آریاسهم
1400/06/17
09:58
‍ تحلیل بنیادی کالسیمین (#فاسمین): ⏺ معرفی فلز #روی جزو مهمترین و پرمصرف ترین فلزات غیر آهنی می باشد که از جمله فلزات سنگین می باشد. کاربردهای فرا...

تحلیل بنیادی کالسیمین (#فاسمین):



⏺ معرفی


فلز #روی جزو مهمترین و پرمصرف ترین فلزات غیر آهنی می باشد که از جمله فلزات سنگین می باشد. کاربردهای فراوان این فلز و همچنین مقاومت بالای آن در صورت ترکیب با فلز آهن باعث شده که این فلز به یکی از پرمصرف ترین فلزات تبدیل شود.


کالسیمین تولید کننده کنسانتره روی، سرب و شمش روی است و شرکت هایی نظیر مجتمع ذوب و احیاء قشم، تولید روی بندرعباس، اسیدسازان زنجان، صنعت روی زنگان و آلفا ماشین پویا را در اختیار دارد. سهامدار عمده کالسیمین، شرکت توسعه معادن روی با مالکیت ۵۷٫۳ درصدی سهام می باشد.


ظرفیت اسمی شرکت تولید ۷۵۰۰۰ تن کنسانتره روی پخته، ۲۱۰۰۰۰ تن کنسانتره روی خام، ۳۵۰۰۰ تن کنسانتره سرب و ۶۸۰۰۰ تن شمش روی و ۱۱۴۰۰۰ تن اسید سولفوریک می باشد.



⏺ تولید و فروش


شرکت برای تامین محصول نیازمند به تامین خاک می‌باشد، در حقیقت تامین خاک و کاهش عیار خاک دریافتی از مهمترین چالش‌های سال‌های اخیر کالسیمین می‌باشد، شرکت در حال حاضر ۷۱٪ از خاک مصرفی خود را از معدن انگوران و ۲۹٪ آن را از ترکیه تامین می کند.


طی چند سال اخیر عیارخاک کاهشی بوده به طوریکه عیار آن از ۲۶.۴۷ در سال ۱۳۹۰ به ۱۵ درصد رسیده است.


در این میان ظرف سال‌های اخیر شاهد رشد تولید با وجود کاهش عیار خاک بوده‌ایم و عمده دلیل آن نیز این است که با توجه به قدیمی بودن تجهیزات کارخانه، اقدام به تعمیرات در نقاط کلیدی خط تولید و بهسازی آن ها شد و این کار باعث شد راندمان تولید در سال ۹۶ از ۹۴٪ به ۹۷٪ برسد.


از طرف دیگر با توجه به مشکلاتی که در مقطع پایان سال ۱۳۹۹ برای تامین ناوگان حمل و نقل بین المللی پیش آمد، شرکت موفق به فروش مناسب شمش روی که پیش‌بینی شده بود نگردید. هرچند با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی پیش بینی می‌شود موجودی سال ۱۳۹۹ در سال ۱۴۰۰ به فروش برسد.



🔗 جزئیات بیشتر



انتهای خبر

0
0