همفکران
1401/03/21
13:00
جریان نقدینگی حقیقی بازار در هفته سوم خرداد چگونه بود؟

تراز نقدینگی حقیقی در هفته سوم خرداد برای سومین هفته متوالی منفی بود و به خروج ۱،۸ هزار میلیارد تومان از سرمایه های خرد منتهی شد. این مبلغ نسبت به هفته قبل ...

استراتژی این روزهای حقیقیهای بازار چیست؟


تراز نقدینگی حقیقی در هفته سوم خرداد برای سومین هفته متوالی منفی بود و به خروج ۱،۸ هزار میلیارد تومان از سرمایه های خرد منتهی شد. این مبلغ نسبت به هفته قبل ۱۰ درصد افزایش داشت. حقیقی ها از ابتدای امسال تا کنون جمعا ۵،۸ همت از سرمایه های خود را از بازار خارج کردند. در مدت زمان مشابه سال قبل شاهد خروج ۱۶،۷ همت نقدینگی خرد از بازار بودیم.



حقیقیها از کدام صنایع و شرکتها بیشترین خروج را داشتند؟


در هفته ای که گذشت بیشترین خروج پول خرد از صنایع محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، بانکها و موسسات اعتباری، خودرو و ساخت قطعات، فرآورده های نفتی، استخراج کانه های فلزی، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، محصولات غذایی و آشامیدنی، مواد و محصولات دارویی و حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات اتفاق افتاد.



صنعت محصولات شیمیایی که در هفته قبل توانسته بود حدود ۳ میلیارد تومان از نقدینگی حقیقی ها را به سمت خود جذب کند این هفته با خروج ۳۱۳ میلیارد تومان پول خرد مواجه شد. حقیقی ها از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۲۱۱ میلیارد تومان سرمایه از این صنعت خارج کردند. حال آنکه در مدت زمان مشابه سال قبل شاهد خروج ۲ همت پول خرد از شرکتهای شیمیایی بودیم.



صنعت فلزات اساسی برای سومین هفته متوالی با خروج پول خرد مواجه بود. این هفته حقیقی ها ۲۴۵ میلیارد تومان از سهام فلزی خود را نقد کردند که این مبلغ نسبت به هفته قبل ۲۲ درصد افزایش داشت. تراز پول حقیقی این صنعت طی ۱۱ هفته معاملاتی سال جاری به منفی ۲ همت رسیده است.



صنعت بانکها و موسسات اعتباری این هفته در حلی با تراز منفی ۲۳۹ میلیارد تومانی مواجه شد که طی ۴ هفته گذشته نیز شاهد خروج پولهای خرد بود. شدت خروج پول خرد از این صنعت نسبت به هفته قبل ۲۴ درصد افزایش یافته و تراز پول خرد آن از ابتدای سال جاری تا کنون به منفی ۱،۱ همت رسیده است. این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال قبل حدود ۴ همت نقدینگی حقیقی از این صنعت خروج یافته بود.



از بین شرکتها، فملی، وبملت، شستا، شپنا، زاگرس، بپاس، حکشتی، فغدیر و خودرو و از بین صندوقها امین یکم متحمل بیشترین خروج پول حقیقی شدند.


صنایع و شرکتهایی که با بیشترین اقبال حقیقیها همراه شدند


صنایع صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله، سرمایه گذاریها، سایر محصولات کانی غیرفلزی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، سیمان، آهک و گچ، اطلاعات و ارتباطات، لاستیک و پلاستیک، استخراج زغال سنگ، اوراق تامین مالی و اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن با بیشترین ورود پول خرد همراه شدند.



صنعت صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله برای سومین هفته متوالی میزبان سرمایه های خرد بود. این هفته حقیقی ها ۲۶۲ میلیارد تومان سرمایه جدید وارد این صنعت کردند. قدرت ورود پول خرد به صندوقها نسبت به هفته گذشته ۵۲ درصد افت داشت. تراز کلی پول خرد صندوقهای قابل معامله طی ۱۱ هفته کاری سال جاری منفی یک همت است. حال آنکه در مدت زمان مشابه سال قبل شاهد ورود بیش از ۲ همت نقدینگی حقیقی به این صنعت بودیم.



در هفته ای که پشت سر گذاشتیم صنعت سرمایه گذاریها توانست ۱۱۷ میلیارد تومان از سرمایه حقیقیهای بازار را به سمت خود بکشاند و برای دومین هفته متوالی تراز خود را مثبت نگه دارد. البته این هفته قدرت ورود پول خرد این صنعت حدود ۴۰ برابر هفته قبل بود. در مجموع از ابتدای سال جاری تا کنون حقیقی ها ۱۴۳ میلیارد تومان سرمایه وارد سهام این صنعت کردند. در حالیکه در مدت زمان مشابه سال قبل حدود ۱،۲ هزار میلیارد تومان از سرمایه های خود را از این صنعت خارج کرده بودند.


صنعت سایر محصولات کانی غیرفلزی این هفته توانست با جذب ۷۶ میلیارد تومان خود را بعنوان سومین صنعت مورد اقبال حقیقیهای بازار معرفی کند. این ششمین هفته متوالی است که حقیقی ها پول وارد این صنعت می کنند. البته این هفته قدرت ورود پول خرد به این صنعت ۱۶ درصد کمتر از هفته قبل بود. اما در مجموع تراز پول حقیقی این صنعت در سال جاری به حدود ۶۸۰ میلیارد تومان رسیده، حال آنکه در ۱۱ هفته کاری ابتدایی سال قبل شاهد خروج ۲۵ میلیارد تومان از سرمایه های خرد از این صنعت بودیم.



از میان شرکتها، بفجر و پلاستح و از بین صندوقها کمند، اعتماد، پارند، کایزد، کارا، عیار و خاتم میزبان بیشترین حجم از سرمایه های خرد بودند.



انتهای خبر

0
0