سنا
1399/03/30
11:22
مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

سهم ۵۰ درصدی تامین مالی بزرگ اقتصاد از بازارسرمایه


وزیر امور اقتصاد و دارایی روز سه شنبه ۲۷ خرداد، در سیزدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: قصد داریم که امسال هزار هزار میلیارد تومان تامین مالی برای اقتصاد داشته باشیم که ۵۰ درصد آن از بازار سرمایه باید تامین شود. فرهاد دژپسند اضهار کرد: همه بنگاه‌ها بزرگ به بازار سرمایه بیایند، زیرا ما در بازار سرمایه فقط یک ابزار برای تامین مالی نداریم بلکه می‌توان از ابزار مختلف استفاده کرد.


مشاهده کل خبر


تامین مالی ۸۸ هزار میلیارد تومانی در بازار سرمایه/از اول تیر فرایند پذیرش شرکت ها تغییر می کند


عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد چگونگی استفاده شرکت‌های بورسی برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه توضیحاتی ارایه کرد. حسن امیری اظهار کرد: یکی از این تصمیمات در مورد عرضه‌های اولیه و پذیرش شرکت‌ها در بورس است که متوجه هیات مدیره سازمان بورس است و واگذاری اختیار هیات مدیره به بورس‌های چهارگانه است که قرار شد از اول تیرماه خود بورس‌های چهارگانه در مورد پذیرش شرکت‌ها تصمیم‌گیری کنند و نیازی به ارسال این تقاضاها به سازمان بورس نباشد و این تصمیم برای تسهیل در پذیرش شرکت‌ها در بورس انجام گرفت.


مشاهده کل خبر


ریاضیات مالی موجب غنای بازار سرمایه می‌شود


تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه میان فرابورس ایران و دانشگاه علامه طباطبایی با در نظر گرفتن ظرفیت قطب علمی ریاضیات مالی به منظور انجام تحقیقات، پژوهش‌ها و اجرای استراتژی‌های مرتبط با فرابورس ایران به امضا رسید. امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران، استفاده از نیروی متخصص جوان و دانشگاهی در بازار سرمایه را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شرایط کنونی آن دانست و گفت: جوانان متعهد و متخصصی که با کوله‌باری از دانش و تخصص به بازار سرمایه وارد می‌شوند، می‌توانند گام‌های موثری در مسیر اعتلا و ارتقای آن بردارند. سید جلال دهقانی فیروزآبادی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با اشاره به ضرورت توسعه همکاری دانشگاه با ارکان بازار سرمایه گفت که با توجه به ضروریات و شرایط کنونی بازار سرمایه، نیاز به هم‌افزایی و تبادل دانش و تجربه روز به روز تشدید می‌شود.


مشاهده کل خبر


زیان ۱۶ درصدی، نتیجه شتاب در فروش سهام عدالت


سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت اعلام کرد: حدود ۶۰۰ هزار نفر برای فروش ۳۰ درصد از سهام خود به بانک‌ها یا دفاتر کارگزاری مراجعه کردند و در مجموع رقمی حدود ۹۰۰ میلیارد تومان سهم فروخته شد. حسین فهیمی گفت: فروش سهام در بازار به صورت قطعه قطعه صورت می‌گیرد و در مواردی، کارگزار بخشی از سهام را فروخته و هنوز قطعات دیگر سهام به فروش نرفته است. به همین علت مبلغ به دست آمده پس از فروش کامل ۳۰ درصد سهام، به سهامدار پرداخت خواهد شد.


مشاهده کل خبر


چهارمین سکوی تامین مالی جمعی مجوز فعالیت گرفت


مدیرعامل فرابورس ایران از دریافت مجوز فعالیت تامین مالی جمعی شرکت فاینتک از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان چهارمین عامل تامین مالی جمعی (کراود فاندینگ) در بازار سرمایه خبر داد. امیر هامونی با بیان اینکه شرکت مشاور سرمایه‌گذاری «فراز ایده نوآفرین تک» یا همان فاینتک پیش از این توانسته بود موافقت اصولی خود را از سازمان بورس دریافت کند، اعلام کرد: این شرکت با سکوی «هم‌آفرین» سپس با طی کردن رویه‌های اجرایی و فنی لازم برای کسب مجوز فعالیت توانست در جلسه هفته گذشته کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی سازمان بورس، مجوز مورد نظر را اخذ کند.


مشاهده کل خبر


برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه پس از رفع مخاطره کرونا


یاسر فلاح اظهار داشت: در راستای همراهی با تلاشگران بخش بهداشت و سلامت کشور در مواجهه با بیماری کرونا، اخذ دیدگاه جمعی از مشارکت‌کنندگان در این رویداد و استعلام نظر رییس محترم سازمان بورس و اوراق بهادار، سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه امسال برگزار نمی‌شود. رییس شورای اطلاع‌رسانی بازار سرمایه گفت: موضوع برگزاری این رویداد ابتدا در شورای مشورتی نمایشگاه مطرح شد که بر مبنای نتایج بررسی‌های صورت گرفته، توقف فرآیند برگزاری نمایشگاه در اولویت قرار گرفت. سپس این موضوع در شورای اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (مدیران روابط عمومی ارکان و شرکت‌های تابعه سازمان) مطرح شد که اعضای این شورا نیز موافق برگزاری نمایشگاه در شرایط کنونی نبودند.


مشاهده کل خبر


حرکت صنعت نیروگاهی ایران همگام با جهان/ بازار سرمایه عادلانه ترین مسیر توزیع ثروت


به گفته مدیر عامل گروه مپنا، باید تلاش کنیم سرمایه های اندک مردم را بهره ور کنیم و به جای هدایت این سرمایه ها به بانک ها، منابع را صرف تولید و توسعه کنیم. به نظر من بازار سرمایه و بورس عادلانه ترین و دموکراتیک ترین روش خلق ثروت و کلید توسعه است. ساز و کار های پیشرفته‌ای در بازار سرمایه وجود دارد که ما می توانیم از آنها بهره ببریم و توسعه ملی را بر آن مدار تنظیم کنیم. عباس علی‌آبادی ادامه داد: اگر مردم وارد حوزه بورس شدند یا می خواهند وارد شوند یا می خواهند سهام عدالت خود را مدیریت کنند به اطلاعات اندک رسانه ها و دوستان و آشنایان اتکا نکنند.توصیه می کنم که حتما سعی کنند که از اهل فن و از کارشناسان کمک بگیرند زیرا این امر یک موضوع کاملا تخصصی است. لازم است که در این زمینه به دانش روز مجهز باشید و این یک کار تخصصی است که باید به اهل آن مراجعه کنید.


مشاهده کل خبر


ثروت عمومی با بورس در حال شکل گیری است


مدیرعامل کارگزاری ملل پویا اظهار کرد: روزانه بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقی ها به بازار سرمایه تزریق می شود، یعنی یک ثروت عمومی برای تمامی اقشار جامعه در حال شکل گرفتن است. کمال خان‌زاده در خصوص سرعت رشد قیمت سهام گفت: سرعت رشد قیمت سهام کمی بالا است؛ چرا که باید متناسب با عملکرد شرکت ها نوسان قیمتی شکل بگیرد که به نظر می رسد چنین مطابقتی برای برخی سهم ها وجود ندارد؛ لذا نهادناظر باید شرایط یا مقررات فوری در این خصوص وضع کند تا قیمت ها بی رویه رشد نکند. در این بین، سرمایه گذاران نیز باید با آگاهی کامل، اقدام به خرید و فروش سهام کرده و از توجه به شایعات یا توصیه افراد ناآگاه بپرهیزند. بلکه باید ضمن توجه به نحوه فعالیت شرکت، سهام بنیادی را انتخاب کرد و دیدی بلندمدت در سرمایه گذاری داشت.


مشاهده کل خبر


فرآیند اصلاح، امر ذاتی بازار سرمایه


یک کارشناس بازار سرمایه، اصلاح و استراحت بازار را یک فرآیند طبیعی توصیف کرد و گفت: بازار در حال حاضر شاهد حضور پر تعداد معامله گران کوتاه مدت است. همایون دارابی در پاسخ به سوالی درخصوص دلایل اصلاح بازار اظهار داشت: اصلاح بازار یک فرآیند طبیعی است؛ البته یک سری نگرانی هم به این مساله دامن زد ؛ مثلا نگرانی در مورد سهام عدالت، جدی بود. همچنین شایعات مخربی درخصوص عرضه های سنگین در بازار رخ داد، اما کم کم این شایعات کم رنگ و مساله مدیریت شد.


مشاهده کل خبر


رشد ۸۱ درصدی ارزش بازار اوراق تامین مالی نسبت به سال قبل


معاون اقتصادی بانک انصار با بررسی ترکیب رشد بازار طی یک سال اخیر گفت: بخش اصلی رشد بازار اوراق مربوط به انواع اوراق دولتی شامل اسناد خزانه و سایر اوراق بوده است و اوراق شرکتی منتشر شده در این دوره، سهمی کمتر از ۵ درصد از مجموع اوراق منتشره را داشته‌اند. به این ترتیب می‌توان گفت که مجموع تامین مالی جدید شرکت‌ها از بازار اوراق تامین مالی طی یک سال اخیر کمتر از ۳.۵ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در ابعاد اقتصاد ایران بسیار ناچیز به نظر می‌رسد. محمد مهدی مومن‌زاده اظهار داشت: ارزش بازار اوراق تامین مالی در پایان اردیبهشت ۹۹ به حدود ۱۶۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده است که این رقم نسبت به زمان مشابه سال قبل رشدی حدود ۸۱ درصد (۶۹۰ هزار میلیارد ریال) را نشان می‌دهد.


مشاهده کل خبر


احراز هویت غیر حضوری در بورس با استفاده از هوش مصنوعی


مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان از انجام احراز هویت غیرحضوری سجام در بورس خبر داد و گفت: احراز هویت غیرحضوری با ارسال ویدیو از سوی افراد و توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود. علی رسولی‌زاده راه ورود به بورس را ثبت نام در سامانه سجام و طی کردن مراحل لازم برای احراز هویت اعلام کرد و گفت: افرادی که به دنبال انجام معاملات در بورس هستند باید ضمن ورود به سامانه سجام، انجام مراحل اولیه احراز هویت صورت گیرد و در انتها هویت فرد به اثبات برسد.


مشاهده کل خبر


نگاهی بر عملکرد بازار سرمایه در بهار ۹۹


به استناد گزارش رسمی گروه آمار و تحلیل ریسک، مرکز پژوهش­ سازمان بورس و اوراق بهادار ارزش کل بازار اوراق بهادار شامل ارزش بازارهای بورس، فرابورس، بورس انرژی و کالا، در پایان هفته سوم خردادماه سال جاری بالغ بر ۵۷.۱۷۳ هزار میلیارد ریال شد که در مقایسه با پایان خردادماه سال قبل ۳۶۵.۵ درصد رشد را نشان می دهد. همچنین ارزش بازار اوراق بهادار در پایان سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۶.۱۴۹ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با پایان سال ۱۳۹۷ حدود ۱۷۷ درصد افزایش یافت. ارزش معاملات انواع اوراق بهادار در بازارهای بورس، فرابورس، بورس کالا و انرژی از ابتدای سال جاری تا انتهای هفته سوم خردادماه ۷.۴۸۷ هزار میلیارد ریال گزارش شده که در مقایسه با سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۲۱ درصد افزایش داشته است.


مشاهده کل خبر




انتهای خبر

0
0