فارس نیوز
1401/12/01
17:04
ورود ۱۱۸۲ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس پس از ۱۹ روز خروج پول/ رشد ۸۳ درصدی معاملات خرد

بازار سرمایه پس از مدت‌ها خروج پول حقیقی امروز شاهد ورود یک‌هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان ورود سرمایه حقیقی به بازار سهام بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه پس از یک هفته ناامیدکننده در جریان معاملات دیروز و امروز، روندی کاملا متفاوت به خود گرفته است، بسیاری از اهالی بازار سرمایه اعتقاد به ارزندگی بورس دارند، اما روند بورس در هفته‌های گذشته، آنها را به خروج از بورس ترغیب کرده بود.


کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار سرمایه از نوسان گیران و سرمایه ‌گذاران میان ‌مدتی و بلندمدت تشکیل شده است و هر یک از این گروه‌ها نیز منافع گاهی متضاد دارند که می تواند روند بورس را با اختلال مواجه کند.


سرمایه ‌گذاران میان ‌مدت و بلندمدت با تکیه بر تحلیل های بنیادی و پیشینه سودآوری شرکت ‌های بورسی اقدام به سرمایه ‌گذاری در بورس می‌کنند که این افراد به دنبال تشکیل روندهای ثابت در بازار سرمایه هستند، این افراد قادر به کسب بازدهی‌های معقول نسبت به سایر بازارهای موازی خواهند بود.


کارشناسان در این زمینه می‌گویند، بهتر است سرمایه‌گذاران باتوجه به سواد و دانش بورسی و استراتژی ‌های خود، تصمیمات لازم نسبت به سرمایه گذاری در بورس را اتخاذ کنند و بر استراتژی ‌های خود پایبند باشند.


* روند صعودی بورس ادامه خواهد داشت


رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: اکنون بازار در موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری قرار دارد و توجه سهامداران به ارزندگی سهام مختلف می‌تواند به طور حتم کمکی در بهبود و رونق بازار سرمایه باشد.


وی ادامه داد: در صورت دور شدن عوامل خارجی تاثیرگذار و ریسک‌‌های سیستماتیک، از حول بورس و ثبات در سیاست‌‌های ارزی کشور، می‌توان امیدوار به روند صعودی در ماه‌های آینده بود.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با این وجود، پیش‌بینی‌ها از روند بازار در آخرین ماه از سال جاری نوسانی است اما حرکت شاخص بورس به سمت روند صعودی است.


* رشد یکپارچه شاخص های بورس


در پایان معاملات امروز بورس شاخص کل با افزایش ۶۰ هزار و ۸۹۷ واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۵۹۴ هزار و ۲۶۳ واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت ۳.۹۷ درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با رشد ۱۶ هزار و ۴۴۲ واحدی در رقم ۴۹۳ هزار و ۱۶۱ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۳.۴۵ درصد بود. همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش ۶۳۲ واحدی در سطح ۲۰ هزار و ۶۷۵ واحد قرار گرفت.


* افزایش چشمگیر ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۳۶ هزار و ۴۰۶ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۲۲ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان بود که ۹۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد چشمگیری داشت و با افزایش ۸۳ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۷ هزار و ۶۱۸ میلیارد تومان رسید. سهم معاملات خرد از کل معاملات بورس ۳ درصد بوده است.


در بین صنایع بازار سهام نیز گروه فلزات اساسی و پتروشیمی ها بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده اند که این امر حاکی از تمایل جریان پول موجود در بازار سهام به صنایع دلاری است.


* ورود پول حقیقی به بازار سرمایه پس از ۱۹ روز


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از ۱۹ روز، مثبت شد و هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.



در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وساخت (شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران)، بپاس (بیمه پاسارگاد) و وتجارت (بانک تجارت) اختصاص داشت. در سوی دیگر، فولاد (فولاد مبارکه)، شتران (پالایش نفت تهران) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشتری ورود پول حقیقی را داشتند.


*رشد ۴۰۰ درصدی ارزش صف های خرید بورس


در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۵۶۹ نماد رشد قیمت داشتند و ۸۴ سهم کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۸۷ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۱۲ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در پایان معاملات دوشنبه، مجموع صف های خرید امروز بازار سرمایه با رشد ۴۰۰ درصدی نسبت به روز گذشته، هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان و مجموع صف های ‌فروش ۲۶۹ میلیارد تومان بود.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0