اقتصاد آنلاین
1400/07/11
13:49
سانتافه و انواع مدل‌های آن در ایران؛ مشخصات فنی، امکانات و سایر ویژگی‌ها

سانتافه یکی از موفق‌ترین تولیدات کمپانی کره‌ای هیوندای است و تاکنون چهار نسل آن وارد بازارهای بین‌المللی شده است که در این میان نسل‌های دوم و سوم این شاسی‌بلند شهری در کشور ما بسیار درخشان عمل کرده‌اند؛ به نحوی که به جرات می‌توان هیوندای سانتافه را پرفروش‌ترین شاسی بلند خانوادگی وارداتی بازار خودرو کشور دانست.

اقتصادآنلاین - روزبه راد ؛ این شاسی بلند محبوب کره‌ای که نخستین مرتبه در سال ۲۰۰۰ میلادی پا به عرصه گذاشت، نام خود را از شهری واقع در نیومکزیکو اقتباس کرد و با مدل ۲۰۰۱ به عنوان اولین شاسی بلند هیوندای به فروش رسید. تولید نسل اول این خودرو تا سال ۲۰۰۵ ادامه یافت و از آن سال به بعد نسل دوم هیوندای سانتافه با کد شناسایی CM روانه بازار شد. بعد از آن نیز نسل سوم و چهارم این خودرو به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ از سوی کمپانی هیوندای رونمایی شدند که در این بین تنها نسل دوم و سوم این خودرو مجوز ورود به بازار کشورمان را دریافت کردند.


پس از عرضه سانتافه ۲۰۱۸ به بازار ایران، شروع مجدد تحریم‌ها و لغو واردات خودرو موجب شد تا نسل چهارم هیوندای سانتافه تا زمان نگارش این مطلب فرصت حضور در بازار کشورمان و ثبت یک موفقیت دیگر در عرصه فروش را پیدا نکند. در ادامه این نوشتار نگاهی به مشخصات تیپ‌های مختلف هیوندای سانتافه موجود در بازار ایران خواهیم انداخت.


هیوندای سانتافه CM مدل ۲۰۰۷ – ۲۰۰۹

3

نسل دوم هیوندای سانتافه با مدل ۲۰۰۷ از اواسط دهه هشتاد شمسی راه خود را به درون سرزمین ما پیدا کرد و از طریق شرکت آسان موتور، نماینده هیوندای در ایران به متقاضیان داخلی فروخته شد. بهتر است بدانید که نسل دوم سانتافه ابتدا با نسخه فیس قدیم خود و در قالب مدل‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ در ایران به فروش می‌رسید، اما از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ نیز نسخه فیس لیفت آن پا به بازار ما گذاشت که از لحاظ ظاهری در بخش‌هایی مثل گرافیک چراغ‌ها، جلو پنجره، رینگ‌ها، مه شکن‌ها و برخی جزئیات دیگر دچار تحولات اندک شده بود. اما از لحاظ فنی و امکانات تحولات اساسی را تجربه کرد و همین امر سبب شد تا موفقیت نسخه قبل از فیس لیفت، در نمونه جدید نیز تکرار شود و این خودرو همچنان یکی از محبوب‌ترین شاسی بلندهای بازار ما در آن زمان لقب بگیرد.


سانتافه CM مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ از موتور ۶ سیلندر ۲.۷ لیتری به قدرت ۱۸۵ اسب بخار و گشتاور ۲۴۸ نیوتن متر تامین نیرو می‌کند وظیفه انتقال قدرت در این خودرو نیز به گیربکس ۴ دنده اتومات به علاوه دو دیفرانسیل با قفل الکترونیکی سپرده شده است؛ همین مورد به علاوه ارتفاع مناسب از سطح زمین، موجب می‌شود تا از لحاظ بیراهه نوردی سبک و آفرود غیرحرفه‌ای نیز سانتافه بتواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.


4

شتاب صفر تا صد سانتافه نسل دوم فیس قدیم حدود ۱۱.۳ اندازه‌گیری شده و حداکثر سرعت آن‌هم از ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت فراتر نخواهد رفت. در این بین به طور میانگین و به ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت رقمی در حدود ۱۰.۴ لیتر بنزین توسط سانتافه مصرف خواهد شد. سانتافه نسل دوم مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ حدود ۱۸۰۴ کیلوگرم وزن دارد و باک سوخت آن‌هم می‌تواند ۷۵ لیتر بنزین را درون خود جا دهد. این خودرو از مزایایی مثل: کابین جادار، سواری راحت و توان فنی مناسب سود می‌برد اما مصرف سوخت و به ‌طور کلی استهلاک پیشرانه ۶ سیلندر آن نسبت به رقبای چهار سیلندر بالاتر ارزیابی می‌شود.


سانتافه CM مدل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳

5

همان‌طور که اشاره شد هیوندای سانتافه نسل دوم که از سال ۲۰۱۰ به بعد به دست مشتریان ایرانی رسید، نسبت به مدل پیشین از لحاظ ظاهری و فنی مورد به‌روزرسانی قرار گرفته و به ویژه توان فنی آن بسیار ارتقا پیدا کرد.


این شاسی بلند متوسط شهری از یک موتور ۶ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۳.۵ لیتر توانی برابر با ۲۷۶ اسب بخار قدرت به اضافه ۳۳۵ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند. یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به همراه دو دیفرانسیل با قفل الکترونیک نیز توان پیشرانه را به هر دو محورهای جلو و عقب ارسال می‌کنند.


این غول ۱۸۷۰ کیلوگرمی از شتاب صفر تا صد بسیار مطلوب ۸ ثانیه برخوردار است و بنابراین یکی از سریع‌ترین کراس اوورهای سایز متوسط موجود در بازار کشور تلقی می‌شود. عقربه سرعت‌سنج خودرو تحت شرایط استاندارد از حدود ۱۸۷ کیلومتر بر ساعت فراتر نخواهد رفت و در این بین به طور متوسط چیزی معادل ۱۰.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌شود.


6

از جمله شاخص‌ترین امکانات موجود در نسخه فول آپشن هیوندای سانتافه ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ نیز می‌توان به مواردی مثل کروز کنترل، سیستم کنترل کشش، کنترل پایداری، کنترل سرعت در سرپایینی، سنسور پارک عقب، سنسور باران، حسگر فشار باد تایرها، ترمز پارک برقی، ترمز کمکی، اتولایت، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت، گرمکن فرمان، سیستم صوتی با ۱۰ اسپیکر ۶۵۰ وات به علاوه آمپلی فایر، سی دی چنجر ۶ تایی، نمایشگر ۶.۵ اینچی داشبورد، مانیتور عقب، دوربین عقب، بلوتوث و USB، نمایشگر دنده عقب در آینه، ۶ کیسه هوا، پشت سری فعال، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده با تنظیم ۸ حرکته برقی به علاوه تنظیم برقی گودی کمر، صندلی سرنشین چهار حالته برقی، گرمکن و سردکن صندلی جلو، پورت ۱۲ ولت، آینه تاشونده برقی با گرمکن و سانروف اشاره کرد.


هیوندای سانتافه DM - مدل ۲۰۱۳ -۲۰۱۶

7

با توجه به آن‌که نسل دوم سانتافه در ایران ‌همچون بسیاری نقاط دیگر جهان بسیار خوش درخشید و فروش بالایی را تجربه کرد، شرکت آسان موتور بهتر دید عرضه نسل سوم این خودرو خانوادگی را هم با مدل ۲۰۱۳ در ایران آغاز کند. هیوندای سانتافه دی ام نسل سوم از لحاظ ظاهری به طور کل نسبت به مدل پیشین متحول شده بود و طرح و فرمی کاملا اسپرت، به‌روز و مهیج‌تر را مطابق با المان‌های آینده‌نگرانه آن دوران به نمایش می‌گذاشت؛ به نحوی که هیچ‌گونه اثری از طراحی نسل پیشین در این خودرو دیده نمی‌شد و بسیاری از مشتریان ایرانی ظاهر آن را کاملا هماهنگ با سلیقه بصری خود می‌دانند. حتی امروز هم با وجود عرضه انواع مدل‌های متنوع چینی، سانتافه نسل سوم همچنان جذابیت خاصی در نظر مشتریان ایرانی دارد.


این خودرو وظیفه تامین نیرو محرکه خود را به موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲.۴ لیتر سپرده و توانی برابر با ۱۷۴ اسب بخار به علاوه ۲۲۷ نیوتن متر از دل آن بیرون می‌کشد. گیربکس ۶ دنده اتوماتیک به علاوه دو عدد دیفرانسیل با قفل الکترونیکی هم در این بین واسطه انتقال نیرو به سوی هر چهار چرخ هستند. شتاب صفر تا ۱۰۰ سانتافه ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ فیس قدیم حدود ۱۱.۶ ثانیه ارزیابی شده و میانگین مصرف سوخت آن‌هم ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این کراس اوور ۱۶۵۰ کیلوگرمی می‌تواند تا ۱۹۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد و باک سوخت آن نیز ۶۴ لیتر گنجایش دارد.


8

طراحی ظاهری زیبا، بازار دست دوم قوی و آپشن‌های متنوع از نکات مثبت سانتافه DM فیس قدیم هستند. اما با این حال برخی اشکالات پیش آمده از ناحیه اویل پمپ در بعضی موارد سبب شده تا پیشرانه این خودرو با مشکل مواجه شود و مالک آن را به دردسر بیندازد. به همین دلیل بسیاری از خریداران بعد از تملک این مدل سانتافه، در همان ابتدا اویل پمپ آن را با نمونه اصلاح‌شده تعویض می‌کنند تا خطر آسیب دیدن پیشرانه را به حداقل برسانند.


هیوندای سانتافه ۲۰۱۴-۲۰۱۶ در نسخه‌های فول آپشن خود امکاناتی به شرح زیر را ارائه می‌دهد: کروز کنترل، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی، اتو پارک، سیستم مدیریت پایداری خودرو، حسگرهای پارک، سنسور باران، رادار نقطه کور، ترمز پارک برقی، ترمز کمکی، اتولایت، دیلایت، سیستم شستشوی چراغ‌های جلو، فرمان برقی حساس به سرعت با گرمکن، سیستم صوتی اینفینیتی با ۱۰ اسپیکر، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، مانیتور ردیف عقب، نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث و USB، قطب‌نما، کیسه‌های هوای سرنشینان جلو - پرده‌ای و جانبی جلو، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک، صندلی‌های برقی، گرمکن تمام صندلی‌ها، سردکن صندلی‌های جلو، صندوق برقی، درب صندوق عقب برقی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سانروف پانوراما و مموری آینه.


هیوندای سانتافه ۲۰۱۷-۲۰۱۸

10

سانتافه ‌های نیوفیس از سال ۲۰۱۶ وارد بازار کشور شدند اما عمده آنها در مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به دست مشتریان ایرانی رسیدند. سانتافه DM نیوفیس هم به صورت وارداتی و هم به‌صورت مونتاژ داخل (توسط کرمان موتور) در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفت. تفاوت سانتافه کرمان موتور با مدل‌های فول وارداتی نیز بیشتر در تجهیزاتی همچون رادارهای نقطه کور حرکت بین خطوط و هشدار تصادف از جلو و عقب بود که در مدل‌های کرمان موتور این رادارها موجود نیستند.


در بخش فنی هم از همان پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی استفاده شده با این تفاوت که در اینجا از سیستم سوخت‌رسانی پاشش مستقیم بهره گرفته شده است. در سیستم سوخت رسانی مستقیم یا GDi انژکتورها به طور مستقیم روی محفظه احتراق قرار گرفته و دیگر مانند مدل‌های ام پی آی بخشی از سیستم منیفولد ورودی هوا به حساب نمی‌آیند. استفاده از این سامانه باعث می‌شود تا راندمان پیشرانه افزایش پیدا کرده و بهره‌وری آن بالاتر برود. به این ترتیب موتور GDi سانتافه نیوفیس قادر است ۱۸۸ اسب بخار قدرت به علاوه ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند و شتاب صفر تا صد ۱۱.۶ ثانیه را رقم بزند. حداکثر سرعت سانتافه نیوفیس نیز ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است و به طور ترکیبی حدود ۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند.


11

از لحاظ امکانات نیز نسخه‌های فول آپشن سانتافه نیوفیس در سطح بسیار مطلوبی قرار دارند و امکانات شاخصی مثل: کروز کنترل تطبیق‌پذیر یا هوشمند، اتو پارک، رادارهای نقطه کور و تغییر لاین و هشدار تصادف، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری، نوربالا اتوماتیک، چراغ چرخشی در سر پیچ، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، دوربین‌های عقب و جانبی و۳۶۰ درجه، کیسه‌های هوای متعدد، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی‌های جلو برقی، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، گرمکن صندلی عقب، صندوق برقی هوشمند با جک، سانروف پانوراما، آینه‌های جانبی تاشو پرده برقی و... در نسخه‌های فول آپشن وارداتی این خودرو موجود خواهند بود.


لازم به ذکر است که مدل‌های سانتافه از لحاظ امکانات در تیپ‌ها و نسخه‌های مختلفی به بازار کشورمان راه پیدا کرده‌اند و از همین رو لازم است که هنگام خرید نسبت به وجود تجهیزات مورد نظرتان در خودرو مورد معامله اطمینان حاصل کنید.


گفتنی است قیمت سانتافه ۲۰۱۸ صفر کیلومتر همزمان با نگارش این مقاله معادل ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در بازار برآورد شده است.


ناگفته نماند که نسل چهارم سانتافه نیز از سال ۲۰۱۸ به بازار جهانی راه یافت اما همان طور که اشاره شد به دلیل لغو وارد خودرو فعلا وارد بازار ما نشده است.


انتهای خبر

0
0