سنا
1401/06/25
13:00
ریسک کاهش قیمت بر سر بورس سنگینی نمی‌کند

علیرضا قدرتی گفت: با توجه به افزایش سودآوری شرکت‌ها، P/E متوسط بازار به کمترین میزان ۲۰ سال اخیر نزدیک شده است و این نکته موجب شده حتی اگر سرمایه‌گذاران با وجود تمامی امکانات در این بازار سرمایه‌گذاری کنند، اطمینان خاطر داشته باشند که در قیمت بالا اقدام به خرید سهم نکرده‌اند. شاید این بازار در کوتاه مدت رشدی نداشته باشد، اما ریسک کاهش قیمت هم بر سر این بازار سنگینی نمی‌کند.

علیرضا قدرتی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در خصوص دلایل کاهش شاخص کل در روزهای اخیر بیان کرد: تورمی که بعد از جنگ روسیه و اوکراین در دنیا اتفاق افتاده شاید طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. تبعات این جنگ بر روی اقتصاد جهانی بیش از تصورات تحلیلگران بوده و شاهد رشد غیر منتظره تورم در اروپا، آمریکا و ژاپن بوده‌ایم. سیاست‌گذاران و دولتمردان در این کشورها نیز به منظور جلوگیری از این تورم اقدام به اجرای سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بهره کرده‌اند و این سیاست‌های انقباضی منجر به رکود در بازارها شده است. تحلیلگران در بازار سرمایه ما نیز با در نظر گرفتن احتمال رکود در بازار کامودیتی‌ها، رفتار محتاطانه‌تری در پیش گرفته‌اند.


وی اضافه کرد: اگرچه بازار سرمایه ما بازاری کامودیتی محور بوده و احتمال افت قیمت‌های جهانی فعلا از جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار کاسته، اما شخصا معتقدم در ۳ ماه آینده با افزایش تقاضای سنتی در کشورهای مختلف، افت چندانی در انتظار قیمت های جهانی نیست و جای نگرانی برای سهم‌های کامودیتی محور بازار ما وجود ندارد.


رئیس هیئت مدیره شرکت سبدگردان هیوا ادامه داد: البته درد بازار سرمایه ما نگرانی بابت رکود بازارهای جهانی نبوده و هنوز بخش قابل توجهی از فعالان این بازار در سرمایه‌گذاری‌های خود توجه چندانی به تحلیل بازارهای جهانی ندارند. مشکل اصلی این بازار بلاتکلیفی بر سر نتیجه مذاکرات و احیای برجام است. کمرنگ‌تر شدن خوش‌بینی‌ها به احیای برجام موجب ایجاد نگرانی بابت سیاست‌گذاری دولت در مورد شرکت‌ها و صنایع بورسی و کاهش رغبت ورود پول‌های بزرگ به این بازار شده است. ضمن اینکه نرخ بهره بانکی و رقابت بانک‌ها برای جذب سپرده با نرخ بالاتر از جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام کاسته است.


قدرتی با اشاره به وضعیت نسبتا مناسب عملکرد شرکت‌ها در این چند ماه اظهار کرد: از سوی دیگر بازار سرمایه ما در انتظار انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها نیز هست. وضعیت تولید و فروش و سودآوری شرکت ها در این ۶ ماه خوب بوده و اکثر شرکت‌ها رشد قابل توجهی داشته‌اند. نگرانی بازار از تداوم روند سودآوری شرکت‌ها بوده و اگرچه فعلا مشکلی در عملکرد شرکت‌ها مشاهده نمی‌شود، اما با توجه به نگرانی بابت احتمال رکود در بازارهای جهانی، رفتار محتاطانه بازار منطقی است. با این حال معتقدم بازار سرمایه ما کماکان بهترین بستر برای سرمایه‌گذاری بوده و تنها بازاری است که نه تنها در یک سال گذشته هیچ رشدی نداشته، بلکه کاهش هم داشته است. با توجه به افزایش سودآوری شرکت‌ها، P/E متوسط بازار به کمترین میزان ۲۰ سال اخیر نزدیک شده است و این نکته موجب شده حتی اگر سرمایه‌گذاران با وجود تمامی امکانات در این بازار سرمایه‌گذاری کنند، اطمینان خاطر داشته باشند که در قیمت بالا اقدام به خرید سهم نکرده‌اند. شاید این بازار در کوتاه مدت رشدی نداشته باشد، اما ریسک کاهش قیمت هم بر سر این بازار سنگینی نمی‌کند و جا دارد سرمایه‌گذاران با نگاه میان‌مدت اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند.


کارشناس بازار سرمایه در ارائه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه گفت: یکی از بی‌سابقه‌ترین اقداماتی که در سال های اخیر توسط سازمان بورس و اوراق بهادار رخ داده است، تمرکز جدی بر روی پیگیری احقاق حق سهامداران در مورد موضوعاتی مثل نرخ خوراک و... بوده است. از جمله اقداماتی که می تواند منجر به افزایش قدرت چانه‌زنی سازمان بورس و اوراق بهادار با نهادهای سیاستگذار و دولت شود، افزایش تعداد شرکت‌های فعال در این بازار است و این مهم مستلزم تسهیل فرآیند ورود شرکت‌ها به این بازار و به عبارتی تسهیل و تسریع فرایند عرضه های اولیه خواهد بود. متنوع سازی روش‌های عرضه اولیه و رتبه‌بندی شرکت‌ها بر اساس میزان ریسک و همچنین تمرکز روی عرضه اولیه شرکت‌ها با روش افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم می تواند ورود آن‌ها به این بازار را تسهیل کرده و ضمنا نقدینگی به جای خروج از این بازار، صرف توسعه شرکت‌ها شود. علاوه بر این بخشی از مشکلات بازار سرمایه ما به سبب نادیده گرفتن اصل حاکمیت شرکتی و مداخله‌های دولت در امور شرکت‌ها و صنایع بورسی است و انتظار می‌رود سازمان بورس و اوراق بهادار روی این موضوع هم تمرکز بیشتری داشته باشد.


انتهای خبر

0
0