زعفران به کار گرفته شده است.


مشاهده کل خبر


نحوه انتقال سهام متوفیان به وراث


مدیر خدمات حقوقی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در خصوص مراتب انتقال قهری سهام به وراث توضیحاتی را ارائه کرد. علیرضا ترابی در این خصوص گفت: در ابتدا به سایت شرکت سمات به آدرس csdiran.com مراجعه کرده و وارد قسمت خدمات انتقال سهام اشخاص متوفی می شوید. بعد از مطالعه لیست دفاتر پیشخوان دولت و انتخاب نزدیک ترین دفتر، با در دست داشتن مدارک لازم اقدام به تشکیل پرونده قهری می کنید.


مشاهده کل خبر


انتشار اوراق بدون ضامن در بازار سرمایه


نخستین بار انتشار اوراق بدون رکن ضامن و بر مبنای رتبه بندی شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری در بازار سرمایه انجام شد. رضا عیوضلو، مدیرعامل رتبه بندی پایا اظهار داشت: اولین اوراق بدون ضامن با رتبه اعتباری که روز یکشنبه، ۱۲ بهمن در فرابورس ایران پذیره‌نویسی شد تا شرکت‌ها بدون در اختیار داشتن ضامن و فقط با اتکا به رتبه اعتباری نسبت به تامین مالی از بازار اقدام کنند رتبه بندی شرکت توسط رتبه بندی اعتباری پایا انجام داده است و مشاور عرضه نیز شرکت لوتوس پارسیان است . این اوراق با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر می شود. مجتبی تقی پور، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به این موضوع که در سایر شرکت‌های تامین سرمایه نیز پیگیری انتشار اوراق انجام گرفته گفت: متاسفانه سایر شرکت‌ها تا امروز نتوانستند این کار را انجام دهند و امیدواریم هر چه سریع‌تر به این کار اقدام کنند.


مشاهده کل خبر


سمی به نام «نگاه کوتاه مدت» در بازارسرمایه


مدیر عامل شرکت سبدگردان «سرآمد بازار» در بررسی عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها اظهار اشت: البته بخشی از این افزایش سوددهی قابل پیش بینی بود، زیرا با توجه به میزان تورم، افزایش قیمت‌ها و به دنبال آن رشد تولید و میزان فروش شرکت‌ها، این افزایش سودآوری اتفاق می‌افتاد. به گفته امیرحمزه مالمیر، با توجه عملکرد منتشر شده شرکت‌ها در سایت کدال، مشاهده می شود که عموما صنایع تولیدمحور و پیشرو هستند، نسبت به سال گذشته به مراتب عملکرد بهتری داشته‌اند. این موضوع، گویای این مطلب است که سال مالی ۹۹ شرکت ها با افزایش قابل ملاحظه سودآوری نسبت به سال ۹۸ رو به رو است.


مشاهده کل خبر


بازگشت EPS به بازار سرمایه؛ تهدیدها و فرصت‌ها


مدیرعامل کارگزاری امین سهم در خصوص موضوع EPS با تاکید بر اینکه این فاکتور نشان از سود مالی و عملیات شرکت طی یک دوره مالی مشخص است، تاکید کرد: نسبت این رقم به قیمت سهم ( P/E ) یک متغیر مهم برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران است. امیر سیدی نسبت قیمت به سود را متغیر مهمی برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران دانست و درباره دلایل حذف EPS در سال ۹۶ و بازگشت مجدد آن در مقطع زمانی فعلی گفت: حذف پیش‌بینی‌ها در دوره سال ۹۶ اتفاق مهمی بود که باید در آن مقطع انجام می‌شد، در آن زمان گزارش‌های ماهانه به بازار ارائه شد که یک تحلیلگر با بررسی متغیرها و این گزارش‌ها می‌تواند یک برآورد از پیش‌بینی داشته باشد.


مشاهده کل خبر


شرکت سهامی عام پروژه؛ بایدها و نبایدها


یک تحلیلگر بازارهای مالی، تصویب دستورالعمل تاسیس شرکت سهامی عام پروژه در سازمان بورس را گامی مهم در تامین مالی پروژه‌ها و حرکت به سمت اجرای مشارکت عمومی خصوصی در کشور ارزیابی کرد. موسی احمدی با بیان اینکه سال‌هاست موضوع تامین مالی پروژه‌های نیمه تمام و جدید دولت و حتی برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ کشور موضوع بحث بوده و دولت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ به دنبال یافتن شیوه تامین مالی این پروژه‌ها از بازارهای مالی هستند، افزود: این موضوع به این دلیل است که این پروژه‌ها دارای برنامه بلندمدت هستند و با فراز و نشیب چرخه‌های تجاری و کاهش جریانات نقدی در سال‌های مختلف، با کندی روند اجرا مواجه می‌شوند.


مشاهده کل خبر


نحوه استفاده و تبدیل حق تقدم به سهام


مدیرعامل کارگزاری ملل پویا، کمال خانزاده، در بررسی روش‌های افزایش سرمایه و همچنین نحوه استفاده و تبدیل حق تقدم به سهام گفت: هر شرکت سهامی عامی طبق قانون تجارت می تواند از روش های مختلفی افزایش سرمایه بدهد که به تناسب آن تعداد سهام شرکت افزایش پیدا می کند؛ به طوریکه در افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها سهم جایزه به سهامدار تعلق می‌گیرد. روش دیگر افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران است که در این روش سهامدار به ازای هر سهم بر مبنای قانون تجارت ۱۰۰ تومان باید واریز کند.


مشاهده کل خبر


ارزیابی گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها و پیش‌بینی مسیر بازار سرمایه تا پایان سال


جلال سیف‌الدینی در بررسی عوامل موثر بر ثبات در روند بازار گفت: هم اکنون فعالان بازار برای برآورد چشم‌انداز نرخ دلار، در کنار امید به بازگشت امریکا به برجام، همزمان با اخبار مبنی بر اجرای مصوبه مجلس در زمینه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» نیز مواجه هستند. در این میان کاهش دخالت‌ها در قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های بورسی و سایر اظهارنظرها و اقدامات با اهداف غیراقتصادی می‌تواند تاحدی به افزایش ثبات در بورس کمک کند. این استاد دانشگاه اظهار داشت: با این حال در مورد شرکت‌های تولیدی و خدماتی که فعالیت تولید و فروش آن‌ها به طور مستمر انجام می‌شود، می‌توان روند فعالیت‌ها را براساس گزارش‌های فصلی مورد بررسی قرار داد؛ در نظر داشته باشید در بررسی گزارشات فصلی نباید تنها به سود خالص که به طور تیتروار در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، اکتفا کرد و لازم است سرمایه‌گذاران جزئیات عملکرد را نیز در متن گزارش‌های منتشر شده در کدال بررسی کنند.


مشاهده کل خبر


بازار در راه رسیدن به ثبات نسبی است


محمد امین خانلرخانی در خصوص نرخ برابری دلار اظهار کرد: با توجه به شرایط بین‌المللی، انتظار می‌رود بحث صادرات رونق گرفته و به دنبال آن تراز تجاری ایران روند مثبتی به خود بگیرد. از طرفی احتمال آزادسازی منابع مسدود شده، منابع ارزی در دسترس کشور را افزایش خواهد داد؛ براین اساس می‌توان استنباط کرد که در نتیجه این دو رویداد هم به لحاظ روانی و هم به لحاظ عملی، زمینه کاهش ارزش برابری دلار فراهم شود؛ هرچند با توجه به تورم موجود در حوزه اقتصادی آستانه پایین‌تری از ۲۰ هزار تومان برای دلار در نظر گرفته نمی‌شود.


مشاهده کل خبر


ارزیابی گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها و پیش‌بینی مسیر بازار سرمایه تا پایان سال


جلال سیف‌الدینی در بررسی عوامل موثر بر ثبات در روند بازار گفت: هم اکنون فعالان بازار برای برآورد چشم‌انداز نرخ دلار، در کنار امید به بازگشت امریکا به برجام، همزمان با اخبار مبنی بر اجرای مصوبه مجلس در زمینه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» نیز مواجه هستند. در این میان کاهش دخالت‌ها در قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های بورسی و سایر اظهارنظرها و اقدامات با اهداف غیراقتصادی می‌تواند تاحدی به افزایش ثبات در بورس کمک کند.


مشاهده کل خبر




انتهای خبر

0
0