بااقتصاد
1401/01/17
14:32
شاخص بورس تهران، تن به اصلاح ۷ هزار واحدی داد/ شاخص کل هم‌وزن و آیفکس سبزپوش باقی ماندند

گزارش بازار/ چهار‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ دومین هفته معاملاتی بورس تهران با افت ۷۶۷۵ واحدی شاخص کل درحالی به پایان رسید که شاخص کل هم‌وزن و آیفکس، به مسیر صعودی خود ادامه دادند. خبرهای سیاسی برجام و ابهام در توافق احتمالی، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر برخی گروه‌های بورسی ازجمله خودرویی‌ها و بانک‌ها گذاشت. کامودیتی‌ها نیز از ایم جریان بی‌تاثیر نماندند و با فشار فروش و کاهش قیمت سهام مواجه شدند.

رشد ۲ هزار واحدی شاخص دوام نیافت


به گزارش بااقتصاد، جریان معاملات در بازارهای سهام تهران امروز، چهار‌شنبه ۱۶ فروردین‌ماه، با صعود صبحگاهی ۲ هزار واحدی شاخص کل آغاز شد اما این روند دوام نیافت و در وقت پایانی با کاهش ۷۶۷۵ واحدی، شاخص کل روی رقم یک‌میلیون و ۴۶۳ هزار واحدی توقف کرد. شاخص کل هم‌وزن با ۱۵۴۰ واحد مثبت، به ارتفاع ۳۷۷ هزار و ۳۶۹ واحدی رسید و برای شاخص کل آیفکس هم با حدود ۷۰ واحد مثبت، جایگاه ۱۹ هزار و ۸۵۰ واحدی به دست آمد.


عقب‌نشینی شاخص‌سازان بزرگ بورس از مسیر سبز


جدول شاخص‌سازان بورس تهران امروز، نماد سبزرنگ نداشت و با عقب‌نشینی شاخص‌سازان بزرگ از جمع مثبت‌سازان اصلی همراه بود. سهم‌های بزرگ با پیشتازی فولاد، فملی، شتران، شبندر، رمپنا، خودرو و وبملت، یکپارچه سرخپوش شدند و بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل اعمال کردند. بالاترین حجم تراکنش‌های معاملاتی بورس هم به گروه خودرویی و پالایشی رسید که همگی منفی بودند.


سهم‌های کوچک، شاخص‌سازان بزرگ فرابورس


رشد ۷۰ واحدی شاخص کل آیفکس، جدول شاخص‌سازان فرابورس را با صدرنشینی سهم‌های کوچک‌تر مانند ومهان، غصینو، سمگا، تجلی و فرابورس که بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر این شاخص گذاشتند، خوشرنگ کرد. معاملات منفی در نمادهای صبا، بساما و شگویا نیز مانع از رشد بیش‌تر شاخص آیفکس شد.


تقابل خریداران و فروشندگان سهام در بازار امروز


به‌این‌ترتیب، معامله‌گران سهام امروز روی ۶۳۳ نماد شرکتی دادوستد سهم انجام دادند و ۱۳ نماد بدون معامله روی تابلوها ثبت شد. از این تعداد، در پایان وقت بازار، ۱۰۴ نماد در صف خرید به ارزش ۵۱۹ میلیارد تومان و ۵۱ نماد در صف فروش به ارزش ۱۱۸ میلیارد تومان قرار گرفتند. ۱۱۹ نماد شرکتی، رشد قیمت بیش از ۳ درصدی را ثبت کردند و ۸۴ نماد شرکتی هم با کاهش قیمت بیش از ۳درصدی مواجه شدند.


صندوق تثبیت خواهان قرارداد منصفانه و دوجانبه با صندوق توسعه ملی


محسن خدابخش، نایب‌رییس هیات‌مدیره و معاون نظارت سازمان بورس اوراق بهادار، در واکنش به اظهارات مسئولان صندوق توسعه ملی مبنی بر این‌که سازمان بورس قراردادی با این صندوق منعقد نکرده است تا واریزی برای صندوق تثبیت داشته باشیم، تصریح کرد: قرارداد باید دو طرفه باشد و این‌که در قراردادی صندوق توسعه ملی بگوید اگر توانستیم مطالباتمان را از شخص ثالث وصول کنیم، سهم شما را خواهیم داد، علی‌القاعده چنین قراردادی محلی از اعراب ندارد. اگر قرارداد منصفانه و دو جانبه‌ای باشد قطعا و یقینا صندوق تثبیت بازار سرمایه آن را امضا خواهد کرد.


گفتنی است؛ صندوق توسعه ملی ادعا کرده که به تعهداتش برای واریز مبالغ تعیین شده به صندوق تثبیت بازار پایبند بوده است اما با توجه به این که صندوق تثبیت بازار هنوز قرارداد فی مابین را امضا نکرده و به لحاظ حقوقی پرداخت پول به آن خطاست.


مدیرعامل گروه توسعه ملی دستورالعمل جهش تولید دانش‌بنیان را ابلاغ کرد


مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در دستورالعملی از مدیران هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه خواست با همتی مضاعف برای تحقق شعار سال که به نام "تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین" مزین شده تمام توان خود را به کار گیرند.


افزایش عمق مظنه به هسته معاملات بورس فشار وارد می‌کند؟


روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، اعلام کرد: تاخیر در نمایش سفارش‌ها خیلی دور از انتظار نیست و برای رفع مشکل تاخیر، شرکت‌های نرم‌افزاری باید راهکار ارایه دهند.


به گفته وی، در موضوع تاخیر نمایش سفارش‌ها، به هر حال زمانی که حجم سفارش‌ها قابل نمایش افزایش پیدا می‌کند قاعدتا وجود تاخیر خیلی دور از ذهن نیست و این احتمال وجود دارد.


وی افزود: شرکت‌های نرم‌افزاری دو گزینه را فراهم کرده‌اند؛ افراد یا می‌توانند عمق مظنه را ملاحظه کنند یا مانند گذشته ۵ مظنه برتر را مشاهده کنند، که سرعت بیش‌تری دارد. همچنین کسانی که به دنبال سرعت در تصمیم‌گیری هستند می‌تواند مانند گذشته به ۵ مظنه برتر مراجعه کنند.


دهقان ادامه داد: افزایش عمق مظنه نقشی در افزایش فشار بر هسته سامانه معاملاتی ندارد، چنانچه در گذشته نیز این عمق مظنه‌ها در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌گرفت و گزینه جدیدی اضافه نشده است. اما برای نمایش مظنه‌ها در سامانه tsetmc به نظر سازمان بورس بستگی دارد و در حال حاضر موردی مطرح نشده است، شاید در آینده این امکان فراهم شود.


وزارت اقتصاد آماده اجرای برنامه تحول در اقتصاد کشور


احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در کمیسیون اقتصادی مجلس، با ارایه آماری از وضعیت هزینه‌های دولت قبل، اظهار کرد: دولت پیشین، از مجلس شورای اسلامی مجوز هزینه یک‌هزار و ۳۲۷ هزار میلیارد تومان را در قالب بودجه گرفته بود، اما استراتژی ما با دولت قبلی متفاوت است و به همین خاطر ترمز مخارج را کشیدیم.


وی افزود: شاهد بودیم که در پایان سال، مجموع هزینه‌کرد دولت، تنها حدود یک‌هزار و چهار هزار میلیارد تومان شد که از این رقم، ۵۳ درصد سهم هزینه‌های جاری بود. از این رقم، نزدیک به ۷۰۷ هزار میلیارد تومان (معادل ۷۰ درصد) هزینه‌های جاری بود و به طور مشخص ۷۰۰ هزار میلیارد آن بابت حقوق کارکنان و بازنشستگان لشگری و کشوری پرداخت شد.


به گفته خاندوزی، حدود هفت درصد درآمدهای دولت در سال ۱۴۰۰ از محل صندوق توسعه ملی، ۲۰ درصد (معادل ۱۹۹ هزار میلیارد تومان) فروش نفت و ۳۰ درصد فروش اوراق نقدی و غیرنقدی و اسناد خزانه به دست آمده است. با این تفاسیر، وزارت اقتصاد آمادگی دارد برنامه تحول اقتصادی را اجرا کند.


احضار وزیر اقتصاد به مجلس


به گفته یکی از اعضای هیات رییسه مجلس، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی برای توضیح درباره اجرای قانون مربوط به تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار به جلسه علنی مجلس شورای اسلامی احضار شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌‌‌‌‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز بازار سهام، با حجم نزدیک به ۱۷۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم بیش از ۸۷۰۰ میلیارد تومانی را ثبت کرد که نسبت به دیروز کمی افزایش یافت. از این میزان، ۶۱۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۲۶۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز هم به حدود۶۷۰۰ میلیارد تومان رسید که ۸۰ درصد از کل ارزش معاملات بازار را شامل می‌شود. طی این دادوستدها،۲۵۹میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به حقوقی‌های بازار انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای سمگا، پترول و ولساپا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های شتران، ومعادن و فملی متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فراورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۱۴۰۰ ، ۴۹۲ و ۳۲۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۷۱.۴۵۳.۹۹ (۲۶۳۳.۵۹افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۷۵.۸۲۸.۰۶ (۲۵۶۲.۴۷افزایش)


ارزش معاملات: ۶.۰۰۲میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۱.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شپنا، اخابر و رمپنا


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: ومعادن، شستا و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۷۸۱.۵۴(۹۱.۸۹افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۰۱۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: کگهر، ارفع و ومهان


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، دماوند و شراز


گزارش: مولود غلامی








انتهای خبر

0
0