بااقتصاد
1400/02/12
14:52
تاثیر منفی و مقطعی توافق احتمالی ایران و امریکا بر بازارهای مالی تهران/ ریزش ۱۳ هزار واحدی بورس و عقب‌نشینی دلار

گزارش بازار/ یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ با اعلام خبر توافق احتمالی ایران و امریکا که دیشب در رسانه‌های مهم جهان منتشر شد، واکنش منفی بازارهای مالی تهران را درپی داشت و پیامد آن سقوط ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران و عقب‌نشینی دلار به کف قیمت ۲۲ هزار تومان و سپس به کانال ۲۱ هزار تومان بود. هرچند برخی از تحلیلگران، واکنش‌های منفی بازارها را نسبت به این خبر مثبت، مقطعی و زودگذر ارزیابی می‌کنند اما تداوم ریزش‌های بازار سهام نگرانی فعالان بازار را افزایش داده است.

برخلاف انتظار بازار بانکی‌ها نتوانستند لیدر بازار شوند


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه، روند کاملا منفی بر معاملات بورس و فرابورس حاکم بود. برخلاف انتظار فعالان بازار برای پیشروی قیمت سهام در گروه‌های بانکی، خودرویی و پتروشیمی، تک نمادهایی از بانکی‌ها امروز مثبت معامله شدند و سایر گروه‌های شاخص‌ساز مانند فلزات اساسی، چند رشته‌ای و معدنی‌ها، یکپارچه منفی و در کف معامله شدند.


منفی‌سازان اصلی بورس و فرابورس


فولاد، فملی، شستا، فارس، کچاد، کگل و تاپیکو در بورس تهران منفی‌سازی بیش‌تری کردند و زاگرس، کگهر، آریا، شگویا، مارون، هرمز و صبا سرخ‌پوشان بزرگ بازار فرابورس بودند. شاخص کل با ریزش ۱۳۶۲۶ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد رسید و شاخص هم‌وزن نیز پس از ثبت ۱۱۹۷ واحد منفی، به کانال ۴۲۴ هزار و ۴۸۲ واحد سقوط کرد. شاخص کل فرابورس نیز امروز ۱۰۲ واحد ریزش داشت و از میانه کانال ۱۷ ۴۷۰ واحدی به سمت کف در حرکت است.


کاهش ارزش معاملات، سرعت خروج پول حقیقی و صف‌نشینی سهم‌ها


کاهش ارزش و حجم معاملات، تسریع در روند خروج پول حقیقی و قفل شدن سهم‌ها در صف فروش، حالا دیگر به عادت هرروزه معاملات بازار سهام تهران تبدیل شده است. امروز هم خروج نقدینگی حقیقی از بازار سهام بیش از ۳۸۴ میلیارد تومان رقم خورد و به همین میزان هم حقوقی‌ها پول وارد بازار کردند.


مجموع ارزش معاملات خرد نیز به ۱۳۹۰ میلیارد تومان رسید و حقوقی‌ها ۴۵ درصد معادل ۶۳۰ میلیارد تومان سهام خریدند که مازاد خریدشان بیش از ۲۸ درصد کل معاملات امروز را شامل می‌شد.


وبملت و وپاسار، تک سبزهای گروه بانکی


بر همین اساس، در بازار بورس و فرابورس بیش‌ترین میزان تزریق نقدینگی از سوی حقوقی‌ها به سمت گروه‌های محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها و فلزات اساسی سرازیر شد و حقیقی‌ها نیز در گروه‌ها واسطه‌گری‌های مالی و پولی و قند و شکر سرمایه‌گذاری کردند. همچنین امروز نمادهای وسپهر، زاگرس و وتجارت بالاترین میزان افزایش سهام حقوقی را دریافت کردند و وپاسار، وبملت و وپخش نیز مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفتند.


با عرضه آبشاری برخی از سهامداران، اندک تقاضا در بازار هم سرکوب شد و حتی انتشار خبر تسعیر نرخ ارز از سوی بانک مرکزی هم نتوانست تحرک چندانی در گروه بانکی‌ها ایجاد کند و به‌عنوان لیدر بازار عمل کنند و فاز معاملات را کمی تغییر دهند. البته این گروه امروز با اختلاف، جزو پرتراکنش‌های بورس تهران بودند و تنها وبملت و وپاسار توان سبزپوشی را در میان سرخ‌جامگان داشتند.


تداوم روند واگذاری سهام از سوی حقیقی‌ها به سهامداران عمده


به‌این‌ترتیب، مالکیت حقوقی و حقیقی در ترکیب سهامداری گروه‌های سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با ۴۵ میلیارد تومان و بانک پاسارگاد با ۱۵ میلیارد تومان رقم خورد. سهامداران حقوقی همچنین در ۸۲ نماد بیش از یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردند و درحالی‌که سهامداران حقیقی تنها در ۱۱ نماد افزایش سهم دادند. مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی ۳۹۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت سهام از حقوقی به حقیقی نیز ۴۰میلیارد تومان بود.


معاملات منفی ۹۳ درصد از نمادها


در ادامه روند حرکتی بورس در مسیر منفی و ریزشی، امروز بیش‌تر نمادها روی تابلو به رنگ سرخ درآمدند و با صف‌های متراکم فروش مواجه شدند. از حدود ۹۳ درصد معاملات منفی نمادها، بیش از ۷۰ درصد در صف فروش ایستادند و در مقابل تنها ۳ درصد از نمادها صف خرید تشکیل دادند که ارزش آن فراتر از ۱۲۰ میلیارد تومان نبود.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰


با کاهش شدید میزان ارزش معاملات به‌ویژه دادوستدهای خرد، مجموع ارزش معاملات به بیش از ۳۸۰۰ میلیارد تومان با حجم نقل و انتقال حدود ۸ میلیون برگ سهم رسید. ارزش معاملات بورس تهران با کمتر از ۳ میلیون برگ سهم، حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان بود و در فرابورس هم با جابجایی ۵.۵ میلیارد سهم، بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات رقم خورد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۸۰,۷۰۸.۵۴ (۱۳۶۲۹.۷۹-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۴.۴۸۲۴.۱۲ (۱۱۹۷.۴۴-)


ارزش معاملات: ۲.۲۳۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۹ میلیون سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فولاد، فملی و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷۴۷۰.۲۵ (۱۰۲.۴۱-)


ارزش معاملات: ۱,۶۸۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: زاگرس، کگهر و آریا


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0