همفکران
1401/01/26
14:47
در سومین هفته بورسی ۱۴۰۱ چه گذشت؟ چراغ سبز حقیقی ها!

تراز پول خرد بازار طی هفته سوم فروردین، پس از آنکه سه هفته پیاپی شاهد ورود سرمایه های خرد نو به بازار بودیم، منفی شد. سهامداران خرد از هفته پایانی اسفند به بازار سرمایه چراغ سبز نشان دادند و از آن زمان تا پایان هفته دوم فروردین جمعا بیش از ۹۰۴ میلیارد تومان ظرف سه هفته به بازار تزریق کردند. اما...

در سومین هفته بورسی ۱۴۰۱ چه گذشت؟ تراز پول خرد بازار پس از سه هفته پیاپی منفی شد اما در روز چهارشنبه حقیقیها به بازار چراغ سبز نشان دادند


در هفته سوم سال جاری یعنی از بیستم تا بیست و چهارم فروردین برآیند ورود و خروج نقدینگی خرد بازار منفی یک همت بود. در روزهای ابتدایی هفته جاری معاملات متعادل دنبال شد اما طی روزهای پایانی هفته، بازار تحت تاثیر مصوبه جدید وزارت صمت مبنی بر وضع عوارض صادراتی شرکتها قرار گرفت. البته فشار عرضه ها فقط در روز سه شنبه زیاد بود و در پایانی ترین روز هفته بازار متعادلتری را شاهد بودیم. به طوری که تراز پول خرد بازار در روز چهارشنبه مثبت شد و صنایع فرآورده های نفتی، محصولات شیمیایی و سرمایه گذاریها در این روز از استقبال خوبی از سوی سهامداران حقیقی برخوردار شدند.


تراز پول خرد بازار طی هفته سوم فروردین پس از آنکه سه هفته پیاپی شاهد ورود سرمایه های خرد نو به بازار بودیم، منفی شد. سهامداران خرد از هفته پایانی اسفند به بازار سرمایه چراغ سبز نشان دادند و از آن زمان تا پایان هفته دوم فروردین جمعا بیش از ۹۰۴ میلیارد تومان ظرف سه هفته به بازار تزریق کردند اما این هفته کمی بیشتر از همین مبلغ را از بازار خارج کردند. می توان گفت که کل این مبلغ در معاملات روز سه شنبه و در منفی ترین واکنش بازار به خبر عوارض صادراتی، خارج شد.



کدام صنایع و شرکتها متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند؟


عمده ترین پولی که این هفته از سوی حقیقی ها از بازار خارج شد از صنایع فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی، فرآورده های نفتی، بانکها و موسسات اعتباری، محصولات شیمیایی، بیمه و صندوق بازنشستگی، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، محصولات غذایی و آشامیدنی و سرمایه گذاریها بود.



صنعت فلزات اساسی که این هفته صدرنشین خروج پول حقیقی ها شد، برای پنجمین هفته متوالی با تراز منفی مواجه بود. سهامداران حقیقی در هفته سوم فروردین بیش از ۳۴۷ میلیارد تومان از سرمایه های خود را از این صنعت خارج کردند. رقمی که بیش از ۸ برابر هفته قبل بود.



صنعت استخراج کانه های فلزی برای نهمین هفته متوالی شاهد کوچ سرمایه های حقیقی بازار بود. خروج پول خرد از این صنعت در هفته سوم فروردین ۴۰ درصد بیشتر از هفته دوم این ماه بود و آن را به دومین صنعت با بیشترین حجم خروج نقدینگی خرد بدل کرد.



حقیقی های بازار طی هفته ای که گذشت جمعا حدود ۱۶۴ میلیارد تومان سرمایه از صنعت فرآورده های نفتی بردند. تراز پول خرد هفتگی این صنعت طی ۶ هفته گذشته به صورت یک هفته در میان منفی بود.



از بین شرکتها به ترتیب فولاد، فملی، شپنا، وبملت، تجلی، شبندر، خگستر، ومعادن و خساپا و از بین صندوقهای قابل معامله پالایش متحمل بیشترین خروج پول از سوی سهامداران حقیقی بودند.



در کدام صنایع و شرکتها شاهد بیشترین جذب پول خرد بودیم؟


صنایع صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، خودرو و ساخت قطعات، انبوه سازی، املاک و مستغلات، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، ماشین آلات و دستگاه های برقی، واسطه گریهای مالی و پولی، لاستیک و پلاستیک، استخراج زغال سنگ و سایر محصولات کانی غیرفلزی میزبان بیشترین سرمایه های حقیقی شدند.



تراز پول خرد صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بازار پس از دو هفته پیاپی، این هفته مثبت شد. حقیقیها در هفته ای که گذشت بیش از ۲۷۸ میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد این صندوقها کردند. در حالیکه طی هفته دوم فروردین ۶۳۰ میلیارد تومان و هفته اول فروردین ۵۷۰ میلیارد تومان از این صنعت خارج کرده بودند.



اما صنعت خودروسازی برای دومین هفته متوالی توانست سرمایه های خرد بازار را جذب کند. البته قدرت ورود سرمایه خرد به سهام خودرویی و قطعه ساز به یک سوم هفته قبل کاهش یافت. تراز پول خرد بازار در این صنعت طی هفته سوم فروردین مثبت ۳۵ میلیارد تومان بود. حال آنکه در هفته دوم فروردین بیش از ۱۰۹ میلیارد تومان شده بود.



در هفته ای که پشت سر گذاشتیم صنعت انبوه سازی عنوان سومین صنعت با بیشترین ورود پول خرد را به خود اختصاص داد. این چهارمین هفته متوالی است که شرکتهای انبوه ساز سرمایه حقیقیهای بازار را به سمت خود می کشانند. نکته مهم آنکه، این هفته قدرت جذب سرمایه در این صنعت ۶۰ درصد بیشتر از هفته قبل شد. حقیقیها طی ۴ هفته اخیر جمعا بیش از ۹۲،۵ میلیارد تومان نقدینگی به پای این صنعت ریختند.



از بین شرکتها خبهمن، وساپا، وبصادر، آریا و ورنا و از بین صندوقهای قابل معامله در بازار کمند، کارا، سلام، اعتماد و پارند بیشترین سرمایه های حقیقی را جذب کردند.



انتهای خبر

0
0