بااقتصاد
1400/10/18
15:03
ریزش ۷۵۰ واحدی شاخص کل بورس، نتیجه تردید خریداران سهام/ جاده هموار خودروسازان در مسیر بورس و برجام

گزارش بازار/ ‌شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ شاخص کل بورس که با خبرهای مثبت برجامی، معاملات مثبتی را از دقایق نخست بازار امروز شروع کرده بود، با تردید خریداران سهام مواجه شد و شاخص کل صعود بیش از ۴۰۰۰ واحدی را با ریزش ۷۵۱ واحدی جایگزین کرد. صنایع به‌اصطلاح برجامی، پیشران سایر صنایع بورس تهران بودند و مانع از افت بیش‌تر شاخص کل شدند. این عقب‌نشینی اندک، شاخص کل را به رقم یک‌میلیون و ۳۶۲ هزار واحد نزول داد و برای شاخص کل هم‌وزن نیز ۳۳۷ واحد منفی در جایگاه ۳۵۹ هزار و ۱۳۴ واحدی رقم خورد. روند نزولی شاخص کل فرابورس هم تداوم یافت و با ۲۸ واحد کاهش و در نقطه ۱۸ هزار و ۳۷۴ واحدی به کار خود پایان داد.

صنایع برجامی، پیشروهای بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات امروز شنبه، ۱۸ دی‌ماه در بازارهای سهام تهران کمی متعادل طی شد و خبرهای مثبت برجام و احتمال توافق نهایی، همچنین کاهش نرخ بهره بین بانکی، دو گروه خودرویی و بانکی را در صدر لیست خریداران و معامله‌گران سهام قرار داد. به‌این‌ترتیب، نمادهای خودرو، وبملت به‌عنوان لیدرهای بازار، نقش اساسی در شاخص‌سازی بورس تهران ایفا کردند و مانع از ریزش بیش‌تر این شاخص شدند. وبصادر، خساپا و وتجارت در رتبه‌های بعدی ایستادند. در نقطه مقابل، کامودیتی‌ها و صنایع دلارمحور، با کاهش قیمت مواجه شدند و فارس، فولاد و نوری بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل اعمال کردند.


افت شاخص آیفکس با غصینو و زاگرس


معاملات بازار فرابورس نیز متاثر از این فضا قرار گرفت و نمادهای وملل، آریا و توسن با افزایش تقاضا و قیمت، سد راه ریزش بیش از ۲۸ واحدی شاخص آیفکس شدند. غصینو، زاگرس، هرمز و کزغال، تاثیرگذاران منفی و اصلی شاخص کل فرابورس در معاملات امروز بودند.


خودرویی‌ها پرتراکنش‌ترین نمادها در مدار مثبت


با نگاهی به جدول پرتراکنش‌های بورس تهران، خودروسازان با صدرنشینی خودرو، خساپا و خگستر در بالاترین میزان تراکنش‌های معاملاتی مثبت را رقم زدند و برکت، فملی و انرژی۳ بیش‌ترین حجم تراکنش منفی را به خود اختصاص دادند. رتبه پرتراکنش‌ترین نمادهای منفی در بازار فرابورس هم به فرابورس، حسیر و مدیریت رسید و توسن، فجهان و حآفرین در مدار مثبت قرار داشتند.


کاهش قیمت برای ۶۸ درصد از نمادهای معامله شده


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز ۶۱۶ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۲۹ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، روی تابلو نمایش داده شد. طی این دادوستدها، بیش از ۶۸ درصد معاملات در مسیر منفی و با کاهش قیمت سهم‌ها همراه بود.


آماده شدن زیرساخت‌های معاملات آتی در بورس انرژی


معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس اوراق بهادار، از ابلاغ دستورالعمل معاملات آتی به بورس انرژی ایران خبر داد. به گفته محسن خدابخش، ابلاغ دستورالعمل معاملات آتی در بورس انرژی منجر به افزایش سطح پیش‌بینی‌پذیری در خصوص فراورده‌های هیدروکربوری و به دنبال آن افزایش سوددهی و شفافیت بیش‌تر شرکت‌های تولیدکننده حامل‌های انرژی می‌شود.


وی افزود: زیرساخت‌های مقرراتی بورس انرژی برای این معاملات فراهم شده و هم‌اکنون این شرکت در حال تجهیز زیرساخت‌های فنی برای اجرای بازار آتی است.


خدابخش همچنین، یکی از برنامه‌های بورس انرژی ایران را در راستای پاسخگویی به نیازهای سرمایه‌گذاران، راه‌اندازی بازار معاملات قراردادهای آتی دانست و گفت: پیشنهادات بورس انرژی در سازمان بورس بررسی و تصویب شد.


تداوم ثبات در بازار سیمان با عرضه در بورس کالا


مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، اظهار کرد: با اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های فوری وزارت صنعت در تنظیم بازار کالاهای پایه‌ای، شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار سیمان هستیم و مشکل خاصی در تنظیم بازار سیمان وجود ندارد. به گفته امیری، هر هفته حدود یک تا یک میلیون و دویست هزار تن سیمان در بورس کالا به قیمت هر پاکت سیمان حدود ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود که در بازار آزاد قیمت هر پاکت سیمان بین ۳۲ تا ۳۶ هزار تومان است. این افزایش قیمت نسبت به بورس کالا مربوط به ۱۰ درصد مالیات ارزش افزوده و همچنین هزینه‌های حمل و نقل و سایر موارد می‌شود.


نمایندگان مجلس فردا کلیات بودجه ۱۴۰۱ را تصویب می‌کنند


کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ که هفته گذشته در کمیسیون تلفیق با ۲۱ رای موافق و ۱۹ رای مخالف به تصویب رسیده بود و گزارش آن برای طرح در صحن علنی به هیات رییسه داده شد، فردا در صحن علنی مجلس به تصویب می‌رسد.


گفتنی است؛ در زمان بررسی کلیات ابتدا کمیسیون تلفیق گزارش خود را ارائه خواهد داد و سپس کمیسیون برنامه و بودجه در ۱۰ دقیقه بایدی گزارش در خصوص لایحه بودجه ارایه دهد. در ادامه ۵ نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف، نظرات‌شان را اعلام می‌کنند و نماینده دولت نیز در این جلسه فرصت دفاع از لایحه را خواهد داشت. در صورت تصویب کلیات، جزییات لایحه بودجه به صورت بررسی بندهای درآمدی و هزینه‌ای در کمیسیون تلفیق بررسی خواهد شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس، با حجم ۷۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۵۴۰۰میلیارد تومان رسید. بیش از ۲۸۰۰ میلیارد تومان با حجم ۶۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بورس تهران اختصاص یافت و ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۱۴۸۰ میلیارد تومان برگ سهم به ۲۶۰۰ میلیارد تومان، رسید.


ارزش معاملات #خرد (سهام+حق تقدم) امروز بازار مورخ ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰، مبلغ ۲۸۲۶ میلیارد تومان بود. ارزش کل معاملات امروز بازار ۴۷۷۳ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۲۸۲۶ میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.امروز ۵۹ درصد از کل ارزش معاملات مربوط به معاملات خرد بود.


ارزش کل معاملات خرد در بورس و فرابورس، همچنان کاهشی است اما نسبت به معاملات چهارشنه گذشته کمی افزایش یافت و به مبلغ ۲۸۰۰ میلیارد تومان رسید که حدود ۶۰ درصد از کل ارزش معاملات امروز را شامل می‌شود. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای لطیف، قنقش و خمحور اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، فولاد و خودرو متمرکز کردند.


بیش‌ترین میزان ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و بانک‌ها به ترتیب با ۴۳۶ ، ۱۵۶ و ۱۲۹ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع از نظر حجم و ارزش معاملات در بازار منفی و کم‌رمق امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۶۲.۳۴۴.۴۷ (۷۵۱.۰۷-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۵۹.۱۳۴.۹۶ (۳۳۷.۵۴-)


ارزش معاملات: ۲.۷۳۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۹ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فارس، فولاد و نوری


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: خودرو، وبملت و وبصادر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۳۷۴.۶۳ (۲۸.۸۴-)


ارزش معاملات: ۲.۵۵۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۴ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین اثرگذاری منفی: غصینو، زاگرس و هرمز


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: وملل، آریا و توسن


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0