همفکران
1401/02/06
16:15
گزارش بازار/ پیش به سوی جاماندگان؟

شاخص کل بورس تهران در ششمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱، با رشد بیش از ۱۵.۵ هزار واحدی همراه شد و تا محدوده ۱ میلیون و ۵۲۲ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی از همان ابتدا در مدار مثبت استارت زد و تمام روز روندی صعودی داشت. اگرچه امروز در برخی از شرکت های متوسط و کوچک شاهد افت نسبی تقاضا بودیم اما در مجموع تداوم اقبال خریداران به این شرکت ها موجب شد شاخص هموزن...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ششمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۱، با رشد بیش از ۱۵.۵ هزار واحدی همراه شد و تا محدوده ۱ میلیون و ۵۲۲ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی از همان ابتدا در مدار مثبت استارت زد و تمام روز روندی صعودی داشت. فتح سنگر ۱.۷ میلیونی هدف بسیار خاص و بزرگ اکثر چارتیست ها و بنیادی کارهای بازار است که خیلی هم دور نیست. شاید گزارش های ۱۲ماهه شرکت ها دل و جرات بازار را افزایش دهد.


اگرچه امروز در برخی از شرکت های متوسط و کوچک شاهد افت نسبی تقاضا بودیم اما در مجموع تداوم اقبال خریداران به این شرکت ها موجب شد، شاخص هموزن امروز هم صعودی باشد و ۴۸۰۰ واحد دیگر به جلو گام بردارد.


فارس، تاپیکو و شپنا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فارس با رشد بیش از ۲.۵ درصدی روز را به پایان برد. شپنا رشد حداکثری داشت و در یک قدمی صف خرید بست. تاپیکو در محدوده مثبت ۴ درصدی متوقف شد. جم، شپدیس و وبانک بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. شپدیس در مرز صفر معاملاتی سرخ پوش بسته شد و دو نماد دیگر در محدوده ۱- به کارشان پایان دادند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای زاگرس، صبا و فزر، حدود ۷۷ واحد افزایش یافت و در سطح ۲۰ هزار و ۹۰۲ واحد قرار گرفت. آریا و بگیلان نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حدود ۱۶۴ میلیارد تومان پول از سوی حقیقی ها جذب بازار شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۵ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


در صورت اقدام وزارت نفت برای عرضه نفت در بورس انرژی؛


پالایشگاه‌های داخلی از ۲ درصد تخفیف قانونی بهرمند می‌شوند.


علی نقوی، مدیر عامل بورس انرژی ایران: طبق ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید، وزارت نفت می‌تواند خوراک پالایشگاه‌های کشور (نفت خام) را در بورس انرژی عرضه کند.


اگر خوراک پالایشگاه‌ها در بورس انرژی عرضه شود، شامل ۲ درصد تخفیف قیمت هم خواهد بود. با این اتفاق صورت‌های مالی ۸ پالایشگاه بورسی کشور شفاف‌تر می‌شود؛ چرا که اغلب محصولات تولیدی پالایشگاه‌ها در بورس انرژی به فروش می رسد.


دامنه نوسان تا پایان سال ۱۰ درصدی می‌شود


عشقی رییس سازمان بورس: حذف کامل دامنه نوسان نیازمند الزاماتی است که در موقعیت فعلی بازار، شرایط اجرای آن فراهم نیست. هدف ما این است که دامنه نوسان را تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۰ درصد افزایش دهیم.


در خصوص معامله رمزارزها صندوقی پیشنهاد شده که قرار است به‌صورت آزمایشی در سندباکس اجرایی شود، اکنون اقدامات آن انجام‌شده و این صندوق‌ها در صورت تایید مسائل فقهی راه‌اندازی خواهند شد.


بحث سهام عدالت متوفیان و وراث آن و نیز سودهایی که داشتند، امسال تعیین تکلیف می‌شود. اکنون نمی‌توان زمان دقیقی را برای آغاز فروش سهام عدالت اعلام کرد.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، شستا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز خودرویی ها پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله صورت گرفت. دو نماد خساپا و غشهداب بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای شستا و فملی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



امروز بازار سهام با سبزپوشی عمده نمادهای معاملاتی آغاز بکار کرد، به طوری که علاوه بر کوچکتر ها که چندروزیست با برتری تقاضا دنبال می شوند، بزرگان بازار نیز در مدار مثبت به حرکت درآمدند و اکثریت با رشد قیمتی روز را به پایان بردند. فتح سنگر ۱.۷ میلیونی هدف بسیار خاص و بزرگ اکثر چارتیست ها و بنیادی کارهای بازار است که خیلی هم دور نیست. شاید گزارش های ۱۲ماهه شرکت ها دل و جرات بازار را افزایش دهد.


امروز هم لیدری این بازار به دست کسی نبود جز، خودرویی ها. تاخت و تاز ورنا تمامی ندارد و هرروزی که فکر میکنیم دیگر نوبت کمی استراحت فرارسیده، باز هم میبینیم که این نماد قصد یکجا نشینی ندارد. ورنا که از محدوده های ۲۷۰ تومان رالی صعودی را آغاز کرد امروز نیز با صف خرید بست و ۶۴۳ تومان شد. در خساپا که امروز با رشد حداکثری قیمت همراه شد، حدود ۱.۶ میلیارد برگه سهم جابه جا شد. اگر این قیمت ها در سهم حفظ شود، سایپا تا سطوح قیمت های ۲۴۰ الی ۲۵۰ تومان صعود خواهد کرد. خگستر در نیم ساعت نخست خود را به صف خرید رساند و تا انتها به خریدارانش در صف باقی ماند. نماد مذکور امروز ۴۲۱ تومان شد و رسیدن به محدوده ۵۲۰ تومان خیلی دور از انتظار نیست. ایران خودرو برای تشکیل صف خرید تلاش زیادی کرد اما موفق نشد و در انتها به رشد ۳.۳ درصدی قیمت رضایت داد. نماد مذکور به سمت مقاومت ۲۶۰ تومانی می رود و کف قیمتی ۲۴۰ تومانی در این سهم بسته شده است. ایران خودرو جای نوسان خوبی دارد. اهداف سهم سطوح ۲۸۰ تومان و در صورت عبور، قیمتهای ۲۶۰ تومان خواهد بود. البته ناگفته نماند که موج تقاضا در این گروه، با صف خرید شدن وساپا بیش از پیش تقویت شد، وساپا هم رشد حداکثری داشت و به ۵۳۴ تومان رسید.


بانکی ها مثبت اما متعادل تر بودند. وبصادر از تقاضای بیشتری برخوردار بود و با رشد ۲ درصدی در قیمت ۲۱۵ تومان به کارش پایان داد. وبملت ۱.۵ درصد بالا آمد و ۳۷۰ تومان شد. وتجارت در محدوده مثبت ۱ روز را به پایان رساند.


در دو صنعت فلزات اساسی و شیمیایی ها کفه تقاضا وزن بیشتری داشت، به این ترتیب عمده نمادهایشان رشد قیمتی را تجربه کردند.


پالایشی ها امروز را با لیدری شپنا پشت سر گذاشتند. این غول پالایشی از صفر تابلو به صف خرید رسید و در نهایت با رشد حداکثری در قیمت ۶۲۵ تومان روز را به پایان برد. به نظر می رسد این سهم تا قیمت های ۶۵۰ تومانی ودر نهایت ۷۲۰ تومان فعلا صعود داشته باشد. شتران متعادل بود و به نوسانات مثبت در محدوده صفر تابلو اکتفا کرد. شبندر هم تقاضای خوبی داشت و علی رغم پیشروی تا یک قدمی سقف قیمتی، در مدار مثبت ۲ درصد در متوقف شد و به ۸۷۹ تومان رسید. با برگشت دوباره نفت و زمزمه اخبار و اتفاقات خاص، انتظار می رود این شرکت ها صورت های مالی های مورد توجهی منتشر کنند. بنابراین توجه دوباره بازار به گروه پالایش و به دنبال آن رشد خوبی را برای این صنعت می توان متصور بود.


در سرمایه گذاری ها شاهد رشد خوبی هستیم به نظر می رسد این گروه هم راستای بازار با اقبال وصعود خوبی همراه شده است. تاپیکو تا آستانه صف خرید پیشروی کرد، سهمی که در دل خود پالایشگاه ستاره خلیج فارس را داشته و از این بابت جای رشد خوبی دارد. این سهم هدف قیمتی ۱۸۰۰ الی ۲۰۰۰ تومانی را در سر دارد و با شکست مقاومتش پتانسیل رشد لازم را پیدا کرده است. ومهان هم خوب است و جالب پیش می رود. ومهان در فروردین ۶۸۰ میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته و ۴۵/۵۲۴ میلیون ریال تا فروردین سود مجمع محقق کرده است.


در نهایت سراغ شستا هم برویم که قیمت های زیر ۱۰۰۰ ریال او نه این که جذاب و خاص باشد، ولی یک سهم کم ریسک برای ریسک گریز های بازار قلمداد می شود.


در میان شرکت های کوچکتر ، غذایی ها امروز حسابی مورد توجه بودند و اکثریت نمادهای این صنعت نظیر غشهداب،غزر، غگل و... در سقف قیمتی با صف خرید متوقف شدند. غشهداب امروز صدر نشین ورود پول های خرد بود و بیش از ۵۵ میلیارد تومان نقدینگی جذب کرد، همچنین به نظر امسال ۴۰۰ ریال سود را داشته باشد و تقسیم سود ۲۰۰ ریالی هم محتمل است.


حکشتی این روزها خوب معامله می شود و به نظر بازی خوبی در این سهم شروع شده، که با دید نوسان می تواند جالب باشد. در این گروه با افزایش نرخ و تعرفه ها، حتاید و حسینا هم مورد توجه هستند.


گروه کاشی اخیرا رشد خوبی را تجربه کردند و باید کمی بیشتر مراقب بود. این روزها کحافظ عجیب جولان می دهد، ولی می بایست چهارچشمی مراقبش بود. در سوی دیگر کسعدی هم عملکرد بدی نداشته است. این شرکت در ۱۲ماهه به سود ۸۲۷ ریالی رسیده و در صورتی که کمی قیمت اصلاح کند میتواند جالب باشد. ولی بیش از همه کساوه جلب توجه می کند که با دید میان مدت شرایط خوبی خواهد داشت.


به نظر می رسد اینبار خریداران قصد دارند به سوی کوچک هایی بروند که از رشد های اخیر بازار عقب مانده اند و مستعد صعود هستند.


مثلا رمپنا یکی از جامانده های بازار است که دیروز صف خرید را تجربه کرد و امروز هم مثبت بود، اما متعادل. این نماد از نظر ارزشمندی و دارایی هم منطقی است و به عنوان سهم میان مدتی میتواند زیر نظر باشد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نماد پشاهن بیشترین حجم مشکوک را داشت.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۳۴ درصد، فسازان با ۴.۳۳ درصد و شگل با ۳.۴۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام انرژی۱ با ۵ درصد، کحافظ با ۲.۴۱ درصد و فنوال با ۲.۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۳۲۰ تومان افزایش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۲۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۱.۵۷ درصد رشدداشت و به ۱۳ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۲۱ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۹۰۴ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0