سنا
1401/03/22
12:47
ریسک‌های سیستماتیک؛ منشا کوچ نقدینگی بازار سرمایه به بازار طلا و ارز

یک کارشناس بازارسرمایه گفت: تا زمانی که ریسک‌های کلان از سر بازار برداشته نشود، بازار به نرخ دلار و حتی مباحث فاندامنتال و پایه‌ای مانند گزارش‌های دوره‌ای شرکت‌ها توجه زیادی نداشته و وضعیت بازار تغییر زیادی نخواهد کرد. خروج پول طی هفته‌های اخیر نیز نمایانگر همین موضوع است.

مجتبی شهبازی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: در حال حاضر با وجود اخبار منفی به خصوص در حوزه بین‌الملل، ریسک‌ها و تنش‌های سیاسی، پیش‌بینی‌های نه چندان مناسبی راجع به وضعیت بین‌المللی وجود دارد که مجموعه این عوامل به ایجاد شرایط جدید بازار منتهی شده است.


این فعال در پاسخ به این پرسش که با وجود افزایش نرخ دلار چرا بازارسرمایه با افت روبه‌رو است، گفت: موضوعاتی از قبیل کمرنگ‌تر شدن موضوع برجام و تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همگی سبب شده تا دید سرمایه‌گذاران در شرایط کنونی نسبت به سرمایه‌گذاری منفی باشد. بازار سرمایه بازاری بسیار ترسو است و می‌توان گفت ماهیت این بازار علاقه‌ای به ریسک ندارد؛ بنابراین با وجود افزایش دلار، این موضوع مورد توجه بازار نبوده و تحت تاثیر ریسک‌های بین‌المللی و بزرگتر قرار گرفته است.


او اضافه کرد: براین اساس تا زمانی که ریسک‌های کلان از سر بازار برداشته نشود، بازار به نرخ دلار و حتی مباحث فاندامنتال و پایه‌ای مانند گزارش‌های میان‌دوره‌ای شرکت‌ها توجه زیادی نداشته و وضعیت بازار تغییر زیادی نخواهد کرد. خروج پول طی هفته های اخیر نیز نمایانگر همین موضوع است.


مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد ادامه داد: البته وضعیت رکودی حتی در برخی موارد به طور شدیدتری در سایر بازارها هم وجود دارد، بازارهای خودرو و مسکن برخی از این موارد هستند. افزایش نرخ دلار و طلا نیز ناشی از شرایط بحرانی کنونی است، موضوعی که در تمام کشورهای با شرایط بحرانی وجود دارد.


شهبازی افزود: به این معنی که وقتی شرایط بحرانی سیاسی و بین المللی شدت پیدا کند اغلب دارایی‌هایی که مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می گیرد طلا و ارزهای خارجی است.


این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی بازار بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی به نظر می‌رسد تا پایان تابستان با حجم بالای معاملات روبه‌رو نخواهیم بود. از طرفی دیگر با توجه به فصل مجامع با توجه به اخباری که در خصوص برگزاری مجامع شرکت‌های مختلف منتشر شده است، فعلا اتفاق منفی خاصی در صورت‌های مالی شرکت‌ها با توجه به اخبار سیاسی و بین‌المللی هنوز در صورت‌های مالی شرکت‌ها دیده نشده است.


مجتبی شهبازی تصریح کرد: ولی با توجه به وجود فضای منفی شرایط بازار اصلاح زمانی یا اصلاح شاخصی خواهد داشت تا این که جو ترس در بازار با انتشار اخبار مثبت و یا مثبت شدن فضای بین‌المللی سیاسی با تغییر روند بازار رو به رو خواهیم بود.


او اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط بازار سکه و اوراق مبتنی بر طلا و بازار ارزهای خارجی نقدینگی عمدتا در این دو بازار در حرکت است. این عوامل سبب شده تا پول از بازارهایی مانند مسکن و بورس به سمت این بازارها کوچ کند.




لیلی شهیر

انتهای خبر

0
0