بااقتصاد
1400/05/04
14:42
جریان قوی ورود پول حقیقی به بورس پس از تنفس ۶ روزه/ ۱۲ هزار واحد صعود شاخص کل در نخستین روز معاملاتی مردادماه

گزارش بازار/ دوشنبه ششم مرداد ۱۴۰۰ پس از تعطیل و تنفس شش روزه بورس که از هفته پیش آغاز شده بود، بازارهای سهام تهران نخستین روز معاملاتی مردادماه ۱۴۰۰ را با صعود بیش از ۱۲ هزار واحدی و عبور قدرتمندانه از محدوده مقاومتی یک میلیون ۳۲۰ هزار واحدی پشت سر گذاشتند. در معاملات امروز، بازار سرمایه شاهد ورود جریان قوی نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی بود و ارزش معاملات خرد به حدود ۵ هزار میلیارد تومان رسید.

سبزپوشی شاخص‌های هم‌وزن و فرابورس


به گزارش بااقتصاد از روند معاملات امروز، دوشنبه چهارم مردادماه، در بورس و فرابورس تهران، تمامی شاخص‌های این بازارها سبز و صعودی بودند. شاخص کل با ۱۲۱۰۸ واحد مثبت، به رقم یک‌میلیون و ۳۲۳ هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن با حمایت حقیقی‌ها، بیش از ۱۰۰۰ واحد رشد کرد و در پله ۴۰۴ هزار و ۷۷ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز با ۲۱۸ واحد سبزرنگ، جایگاه ۱۹ هزار و ۲۶۷ واحدی را به خود اختصاص داد.


بزرگان بازار، شاخص‌سازان اصلی


در جریان دادوستدهای امروز بازارهای سهام تهران، نمادهای بزرگ بازهم شاخص‌سازی کردند و کگل، فولاد، کچاد، وامید، ومعادن، شپدیس و فخوز، در صدر تاثیرگذاران مثبت بورس ایستادند. در بازار فرابورس نیز نمادهای بزرگ بپاس، زاگرس، کگهر، مارون، شگویا، آریا و ذوب، بیش‌ترین میزان نقش‌آفرینی مثبت را برعهده گرفتند.


سپید، بالاترین میزان تراکنش را به خود اختصاص داد


یکی از مولفه‌های مثبت در معاملات امروز بورس تهران، استقبال خوب خریداران از نماد سپید ماکیان است که روز چهارشنبه ششم مردادماه عرضه اولیه خواهد شد. سپید در صدر لیست نمادهای پرتراکنش معاملات امروز بورس تهران ایستاد و پس از آن، ولکار، شستا، برکت، ومدیر، کاما و اپال قرار گرفتند. در بازارهای اول و دوم فرابورس نیز لطیف، فگستر، فتوسا، چخزر، کرمان، گدنا و غگیلا، بالاترین میزان تراکنش معاملاتی را ثبت کردند.


قیمت پایانی مثبت برای ۱۳۵ نماد بورسی


تمامی دادوستدهای امروز بازارهای سهام تهران با معامله سهام ۴۹۱ شرکت انجام گرفت که ۲۹۴ نماد به بورس تهران اختصاص داشت. حدود ۴۶ درصد، معادل ۱۳۵ سهم در این بازار با قیمت پایانی مثبت و ۱۵۲ نماد، معادل ۵۲ درصد، با قیمت نهایی منفی به استقبال معاملات فردا می‌روند. همچنین برای ۴۴ نماد در بورس تهران صف خرید ۴۱۲ میلیارد تومانی ایجاد شد و ۴۲ نماد هم به صف فروش ۳۲۷ میلیارد تومانی گذاشته شدند.


۱۶ نماد در صف خرید فرابورس


معاملات امروز در بازار فرابورس با معامله سهام ۱۱۳ شرکت به پایان رسید که برای ۶۸ سهم، معادل ۶۰ درصد معاملات، قیمت پایانی مثبت رقم خورد درحالی‌که ۴۳ سهم، معادل ۳۸ درصد در روند منفی به کار خود پایان دادند. برای ۱۶ نماد فرابورسی امروز صف خرید ۱۰۸ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۱۳ نماد هم در صف فروش ۱۲۵ میلیارد تومانی ایستادند.


تداوم روند منفی غالب در بازار پایه


دادوستدهای سهام در بازار پایه امروز هم بیش‌تر در سمت منفی گرایش داشت و از ۸۲ نماد مورد معامله، تنها ۲۷ سهم، معادل ۳۳ درصد، قیمت پایانی مثبت را رقم زدند. حدود ۶۰ درصد معاملات، معادل ۴۸ سهم در دامنه منفی قرار گرفتند و برای ۱۷ نماد صف خرید ۴۷ میلیارد تومانی شکل گرفت، درحالی‌که ارزش صف‌های فروشض در این بازار با حضور ۴۰ نماد، بیش از ۲۶۶ میلیارد تومان به ثبت رسید.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌دوشنبه‌‌ چهارم مردادماه ۱۴۰۰


در مجموع، ۱۱۷ نماد از ۴۹۱ نماد معامله شده، رشد بیش از ۳ درصدی را شاهد بودند و ۲۱۵ سهم نیز با کاهش بیش از ۳ درصدی مواجه شدند. ارزش کل معاملات امروز در بازارهای سهام تهران، با حجم نقل و انتقال بیش از ۸۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۲۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با محاسبه اوراق مرابحه دولتی رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران با جابجایی ۶۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۵۵۰۰ میلیارد تومان بود و برای فرابورس نیز با جابجایی ۲۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۱۷ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان رقم خورد.


گروه‌های محصولات شیمیایی، مواد دارویی و فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معاملات ۵۳۵ ، ۳۲۰ و ۳۰۹ میلیارد تومان برترین صنایع امروز لقب گرفتند و بیش‌ترین حجم معاملاتی را به خود اختصاص دادند. در جریان این دادوستدها، حقیقی‌ها بالاترین میزان خرید خود را به نمادهای سپید، تی‌پیکو و فسرب اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز به خرید سهام برکت، کاما و کاوه تمایل بیش‌تری نشان دادند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۲۳,۴۰۴ (۱۲۰۹۸.۱۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۰۴.۰۶۴.۱۸ (۹۹۰.۳۵افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۵۵۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۶ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: کگل، فولاد و کچاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۲۶۷.۶۶ (۲۱۸.۴۹افزایش)


ارزش معاملات: ۱۷,۸۲۱میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲ میلیارد تومان سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: بپاس، زاگرس و کگهر


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0