ارزینکس
1399/11/18
13:07
💢 اتمیک سوآپ، نوعی مبادله ارزدیجیتال است که بدون نظارت شخص سومی صورت می‌گیرد و امنیت این انتقال بواسطه رمزنگاری (هَش) کردن کلید خصوصی تامین می‌شود....

💢 اتمیک سوآپ، نوعی مبادله ارزدیجیتال است که بدون نظارت شخص سومی صورت می‌گیرد و امنیت این انتقال بواسطه رمزنگاری (هش) کردن کلید خصوصی تامین می‌شود.



🔘 روزی را تصور کنید که برای تبدیل کردن ارزدیجیتال مختلف به تتر یا بیتکوین یا اتریوم دیگر نیازی به صرافی‌های گوناگون ندارید،بلکه با استفاده از کیف پول خودتان به تبدیل ارزدییجتال بپردازید.این اتفاق نیازمند نوع خاصی از مبادلات ارزهاست که به آن اتمیک سوآپ یا مبادلات اتمی می‌گویند.



✅ واژه اتمیک به این علت انتخاب شده است که اتم در زبان یونانی به معنای تجزیه‌ناپذیری است. در دنیای برنامه نویسی هم از واژه اتمیک برای عملیات‌هایی استفاده می‌شود که قابلیت کوچکتر شدن و تجزیه شدن را ندارند و در واقع می‌توان این گونه برداشت کرد که ساده‌ترین راه مبادله ارزهای دیجیتال بصورت اتمیک است.



🔘 نحوه انجام مبادلات بدین گونه است که :


مثلا شخص A می‌خواهد۱۰ بیتکوین را ارسال کند و در ازای آن از شخص B تعداد ۳۰ اتریوم دریافت نماید. ابتدا شخص A بیتکوین هارا به آدرسی مشخص که توسط قراردادهای هوشمند رمزنگاری و ایمن شده است ارسال می‌کند و بیتکوین ها قفل می‌شوند.


سپس شخص B اتریوم ها را به همان آدرسی که بیتکوین ها فرستاده شده، ارسال می‌کند. بعد از تایید ارسال شدن ارزها به یک آدرس، شخص A اتریوم ها را برمی‌دارد. بعد از تایید این اتفاق شخص B اجازه دسترسی به بیت کوین ها را دارد.



🔘 در این فرایند چون کلید خصوصی آدرس دریافت ارزها تنها در اختیار ۲ نفر قرار می‌گیرد شخص سومی نمی‌تواند به فرایند ارسال و دریافت ارز نفوذ کند و امکان دزدیده شدن ارزها به صفر می‌رسد.



✅ ارسال و دریافت ارزها باید در یک بازه زمانی مشخص انجام بشود درغیر این صورت عملیات لغو می‌شود.



🔘 قابلیت بسیار مهم این نوع مبادلات توانایی ارسال ارزها از یک بلاکچین به بلاکچین دیگر است.چیزی که هم اکنون فقط در اختیار صرافی های متمرکز است.



🔘 این موضوع میزان توانایی در مبادلات را به شدت افزایش می‌دهد.


مثلا صرافی غیرمتمرکز یونی‌سواپ که این روزها بسیار معروف است فقط می‌تواند مبادله کوین‌هایی را انجام دهد و پشتیبانی کند که بر بلاکچین اتریوم وجود دارد.



🔘 مبادلات اتمی این قابلیت را فراهم آورد که بتوانیم کانالی بین بلاک چین های مختلف برای ترید کردن ایجاد کنیم به همین علت هم به این نوع مبادلات، مبادلات میان زنجیره‌ای (Cross-chain trading) می‌گویند.



🔘 شرکت‌هایی هستند که می‌خواهند شرایط این نوع ترید و مبادله را فراهم کنند.اما تاکنون به طور صددرصد موفق نشدند.مثلا کیف پول اتمکس(ATOMAX) به دنبال این است تا افراد این گونه مبادلات را از داخل خود کیف پول و بدون نیاز به صرافی انجام بدهند. شرکت‌های دیگری همچون بایننس و جلی‌سوآپ (jellyswap) مبادلات اتمی را در صرافی‌های غیرمتمرکز خودشان به راه انداختند.



🟢 مزایای مبادلات اتمی :


🔰 ۱. تبدیل تمامی ارزها به یکدیگر بدون محدودیت جفت ارز. مثلا صرافی‌ها ارزها را نسبت به اتریوم یا بیت کوین یا دلار قرار می‌دهند در حالی که این سیستم شما می توانید ارز لینک(LINK) را به یاس (EOS) به طور مستقیم تبدیل کنیم.


🔰 ۲. مشکلات صرافی های متمرکز مثل آسیب پذیر بودن در برابر حملات هکرها یا از بین رفتن سرورها را ندارد.


🔰 ۳. در صرافی‌های متمرکز می‌توانند حساب ها را مسدود کنند و برداشت‌ها را غیرممکن نمایند.


🔰 ۴. در این نوع مبادلات اتمی سرعت انجام تراکنش را بیشتر خواهد بود.



🔴 محدودیت هایی که منجر شده است استفاده از اتمیک‌سواپ هم اکنون بسیار کم باشد :


🔰 ۱. دو ارزی را که توسط شخص مبادله می‌شود باید در بلاکچین خود الگوریتم هش یکسانی داشته باشد (نوع الگوریتم های رمزنگاری یکسان باشد)


🔰 ۲. ۲ ارز مد نظر باید از قراردادهای هوشمند که مبتنی بر زمان هستند استفاده کنند.


🔰 ۳. رابط کاربری بسیار سختی برای افراد نااشنا با برنامه نویسی دارد.

انتهای خبر

0
0