سنا
1400/05/11
08:59
سودسازی درخشان صنایع بورسی در سال ۹۹

بررسی اجمالی سال مالی صنایع بورسی طی سال ۹۹ نسبت به سال پیشین نشان می دهد بیشتر صنایع بورسی توانستند در بازه زمانی مذکور سود خالص و سود تقسیمی بیشتری را نسبت به سال ۹۸ به ثبت برسانند. بر اساس آمار ها از میان ۴۷ صنعت فعال در بازار تنها ۴ صنعت از رشد سود خالص جاماندند و در زمینه سود تقسیمی نیز تنها یک گروه نتوانست در رالی صعودی EPS صنایع بورسی قرار داشته باشد. در این میان صنایع بزرگ بازار مانند فرآورده های نفتی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی از گروه های برجسته صعودی در این دوران بودند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، سال ۹۹، یکی از سال های پرفراز و نشیب بورس تهران بود که شاخص کل در آن دستخوش تغییرات بسیار زیادی شد. نیمه نخست این سال همزمان با ثبت رکورد بیشترین رشد شاخص های بورسی و فتح قله های جدید همراه بود. اگرچه در نیمه دوم این بازار فاز اصلاحی و استراحت را تجربه کرد، اما آمارها نشان می دهد صنایع بورسی طی سال مزبور توانستند کارنامه بسیار موفقی نسبت به سال گذشته اش به ثبت برساند. به خصوص که عمده سودآوری ها مربوط به شرکت های بزرگ و صنایع اصلی بازار بوده است.


سود خالص صنایع در سال ۹۹


یکی از مهمترین مولفه ها برای سنجش فعالیت شرکت های بورسی مربوط به میزان سود خالص و به تبع آن پیش بینی سود هر سهم (EPS) ، طی یک سال مالی است. آمارها نشان می دهد در سال گذشته از میان ۴۷ صنعت بورسی فعال، گروه فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی بیشترین رشد سود خالص را کسب کرده است. بر همین اساس این صنعت توانسته بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ درصد رشد سود خالص نسبت به سال ۹۸ را به ثبت برساند.


بعد از آن گروه سرمایه گذاری ها بود که بیش از ۱۰۰۰درصد رشد سود خالص داشت. از مهمترین شرکت های این گروه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد "شستا" است، که ارزش سرمایه‌گذاری‌های آن به‌صورت مستقیم حدود ۱۰ درصد از کل بازار سرمایه را تشکیل می دهد. سرمایه ‌گذاری غدیر ، سرمایه گذاری امید، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی از شرکت‌های بزرگ و مطرح سرمایه‌گذاری بورس تهران محسوب می شوند که هر یک ویژگی خاص خود را دارند و روند سودآوری خیره ‌کننده ای داشته اند.


اما در این میان، صنایع بزرگ بورسی نیز کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشتند. فلزات اساسی با رشد سود خالص ۱۶۸ درصدی ، محصولات شیمیایی با رشد ۱۳۴ درصد و فرآورده های نفتی با رشد ۳۲۰ درصدی گواه از آن دارد که عمده شرکت های بزرگ این بازار سال ۹۹ را با موفقیت مالی چشمگیری به پایان رسانده اند.


کدام صنایع از رالی ۹۹ جای ماندن؟


بررسی ها نشان می دهد از میان ۴۷ صنعت فعال در بازار سرمایه و طی سال ۹۹، تنها ۴ صنعت نتوانستند سود بیشتری نسبت به سال پیشین به دست بیاورند . در این میان خودرویی ها با ۱۳۳ درصد افت ، بیشترین کاهش سود را نسبت به سال ۹۸ کسب کرد.


منسوجات دومین صنعت جامانده از رشد سودخالص ۹۹ بود. این گروه کاهش ۲۵ درصدی سود خالص را در سال ۹۹ نسبت به سال قبل به ثبت رساند. قند و شکری ها سومین گروه در این دسته بندی بودند که کاهش رشد خالص تنها ۸ درصدی را در این بازه زمانی داشتند.


یکه تازی DPS ها در سال۹۹


اما بررسی DPS صنایع بورسی طی سال ۹۹ در مقایسه با سال پیش از آن نیز قابل توجه است. نکته درخشان فعالیت گروه های بورسی در سال ۹۹ این است که تنها یک گروه کوچک سود تقسیمی کم تری نسبت به سال ۹۸ داشته و بقیه گروه ها توانستند سود بیشتری نسبت به سال ۹۸ نصیب سهامداران خود کنند. پیمانکاری صنعتی با کاهش سود تقسیمی در این بازه زمانی تنها صنعت جامانده از رشد های سال ۹۹ است.


در مقابل ، صنعت ماشین آلات و تجهیزات با رشد بیش از ۵۰۰ درصدی توانست بیشترین رشد سود تقسیمی را برای سهامداران داشته باشد. در این رده بندی فرآورده های نفتی نیز با رشد بیش از ۳۸۰ درصدی DPS ، جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. بانک­ها، بیمه ای ها و سرمایه گذاری ها نیز جزو گروه های بسیار موفق سال ۹۹ بودند. نمادهای این گروه­ها نیز توانستند به ترتیب سود تقسیمی بیش از ۳۴۰ درصدی، ۲۳۰ درصدی و ۲۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ داشته باشند.


در مجموع می توان اظهار داشت اگرچه بورس فاز اصلاحی نسبتا میان مدتی را در سال گذشته طی کرد، اما در مجموع شرکت ها و صنایع توانستند عملکرد قابل قبولی از خود به جای بگذارند. در این میان رشد یکپارچه در صنایع بزرگ مانند فلزات و محصولات شیمیایی حاکی از موفقیت کلی عملکرد این بازار در سال ۹۹ است.


*خبرنگار: مهرنوش سلوکی


انتهای خبر

0
0