بورس۲۴
1401/10/10
18:35
دلیل صف خرید قطعه سازان در بورس

چرا سهام قطعه ساز پرتقاضا شده؟ علت معاملات پرحجم این گروه چیست؟ موافقت یک نهاد صنفی با تمرکز کامل عرضه خودرو در بازار رسمی کالا

دلیل صف خرید قطعه سازان در بورس

بورس۲۴ : بازار روز شنبه ۱۰ دی ماه با برتری نمادهای منفی شروع شد و با وجود این که در نیمه دوم بر تعداد نمادهای سبزپوش افزوده شد اما تا پایان ساعت معاملات، فروشندگان همچنان دست برتر را داشتند. عمده نمادهای خودرویی با فشار فروش مواجه بودند. البته خریداران زهر فروشندگان را گرفتند و نمادهای مطرح این گروه تا پایان با رشد قیمت همراه شدند. اما در این بین قطعه سازانی هم بودند که نه تنها صف خرید شدند بلکه با حجم های بسیار بالایی نیز مورد معامله قرار گرفتند.


ختراک، ختور، خرینگ، خزر، خفولا، خکار، خموتور و خوساز که در طول بازار هم صف خرید بودند تا پایان ساعت معاملات نیز صف های خرید مستحکم و پابرجای خود را حفظ کردند.


این نمادها که از ابتدای دی ماه تاکنون طی ۵ روز معاملاتی با بازدهی مثبت بین ۱۲ تا ۳۱ درصدی همراه شده اند، در معاملات نخستین روز از هفته جاری با حجم های مشکوکی مورد معامله قرار گرفتند.


بررسی جزئیات داد و ستدهای این نمادها نشان می دهد که در عمده آن ها بخش قابل توجهی از خرید و فروش ها توسط حقیقی ها انجام شده و تنها در دو نماد ختراک و خوساز حقوقی ها حضور پررنگی داشتند. در خوساز تحرکات حقوقی در بخش خرید بسیار قابل توجه بود اما مشارکت حقوقی ها در بخش فروش بسیار کم بود، یعنی در این نماد حقوقی ها بیشتر خریدار بودند. به بیان دیگر حقوقی ها ۴۱,۵ درصد از خریدهای این سهم را انجام دادند، در حالی که فقط ۱,۴ درصد از فروشندهای امروز این نماد حقوقی بودند. در مورد ختراک اما ماجرا فرق می کرد. به گونه ای که ۳۸,۵ درصد از خریدها و ۳۳,۸ درصد از فروش های آن به دست حقوقی ها انجام شد.


اثرات بورسی شدن خودرو بر قطعه سازان پدیدار شد


محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفت و گو با خبرنگار بورس۲۴ در خصوص علل اقبال به نمادهای قطعه ساز در بازار سرمایه ابراز داشت: به طور قطع این موضوع تحت تاثیر عرضه خودرو در بورس کالاست. خودروسازان تا کنون از شرایط مطلوبی برخوردار نبودند و سودآوری نداشتند و فشار منفی این مساله بر روی شرکت های قطعه ساز نیز سنگینی می کرد.


وی افزود: اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود قطعا به افزایش تولید محصولات خودروسازان منجر خواهد شد و افزایش تولید خودرو به معنی افزایش نیاز خودروسازان به قطعه است. از سوی دیگر با بهبود وضعیت سودآوری خودروسازان کارخانجات تولید خودرو در آینده و به مرور می توانند بدهی های خود را به قطعه سازان پرداخت کنند.


او در پایان تاکید کرد: در حال حاضر تنها راه مناسب برای بهبود وضعیت خودروسازان ادامه و افزایش عرضه محصولات در بورس کالاست. در کشور ما نیاز به تولید خودرو وجود و از طرفی پایه های این صنعت نیز در کشور قرار دارد. بنابراین فقط کافیست که صنعت خودرو از قیمتگذاری دستوری خارج شود و به شرایط نرمال برسد تا بتواند به طور کامل از زیاندهی خروج یافته و به سودآوری برسد. قطعا در این صورت اثرات مثبت سودآوری صنعت خودرو بر تمام صنایع مرتبط با آن سایه می افکند.


وی گفت : ما موافق تمرکز کامل فروش خودرو در بورس هستیم.


شاخص
شاخص بورس
انتهای خبر

0
0