بااقتصاد
1401/03/21
15:58
افزایش ۳ درصدی ارزش معاملات گواهی سپرده کالا

حجم معاملات هفتگی بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در هفته منتهی به ۲۰ خرداد به ۲۱ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۲۰۵ ورقه بهادار مبتنی بر کالا با ارزش نزدیک به ۶۹۲ میلیارد و ۱۸۶ میلیون تومان رسید که نسبت به هفته منتهی به ۱۳ خرداد به لحاظ حجم افزایش ۱۲ درصدی را نشان داد و از نظر ارزش، افزایش ۳ درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، بازار گواهی سپرده در هفته منتهی به ۲۰ خرداد با ثبت معامله بیش از ۲۱.۸ میلیون اوراق مبتنی بر کالا به ارزش بیش از ۶۹۲ میلیارد تومان، افزایش ۳ درصدی را در ارزش معاملات و ۱۲ درصدی را در حجم معاملات نسبت به هفته ماقبل به ثبت رساند. (ارزش معاملات هفته منتهی به ۱۳ خرداد، ۶۷۱ میلیارد تومان و حجم معاملات گواهی سپرده ۱۹ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۵۵۶ ورقه بهادار مبتنی بر کالا گزارش شد).


در جریان معاملات هفته گذشته در بازار مالی بورس کالا، ۲ میلیون و ۹۰۲ هزار و ۴۰۰ گواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش بیش از ۴۳۶ میلیارد تومان صدرنشین شد و از نظر ارزش معاملات در جایگاه نخست ایستاد.


این دارایی به ترتیب ۱۳ درصد از حجم کل و ۶۳ درصد از ارزش کل معاملات هفته گذشته را به خود اختصاص داد.


عنوان برتر معاملات هفته قبل به لحاظ حجم به سیمان با ثبت معامله ۱۴ میلیون و ۱۵۳ هزار گواهی سپرده، تعلق گرفت و ارزش معاملات این دارایی به بیش از ۱۰.۴ میلیارد تومان رسید. سیمان ۶۵ درصد از حجم کل معاملات گواهی سپرده کالایی در هفته قبل را به خود اختصاص داده بود.


در هفته گذشته همچنین، ۴ میلیون و ۱۱ هزار و ۳۶۹ گواهی سپرده زعفران نگین نیز به ارزش بیش از ۱۶۶ میلیارد و ۶۵۵ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت که این دارایی پایه از نظر حجم و ارزش به ترتیب با سهم ۱۸ درصدی و ۲۴ درصدی از کل معاملات رتبه دوم را کسب کرد.


ارزش معامله ۷۵۰ هزار و ۳۷۳ گواهی سپرده شیشه نیز از رقم ۷۷ میلیارد و ۸۲۹ میلیون تومان فراتر رفت و این دارایی با سهم ۱۱ درصدی از کل ارزش معاملات، مقام سوم را بعد از سکه طلا و زعفران نگین به نام خود کند.


در نماد معاملاتی برنج طارم نیز ۸ هزار و ۶۱ گواهی سپرده میان معامله گران دست به دست شد و ارزش تقریبی ۷۱۸ میلیون تومان را در پی داشت.


در هفته قبل و بر پایه دو دارایی پسته و زیره سبز نیز در مجموع ۲۲ گواهی سپرده معامله شد و ارزش بیش از ۲ میلیون و ۹۸۱ هزار تومان را رقم زد.


31409
انتهای خبر

0
0