اقتصاد آنلاین
1400/03/24
15:55
فرابورس میزبان ایده‌های نو

مدیر نهاد‌های مالی و نوآوری فرابورس ایران گفت: بازار سرمایه اقدام به تنظیم محیط‌های آزمایشی برای پاسخ به نوآوری های مالی کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، عارف علیقلی پور مدیر نهاد‌های مالی و نوآوری فرابورس ایران در پاسخ به این پرسش که سند باکس‌ها چه هستند؟ بیان کرد: ترجمه لغتی سند باکس یعنی جعبه شنی که در ایران به محیط آزمون شناخته می‌شود، در واقع این جعبه شنی دارای چهار ضلع خلاقیت، رشد، امنیت و تحت کنترل بودن است، که با این اضلاع می توان به افرادی که دارای ایده هستند، اجازه داده شود، طرح‌های خود را در این محیط‌های آزمون آزمایش کنند.


علیقلی پور بیان کرد: مطابق با گزارش های بین المللی، سندباکس نسل سوم حوزه رگ نک شناخته می شود. در واقع در این مفهوم نهاد تنطیم گر همگام با نوآوری ها قدم برمی دارد و از ابتدای شکل گیری یک نوآوری حضور دارد و نسبت به تنظیم گری نوآوری جدید اقدام می کند و همچنین اجازه می دهد در یک محیط آزمایشگاهی ایده های کسب و کار که با قوانین و مقررات هم خوانی ندارند، آزمایش شوند.


وی افزود: محیط های آزمون بازار سرمایه در واقع به این شکل عمل می کنند، کسب وکار‌ها یا طرح های نوآوری در حوزه مالی که به یک نمونه محصول قابل ارائه رسیده اند و صرفا در مرحله ایده خام نو آورانه نبوده، می توانند جهت آزمایش محصول یا خدمت خود درخواست حضور در محیط های آزمون را بدهند. لازم است تاکید شود هر طرح کسب وکاری نیاز به حضور در محیط آزمون را ندارد، بلکه طرح هایی که یا به دلیل عدم تنظیم گری در آن حوزه یا بده دلیل مغایرت با قوانین و مقررات با ریسک تنظیم گر مواجه هستند نیازمند چنین فضای تعاملی با نهاد تنظیم گر هستند.


مدیر نهاد‌های مالی و نوآوری فرابورس ایران تشریح کرد: مدت حضور طرح های نوآورانه در این محیط‌های آزمون کوتاه مدت است و افرادی که دارای ایده و طرح‌های نوآورانه هستند، نمی‌توانند تا مدت زمان زیادی در این محیط‌های آزمون باقی بمانند، بلکه حداکثر تا ۱۲ ماه امکان حضور در این محیط آزمون فراهم است.


وی افزود: کسب وکار‌ها و طرح های نوآور جهت ورود به این محیط آزمایشگاهی بایستی نبود مقرره قانونی در حوزه خود و یا تعارض کسب و کار خود با قوانین ومقررات فعلی را به همراه سایر مستندات اعلام کرد. تنظیم بخشی با بررسی مدل کسب وکار، رویه های مدیریت ریسک اعلامی، شاخص های عملکردی جهت سنجش موفقیت را به همراه سایر زیرساخت های که مورد نظر کسب وکار است را مورد بررسی قرار داده، سپس محیط آزمون برای این کسب وکار فراهم می شود. در انتها نیز براساس خروجی های محیط آزمون طرح یا موفق به دریافت مجوز فعالیت خواهد شد یا به دلیل عدم تحقق شاخص های اعلامی خود با شکست مواجه شده که در این صورت بایستی در مدل کسب وکار خود بازنگری انجام داده و مجدد در محیط آزمون قرار گیرد.


علیقلی پور اظهار کرد: نحوه ورود به محیط‌های آزمون برای ایجاد کسب و کار مهم است، چون ایده و طرح باید پاسخ به چالش باشد و ایجاد نوآوری کند، طرح باید عرصه و فرصت برای جامعه ایجاد کند، بنابراین هر فرد یا شرکتی که بخواهد ادعای نوآوری کند باید از خود بپرسد که مزیت نوآوری در چیست؟


وی تشریح کرد: در سال ۹۸ دستورالعملی را از شورای عالی فضای مجازی دریافت کردیم که در رابطه با کسب و کار نوآور در فضای مجازی است، که ذیل آن کمیته هماهنگی های محیط‌های آزمون تشکیل شد تا دستگاه های اجرایی که به کسب وکار‌ها مجوز اعطا می کنند را مکلف به ایجاد محیط های آزمون در حوزه تنظیم گری خود کنند. بازار سرمایه اولین تنظیم گر در کشور است، که اقدام به راه اندازی محیط های آزمون کرده و مجوز فعالیت خود را از کمیته مربوطه دریافت کرده و شرکت فرابورس ایران مجری راه اندازی این پروژه است.


انتهای خبر

0
0