ایبنا
1402/03/19
12:13
بانک مرکزی چگونه بازار‌های حاشیه‌ای را کنترل کرد؟

نرخ دلار بازار غیررسمی روز پنج‌شنبه به کف کانال ۴۹ هزار تومان بازگشت و برخی معاملات در محدوده ۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایبنا ، میانگین نرخ دلار در بازار‌های غیررسمی پس از طی یک روند نزولی حدود ۴۰ روزه، در پایان معاملات روز پنج‌شنبه، هیجدهم خرداد ماه، به کف کانال ۴۹ هزار تومان بازگشته است و در برخی بازار‌ها معاملات در محدوده ۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان در حال انجام است.



این موضوع در حالی است که با وجود کاهش قیمت‌ها همچنان بازار‌های حاشیه‌ای کم رمق هستند و حتی در این قیمت‌ها نیز شاهد شکل‌گیری جبهه تقاضا در بازار‌ها نیستیم. در بازار رسمی، اما وضعیت متفاوت است و عرضه و تقاضای ارز چه در بخش خدماتی و چه در بخش تولیدی رونق دارد.



آمار نشان می‌دهد از زمانیکه بازارساز برای سامانبخشی به معاملات و ایجاد یک بازار رسمی برای تعیین مرجعیت قیمت انواع ارز و طلا، مرکز مبادله را راه اندازی کرده است، به تدریج تمامی تبادلات ارزی به این بازار آمده و تقاضا از سایر بازار‌ها کوچ کرده است.



به این طریق مرکز مبادله توانست در ابتدا خود را به عنوان مرجع رسمی کشف قیمت‌ها معرفی کند و از آنجا که تامین انواع نیاز ارزی در این مرکز با سرعت مناسبی انجام می‌پذیرد، انگیزه ورود تقاضا از سایر بازار‌ها از بین رفته است.



از طرفی ابتکار بانک مرکزی در خصوص الزام بازگشایی حساب ارزی برای متقاضیان دریافت ارز با کارت ملی باعث شد تا دلالان نیز دیگر نتوانند از طریق اجاره کارت ملی افراد، بازار را ملتهب نشان دهند.



این موارد در کنار دستاورد‌های اخیر بانک مرکزی و ایجاد راه‌های جدید ضد تحریمی برای مبادلات پولی و مالی بازرگانان ایرانی باعث شد تا انتظارات نیز در خصوص بهبود شرایط آتی اقتصاد و تقویت ارزش پول ملی ایران در برابر ارز‌های خارجی مثبت قلمداد شده و این موضوع نیز بر ریسک سرمایه گذاری در افزایش بیشتر قیمت دلار می‌افزود.



با توجه به موارد ذکر شده می‌توان گفت کاهش فشار تقاضا بر منابع ارزی بانک مرکزی و همچنین امکان دسترسی سریع به منابع پایدار جدید ارزی در کنار کوچک شدن بازار‌های حاشیه‌ای و کوچ تقاضا به بازار‌های رسمی باعث شده تا قدرت بانک مرکزی برای حضور در بازار ارز ایران افزایش یابد و بتواند به راحتی در بازار‌ها مداخله و افسار قیمت را در دست گیرد.



ایجاد هسته قدرتمند معاملات ارزی در مرکز مبادله و تضعیف بازار‌های سوداگرایانه باعث شده تا روند قیمتی در تمامی بازار‌ها با این بازار همگرا شود. آنگونه که در نمودار مشخص شده است، روند قیمت دلار صرافی‌ها از ابتدای سال جاری کاملا بر روند قیمت‌های کشف شده در مرکز مبادله ارزو طلا منطبق شده است.



همچنین طی این مدت فاصله قیمت بازار‌های غیر رسمی با قیمت‌های مرکز مبادله در حال کاهش بوده و قیمت این بازار‌ها نیز تابع روند تغییرات قیمت مرکز مبادله شده است.



این موضوع خصوصا در بازه زمانی ۸ الی ۱۸ خرداد ماه مشهود است و شروع روند نزولی قیمت‌ها در مرکز مبادله شیب روند نزولی قیمت‌ها در بازار‌های حاشیه‌ای را افزایش داده است.

انتهای خبر

0
0