ارز دیجیتال
1402/03/18
00:00
نظر کارشناسان: هاوینگ بیت کوین، تداوم فعالیت را برای بیشتر ماینرها دشوار خواهد کرد

به عقیده گروهی از کارشناسان، ماینرهایی که به کارآمدترین تجهیزات استخراج و انرژی ارزان دسترسی دارند، احتمالا تنها گروهی خواهند بود که پس هاوینگ بیت کوین در سال آینده می‌توانند به فعالیت خود ادامه...

به عقیده گروهی از کارشناسان، ماینرهایی که به کارآمدترین تجهیزات استخراج و انرژی ارزان دسترسی دارند، احتمالا تنها گروهی خواهند بود که پس هاوینگ بیت کوین در سال آینده می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.


به گزارش کوین‌دسک، هش ریت استخراج بیت کوین، معیاری برای سنجش قدرت محاسباتی در شبکه، احتمالا یک سال بعد، زمانی که پاداش‌های استخراج نصف شود، به‌شدت کاهش خواهد یافت.


هاوینگ، رویدادی است که تقریبا هر ۴ سال یک بار، پاداش استخراج موفقیت‌آمیز هر بلاک جدید را با هدف کاهش فشار تورمی بر بیت کوین نصف می‌کند. پاداش استخراج در حال حاضر ۶.۲۵ بیت کوین معادل با حدود ۱۶۶٬۰۰ دلار است که در آوریل ۲۰۲۴ (فرودین ۱۴۰۳) به ۳.۱۲۵ بیت کوین برابر با ۸۳٬۰۰۰ دلار کاهش می‌یابد.


ولفی ژائو (Wolfie Zhao)، رئیس بخش تحقیقات در مشاور استخراج بلاکس‌بریج (Blocksbridge) می‌گوید:


در حال حاضر، شرکت‌های استخراج سهام عام هر بیت کوین را با هزینه حدود ۱۰٬۰۰۰ تا ۱۵٬۰۰۰ دلار استخراج می‌کنند. پس از هاوینگ، این هزینه ها ۲ برابر می‌شود و نقطه سربه‌سر ماینرها را به ۲۰٬۰۰۰ تا ۳۰٬۰۰۰ دلار خواهد رسید.


او افزود:


اگر قیمت بیت کوین به بالای ۳۰٬۰۰۰ نرسد، استخراج برای بسیاری از این شرکت‌ها همراه با ضرر خواهد بود.


جی پی مورگان، غول بانکداری ایالات متحده، پیش‌بینی کرده است که احتمالا هزینه استخراج بیت کوین پس از هاوینگ تا ۴۰٬۰۰۰ دلار نیز افزایش یابد.


در نتیجه، با افزایش هزینه‌های استخراج و بدون هیچ رشد قابل‌توجهی در قیمت بیت کوین، تنها ماینرهای کارآمد زنده خواهند ماند و دیگران مجبور به تعطیلی فعالیت خود خواهند شد.


کری لانگلایس (Kerri Langlais)، مدیر ارشد استراتژی در شرکت استخراج بیت کوین تراولف (TeraWulf) می‌گوید:


هزینه پرداختی برای انرژی و کارایی تجهیزات استخراج، برندگان و بازندگان را پس از هاوینگ تعیین خواهد کرد.


ماینرهایی با هزینه‌های بالاتر استخراج هر بیت کوین، برای زنده‌ماندن پس از هاوینگ با مشکل بیشتری مواجه خواهند شد. بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط ولفی ژائو، استرانگ‌هولد دیجیتال ماینینگ (SDIG)، سایفر ماینینگ (CIFR) و ریوت پلتفرمز (RIOT) کمترین هزینه استخراج بیت کوین را دارند. طبق این داده‌ها هزینه استخراج هر بیت کوین در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ برای استرانگ‌هولد حدود ۸٬۲۰۰ دلار، سایفر حدود ۸٬۶۰۰۰ دلار و ریوت حدود ۱۰٬۴۰۰ دلار بوده است.


اهمیت بهره‌وری

بیل پاپاناستاسیو (Bill Papanastasiou)، تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری استیفل (Stifel) در اواخر ماه مه (اردیبهشت) در یادداشتی نوشت:


با توجه به کاهش احتمالی حاشیه سود استخراج، ماینرها استراتژی‌هایی را برای حفظ سرمایه، افزایش بهره‌وری تجهیزات و تنوع‌بخشی سرمایه‌گذاری خود تدوین کرده‌اند.


به طور کلی، این صنعت برخلاف افزایش هرچه بیشتر نرخ هش مانند آنچه در طول بازار صعودی سال ۲۰۲۱ رخ داد، تمرکز خود را به افزایش بهره‌وری عملکرد و دستگاه‌های استخراج معطوف کرده است.


اتان ورا (Ethan Vera)، مدیرعامل شرکت خدمات استخراج لاکسور تکنالاجیز (Luxor Technologies) نیز دراین‌باره گفت:


بلافاصله پس از هاوینگ، نرخ هش شبکه به‌طور چشمگیری کاهش خواهد یافت، اما در ماه‌های بعدی شاهد رشد بسیار آهسته آن خواهیم بود؛ زیرا، ماینرهای کارآمد جایگزین ماینرهای قدیمی‌تر می‌شوند و این مسئله بازی را به نفع استخراج‌کنندگانی تغییر خواهد که کمترین هزینه استخراج را دارند.


سرمایه‌گذاری‌های جدید

پاپاناستاسیو خاطرنشان کرد:


علاوه بر این‌ها، با توجه به ابهامات موجود درباره اقتصاد استخراج در سال آینده، ماینرها در سرمایه‌گذاری برای خرید تجهیزات جدید محتاط‌تر شده‌اند. در حال حاضر، هزینه سرمایه‌گذاری در صنعت استخراج ارزهای دیجیتال، دو برابر سرمایه‌گذاری در بخش فلزات گران‌بهاست.


ممکن است کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش غیرمنطقی به نظر برسید، به‌ویژه با توجه به تداوم افزایش هش و سختی شبکه در طول بازار نزولی چندماه گذشته. هر دوی این شاخص‌ها که معیارهای کلیدی برای محاسبه سودی‌آوری ماینرها هستند، در سال ۲۰۲۳ بارها به رکود جدیدی رسیده‌اند.


اما فراموش نکنید که افزایش نرخ هش می‌تواند منعکس‌کننده شرایط اقتصادی چندماه پیش از آن باشد. اازآنجایی‌که توسعه تاسیسات استخراج چندین ماه طول می‌کشد، افزایش اخیر نرخ هش تا حد زیادی منعکس‌کننده سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در دوره‌های قبلی است.


لوکاس پایپس (Lucas Pipes)، تحلیلگر بی ریلی (B Riley) در یادداشتی خطاب به سرمایه‌گذاران نوشت:


با این حال، بحث درباره توسعه تاسیسات استخراج جدید در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. وضعیت سرمایه‌گذاری در این صنعت برای ساخت واحدهای جدید در مقایسه با سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است، اما نسبت به پاییز ۲۰۲۲، زمانی که قیمت بیت کوین به پایین‌ترین سطح خود یعنی حدود ۱۵٬۰۰۰ دلار رسیده بود، بهبود یافته است.


افزایش قیمت بیت کوین یا افت شدید قیمت انرژی می‌تواند سودآوری ماینرها را به‌گونه‌ای افزایش دهد که دیگر مجبور به تعطیلی فعالیت خود پس از هاوینگ نباشند. بلومبرگ اینتلیجنس و ماتریکس‌پورت اعلام کردند که هاوینگ پتانسیل افزایش قیمت بیت کوین را تا ۸۱درصد دارد.


نظر کارشناسان:‌ هاوینگ بیت کوین، تداوم فعالیت را برای بیشتر ماینرها دشوار خواهد کرد

روند حرکت قیمت بیت کوین در بازه هاوینگ سوم تا زمان احتمالی رخ‌دادن هاوینگ چهارم لانگلایس خاطرنشان کرد:


از نظر تاریخی، قیمت بیت کوین همیشه پس از یک رویداد هاوینگ به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. البته، زمان نشان خواهد داد که در این چرخه چه اتفاقی خواهد افتاد.


انتهای خبر

0
0