بااقتصاد
1400/05/18
15:06
عبور شاخص کل بورس از محدوده مقاومتی یک‌میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی/ اعمال محدودیت‌های جدید برای ورود کدهای جدید!

گزارش بازار/ دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ با سبزپوشی تمامی شاخص‌های بازار سهام تهران، شاخص کل از مرز مقاومتی یک‌میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی عبور کرد و با ۱۵ هزار و ۳۱۴ واحد مثبت به معاملات امروز پایان داد. شاخص کل هم‌وزن که در دقایق نخست معاملات امروز روی مدار منفی قرار داشت، با حمایت حقیقی‌ها صعود حدود ۵ هزار واحدی را رقم زد و به جایگاه ۴۱۲ هزار و ۷۴۸ واحد رسید. برای شاخص کل فرابورس نیز رشد ۱۴۰ واحدی رقم خورد تا در میانه کانال ۲۰ هزار واحدی بایستد.

سهم‌های بزرگ و بنیادی همچنان در صدر تقاضای خریداران


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه ۱۸ مردادماه، معاملات بازارهای سهام تهران با افزایش تقاضا برای خرید سهم‌های بزرگ بورسی مانند فولاد، پارس، فارس، فخوز، رمپنا، شستا و فملی همراه بود ودر فرابورس نیز نمادهای هرمز، مارون، فرابورس و شراز، خریداران بیش‌تری داشتند. تک نماد قرمزرنگ در میان بزرگان سبزپوش فرابورسی، کگهر بود. همچنین بیش‌ترین میزان تراکنش مالی سهام به فولاد، شستا، پترول، خودرو، خساپا، برکت و فملی بورسی و وهامون، دی، لطیف، کرمان، فگستر، فتوسا و شاروم فرابورسی اختصاص یافت.


تعداد نمادهای معامله شده به ۶۰۶ رسید


معامله‌گران بازار سرمایه امروز در ۶۰۶ نماد شرکتی، اقدام به نقل‌وانتقال سهام کردند که طی آن ۱۹۵ نماد با افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی و ۶۰ نماد هم با کاهش قیمت بیش از ۳ درصد مواجه شدند.


جزییات آمار نقل‌وانتقال سهام طی معاملات امروز


پس از ثبت رشد بیش از یک‌درصدی شاخص بورس تهران، در این بازار امروز ۳۴۲ نماد مورد معامله قرار گرفت که تعداد ۲۳۶ سهم، معادل ۷۰ درصد نمادهای معامله شده، افزایش قیمت پایانی را ثبت کردند و ۸۰ سهم، معادل ۲۳ درصد هم با قیمت نهایی منفی به کار خود پایان دادند. برای ۸۰ نماد بورسی صف خرید ۵۸۱ میلیارد تومانی تشکیل شد و ۱۵ نماد هم به صف فروش ۳۱۵ میلیارد تومانی گذاشته شدند.


در جریان معاملات امروز فرابورس با رشد ۷ دهم درصدی شاخص کل، تعداد ۱۳۶ نماد مورد معامله قرار گرفتند که ۹۸ سهم، معادل ۷۲ درصد به قیمت پایانی مثبت رسیدند و ۳۷ سهم، معادل ۲۷ درصد نیز در مدار منفی قرار گرفتند. سهامداران فرابورسی امروز برای ۳۷ نماد صف خرید ۱۵۴ میلیارد تومانی تشکیل دادند و تنها ۳ نماد را به ارزش ۱۱۰ میلیارد تومان در صف فروش گذاشتند.


وضعیت معاملات در بازار پایه با ۱۲۸ در دامنه مثبت و منفی رقم خورد. در این بازار معاملات مثبت افزایش چشمگیری داشت و ۶۳ سهم را با قیمت نهایی مثبت به استقبال معاملات فردا رفتند درحالی‌که ۶۱ سهم در دامنه منفی به کار خود پایان دادند. ارزش صف‌های خرید در این بازار با حضور ۳۹ نماد به ۸۱ میلیارد تومان رسید و درمقابل، ۴۴ نماد هم در صف فروش به ارزش ۴۹۶ میلیارد تومانی ایستادند.


دامنه نوسان سرعت معاملات را کند اما هیجانی‌تر می‌کند


رییس سازمان بورس امروز طی سخنان حمایتی از سهامداران خرد و تازه‌وارد بورس، پیشنهادات برخی فعالان بازار مبنی بر حذف دامنه نوسان را به صلاح ندانست و گفت: برخی از پیشنهاداتی که برای محدود کردن معاملات مطرح شده، ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. برای نمونه، دامنه نوسان گرچه تا حدودی از سرعت حرکت بازار جلوگیری می‌کند اما هیجان بیش‌تری به معاملات می‌دهد و منجر به افزایش تقاضای موجود در بازار می‌شود.


اعمال محدودیت‌های جدید برای کدهای جدید!


دهقان دهنوی، افزود: پیشنهاد دیگر برای کاهش ضرر و زیان سهامداران در بازار، اعمال برخی محدودیت‌ها برای سهامداران تازه وارد بود. این محدودیت‌ها در برخی از بازارهای دنیا اعمال می‌شود و سازمان بورس نیز برخی از محدودیت‌ها را اعمال کرد.


به گفته رییس سازمان بورس، ایجاد محدودیت برای سهامداران در راستای جلوگیری از ورود به هر سهمی در بازار، زمینه‌ساز مشکلاتی در بازار خواهد شد. بنابراین باید زمینه‌ای را فراهم و اطمینان حاصل کنیم که سهامداران خرد با فروش کل دارایی‌های خود وارد بازار سهام نشده باشند.


دهنوی همچنین از ایجاد فیلترهایی برای افراد تازه وارد به بازار سرمایه خبر داد و گفت: در تلاش هستیم برای افرادی که می‌خواهند وارد بورس شوند، برخی موانع را ایجاد کنیم اما نمی‌توانیم برای افرادی که در گذشته وارد بازار شده‌اند محدودیتی را اعمال یا حق معامله را از آنها سلب کنیم. برنامه ما برای این دسته از سهامداران خرد، تشویق برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سبدگردان یا صندوق سرمایه‌گذاری است.


ابلاغ دستورالعمل سرمایه‌گذاری آنلاین در صندوق‌های سرمایه‌گذاری


در همین‌حال، میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس نیز خبر از فراهم‌سازی زیرساخت قانونی توسعه و دسترسی واقعی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تحقق شعار توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس داد. به گفته وی، فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های مختلف می‌توانند شاه‌راه جذب بازار صندوق‌های سرمایه گذاری باشند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۱۸ مرداد۱۴۰۰


در یک روز معاملاتی مثبت، مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس با جابجایی بیش از ۱۳۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۲۳۵۰۰ میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۹۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۶۷۱۵ میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم حدود ۳۴۶۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۱۷۸۰۰ میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها نیز با کاهش ۵۰ میلیارد تومانی نسبت به دیروز در رقم ۶۷۵۰ میلیارد تومان ثبت شد و حدود ، ۵۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از سوی حقیقی‌ها به سهامداران عمده بورسی رقم خورد. در جریان این نقل‌وانتقال سهام، حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خرید خود را در نمادهای فخوز، کاوه و کویر انجام دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را روی نمادهای فولاد، شپنا و تاپیکو متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام بیش‌تر در گروه‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و خودرو به ترتیب با ۸۰۲ ، ۵۵۷ و ۵۱۳ میلیارد تومان به ثبت رسید و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۳۳,۱۷۵.۷۷ (۱۵۳۱۴.۳۲افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۲.۷۴۸.۶۸ (۴۹۵۸.۳۲افزایش)


ارزش معاملات: ۶.۷۱۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: فولاد، پارس و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۴۴۹.۳۹ (۱۴۰.۷۸افزایش)


ارزش معاملات: ۱۷.۷۹۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، مارون و فرابورس


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0