همفکران
1400/08/08
15:21
گزارش بازار / خروج حقیقی ها ادامه دارد

شاخص کل بورس تهران شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۰ افت ۱۸ هزار واحدی معادل ۱.۳۱ درصدی را تجربه کرد و به یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحد رسید. بازار فقط ۵ دقیقه صعودی بود اما فشار فروش سر شاخص را کج کرد روندد تغییر روند کرد. شاخص هم وزن نیز۶۰ هار واحد معادل ۱.۶۱ درصد کاهش پیدا کرد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۰ افت ۱۸ هزار واحدی معادل ۱.۳۱ درصدی را تجربه کرد و به یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحد رسید. بازار فقط ۵ دقیقه صعودی بود اما فشار فروش سر شاخص را کج کرد روندد تغییر روند کرد. شاخص هم وزن نیز۶۰ هار واحد معادل ۱.۶۱ درصد کاهش پیدا کرد. فملی، فولاد و شپدیس بیترین تقصیر را در افت شاخص داشتند. ولی فقط شپدیس به صف فروش رفت. اپال، کچاد و آپ نیز بیشترین تلاش را برای بالا کشیدن شاخص به خرج دادن، از این بین فقط آپ برای یک ساعت صف خرید داشت.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس تنها چند دقیقه سبز بود و بعد شروع به افت کرد. اسین شاخص ۲۰۰ واحد معادل ۰.۱ درصد را از دست داد و به ۱۹ هزار و ۶۰۸ واحد رسید. زاگرس، ذوب و شگویا بیش از همه اثر منفی و بپاس؛ غصینو و اتکای بیش از همه تاثیر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۹۷۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز به حدود ۴ هزار میلیارد تومان رسید. از ابتدای تابستان به طور میانگین هر روز ۲۷۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شده است و میانگین ارزش معاملات خرد ۶۷۰۰ میلیارد بوده است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۶ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۸ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر

برنامه‌ای برای افزایش نرخ سود اوراق نداریم. رئیس کل بانک مرکزی با اعلام این خبر آب پاکی را روی دست فعالان ریخت. در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر افزایش نرخ بهره ها شنیده می شد.

مذاکرات انجام می شود. علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه: ما گفت‌وگوهای جدی و صریحی برای لغو تحریم‌هایی ظالمانه داشتیم؛ گفت‌وگوهای ما سازنده بود.


جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا : آماده‌ایم با حسن نیت برای بازگشت به توافق هسته‌ای مذاکره کنیم. اروپایی ها هم اعلام کردند مذاکرات با ایران در بروکسل ثمربخش بود.


هدف‌گیری رشد ۸ درصدی اقتصاد در بودجه ۱۴۰۱. رئیس سازمان برنامه و بودجه: بودجه ۱۴۰۱ به گونه‌ای تنظیم می‌شود که پاسخگوی مواردی مانند رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و تک‌رقمی شدن تورم باشد.


منابع تولید یک میلیون واحد مسکونی از طریق بازار سرمایه فراهم شود. محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال در صورت تامین زمین و منابع مالی، قابل اجراست. بهترین روش سرمایه‌گذاری برای حوزه مسکن، استفاده از صندوق پروژه‌ها و صندوق زمین و ساختمان است زیرا کمک می‌کند مردم منابع خود را به سمت این صندوق‌ها بیاورند تا با استفاده از آنها و مدیریت صحیحی که بر آن حاکم است با نوسانات شدید مواجه نشوند.


باارزش‌ترین معاملات بورس

فلزات اساسی، شیمیایی‌ها و خودرو سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و بانک ها، سرمایه گذاری ها و فلزات اساسی میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خساپا، خودرو و خپارس نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


خساپا روز را از بازه مثبت آغاز کرد و آهسته شروع به کاهش کرد تا اینکه حدود ساعت ۱۱به صف فروش رفت. این صف چندان دوام نداشت و خیلی زود جمع شد. ۴۱۱ میلیون سهم در این نماد مبادله شد که ۲۹ درصد را حقوقی ها خریداری کردند و ۹۷ درصد را حقیقی ها فروختند تا ۱۶ میلیارد تومان پول حقیقی از نماد خارج شود. خساپا در محدوده قیمتی خرداد ماه است این پایین ترین قیمت آن از خرداد ۹۹ تا کنون است. در واقع بازدهی خساپا در این مدت صفر درصد بوده است.


بیشترین ورود و خروج پول

ورود و خروج پول حقیقی

حقیقی ها بیش از همه به فکر پارک کردن پول خود در صندوق های قابل معامله هستند به همین دلیل این صندوق ها بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. گروه انبوه سازی نیز توانست بخش کوچکی از این پول ها را به سمت خود جذب کند. فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فراورده های نفتی بیشترین خروج پول را داشتند این در حالی است که هر سه این گروه ها P/E کمتر از میانگین بازار دارند. فرابورس، ثشاهد و شفا بیش از همه مورد توجه حقیقی ها و فجهان، فملی و فولاد بیش از همه توجه حقوقی ها را به خود جلب کردند.


فرابورس همان دقایق اول بازار به خاطر تغییر قیمت بیش از ۲۰ درصدی برای ۶۰ دقیقه متوقف شد. ولی بعد از بازگشایی خریداران به او پشت کردند و قیمت شروع به افت کرد طوریکه خیلی زود به صف فروش رفت. از ۵۴ میلیون سهم معامله شده ۷ درصد توسط حقوقی ها عرضه و ۹۹ درصد توسط حقیقی ها خریداری شد تا ۸ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شود. فرابورس از ابتدای مهر ماه و همزمان با برخورد به سقف تاریخی خود شروع به اصلاح کرداما در پایان مهر تغییر روند داد دو باره آماده صعود شده بود. P/E این نماد ۵۱.۳۹ است که بیش از ۵ برابر میانگین بازار است.


فجهان در چند دقیقه از آستانه صف فروش به نزدیکی صف خرید رفت. این نماد روز را در نزدیکی صفر تابلو شروع کرد و تا ساعت ۱۲ در حال افت قیمت بود. اما در کنتر از ده دقیقه قیمت رشد کرد به تا آستانه صف خرید هم پیش رفت. این تییرات به لطف خرید ۶۶ درصد از ۱۵۰ میلیون سهم معامله شده توسط حقوقی ها اتفاق افتاد آناها ۵۵ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد تزریق کردند. فجهلان تنها ۶ درصد دیگر تا قیمت روز عرضه اولیه خود فاصله دارد و اگر حمایت جدی نداشته باشد یکی از عرضه اولیه های زیان ساز سال خواهد شد.


ورود و خروج پول به صنایع بورسی
ورود و خروج پول حقیقی به نمادهای بورسی

نمادهای مشکوک

شتهران، خفناور و سغرب بیشترین حجم مشکوک را در بازه ۷ روزه داشتند، مشکوک‌ترین نمادها در بازه ۳۰ روزه هم شتهران، ویسا و شفا بودند.


شفا یکی از نمادهای برتر در جذب پول حقیقی بود. این نماد مدت ها معاملات کم حجمی داشت طوری که میانگین حجم ماهانه آن ۴۹۰ هزار سهم شده بود. امروز ۳ میلیون سهم در این نماد معامله شد که ۸ کد حقوقی ۵۰ درصد آن را عرضه کردند و حقیقی ها با خرید تقریبا ۱۰۰ درصد معاملات ۶ میلیارد تومان پول وارد نماد کردند. شفا از تیر ۹۹ در مسیر کاهشی است و تا کنون ۵۶ درصد از سقف قیمتی خود فاصله گرفته است. P/E این نماد ۱۶.۳ ثبت شده است که هم از میانگین گروه دارویی ها بالاتر است و هم از میانگین کل بازار.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به دفرا با ۴.۹۶ درصد، زدشت با ۴.۸۹ درصد و خبنیان با ۴.۸۶ درصد اختصاص پیدا کرد. خنصیر با ۴.۹۹ درصد، حسیر با ۴.۹۸ درصد و شخارک با ۴.۹۳ درصد نیز بیش از همه کاهش ارزش داشتند.


دفرا امروز صف خرید لرزانی داشت. در این نماد کمتر از یک میلیون سهم داد و ستد شد که ۲۲ درصد را دو کد حقوقی عرضه کردند و ۹۹ درصد را حقیقی ها خریداری کردن تا ۵۵۰ میلیون تومان پول حقیقی وارد نماد شود. دفرا از نیمه خرداد یک حرکت صعودی پر قدرت را شروع کرد و تلاش به سقف تاریخی خود نزدیک شود اما ناکام ماند. به تازگی حرکت جدیدی را شروع کرده است و در صورت عبور از مقاومت ۳۰۳۰۰ ریالی میتواند امیدوار کننده باشد. P/E دفرا ۸.۸ ثبت شده است.


خنصیر خواست اما نتوانست. در همان دقایق اول بازار حقیقی ها با خرید نزدیک به ۷ میلیون سهم صف فروش را جمع کردند ولی خیلی زود دوباره صف تشکیل شد. از ۸ میلیون سهم معامله شده ۴ درصد توسط دو کد حقوقی خریداری شد و حقیقی ها ۱۰۰ درصد عرضه ها را بر عهده داشتند تا ۷۴۶ میلیون تومان ورود پول حقوقی داشته باشیم. این نماد به تازگی سقف قیمتی جدیدی را ثبت کرده است و P/E آن ۱۲۹.۶۴ ثبت شده است.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز تا ۲۷۴۰۰ تومان هم افت قیمت داشت اما توانست قیمتی از این کاهش ارزش را جبران کند. هر دلار با افت ۰.۱۴ درصدی به ۲۷ هزار و ۶۱۹ تومن رسیده است.


سکه طرح جدید تغییر قیمت چندانی نداشت و در همان محدوده ۱۱ میلیون و ۸۶۶ هزار تومان باقی مانده است.


انس طلا دیروز یکبار دیگر باری ورود به کانال ۱۸۰۰ دلاری تلاش کرد اما در نهایت با ۰.۹۱ درصد کاهش به ۱۷۸۲ دلار رسید و به تعطیلات آخر هفته رفت.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟


انتهای خبر

0
0