اقتصاد نیوز
1399/10/26
12:55
اثر آزادسازی منابع مسدودی بر بازار ارز

اقتصاد نیوز : همتی در بادداشتی اینستاگرامی تاکید کرد: با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و نیز شرایط پیش رو، امکان مدیریت موثرتر در بازار ارز، در راستای اهداف کلان بانک مرکزی ، فراهم میشود.

به گزارش اقتصادنیوز، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک‌مرکزی در یادداشتی در خصوص “دیدگاه های متفاوت درباره روند کاهش نرخ ارز نوشت:


این روزها، درخصوص روند کاهشی نرخ ارز، بر اساس دیدگاه های سیاسی، تحلیل های مختلف ارایه و قضاوت های خاص می شود.


روند نرخ ارز، بر اساس مبانی بنیادی بازار شکل میگیرد. لذا، براساس آنچه طی دوسال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریم ها، خصوصا تشدید انتظارات، درافزایش قیمت ارز موثر و تعیین کننده بوده است. لذا انتظار میرود با فروکش کردن انتظارات،نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت بکند.


همانگونه که ریاست محترم جمهوری تاکید کردند با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و نیز شرایط پیش رو، امکان مدیریت موثرتر در بازار ارز، در راستای اهداف کلان بانک مرکزی ، فراهم میشود. در این میان، حفظ قدرت رقابت پذیری اقتصاد، به همراه صیانت از ذخایر ارزی، برای بانک مرکزی اهمیت دو چندان دارد.


بانک مرکزی درطول دو سال و نیم گذشته تلاش کرده است با برنامه و تدبیر، تحریم های دولت آمریکا را خنثی و درحدتوان از سقوط بیش از حد ارزش پول ملی جلوگیری و دشمن را، از رسیدن به هدف فروپاشی اقتصادی، مایوس وناموفق بسازد. بانک مرکزی تمام توان خود را برای ایجاد تعادل در بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی بکار میگیرد. انتظارم از فعالین سیاسی این است، رقابت های حزبی و جناحی خود را به تلاش های بانک مرکزی برای بهبود شرایط اقتصاد و استفاده از فرصت های بین المللی برای خنثی سازی و کاهش تحریم و تقویت ارزش پول ملی وصل نکنند.


و نهایتا، اینجانب هرچه را که بتوانم برای منافع ملی و رفاه مردم عزیز انجام می دهم و در این مسیر، براساس خوش آمد افراد و گروههای سیاسی تصمیم نمیگیرم.




انتهای خبر

0
0