همفکران
1401/03/01
16:22
گزارش بازار/ در انتظار تلنگر!

شاخص کل بورس تهران نخستین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۲۴۰۰ واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۸۲ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی اگرچه در میانه های راه با نوسانات منفی مواجه شد، اما توانست تمام روز را در مدار مثبت باقی بماند. امروز با تداوم برتری تقاضا در تک نمادها و کوچک های بازار، شاخص هموزن توانست بیش از ۱۳۰۰ واحد دیگر در مدار مثبت گام بردارد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران نخستین روز از خرداد ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۲۴۰۰ واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۸۲ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی اگرچه در میانه های راه با نوسانات منفی مواجه شد، اما توانست تمام روز را در مدار مثبت باقی بماند.


امروز با تداوم برتری تقاضا در تک نمادها و کوچک های بازار، شاخص هموزن توانست بیش از ۱۳۰۰ واحد دیگر در مدار مثبت گام بردارد.


حکشتی، شپدیس و پارس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. حکشتی رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و با صف خرید بست. دو نماد دیگر با رشد بیش از ۱ درصدی قیمت روز را به پایان بردند. جم پیلن، اخابر و ذوب بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. جم پیلن در مدار منفی ۲.۶ درصدی متوقف شد و دو نماد دیگر با افت قیمتی حدود ۲ درصدی مواجه شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای ددانا و وملل و حگهر، حدود ۲۸ واحد افزایش یافت و در سطح ۲۱ هزار و ۵۶۵ واحد قرار گرفت. غصینو و بنو نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز حدود ۲۰۱ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۹ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۹ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، بترانس و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صندوق های قابل معامله بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های حقیقی از فلزات اساسی ها و بانکی ها صورت گرفت. نماد قاروم و صندوق مدیریت بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای فولاد و شبندر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



طی نخستین روز معاملاتی خرداد ماه ۱۴۰۱ ، شاهد شروعی متعادل و البته کم حجم در بازار بورس تهران بودیم. در بزرگان فشار فروش عجیبی به چشم نمی خورد اما در مقابل شاهد تداوم اقبال خریداران به تک نمادها، به ویژه در شرکت های کوچک و متوسط بازار بودیم. گرچه هرچقدر به پایان نزدیکتر شدیم کمی حجم معاملات بهتر شد اما در مقابل عرضه ها نیز تا حدودی از تقاضا پیشی گرفتند.


در زراعتی ها افزایش عرضه، پس از رالی اخیر مشهود بود.


امروز در صنعت خودرو ، قطعاتی ها از تقاضای بهتری برخوردار بودند. خشرق و خموتور و خریخت با صف خرید به کارشان پایان دادند. خگستر و ایران خودرو به نوسان در محدوده صفر تابلو بسنده کردند. ورنا ۵ درصد افت قیمتی داشت و به ۶۰۵ تومان رسید. خساپا ۱- خورد و ۲۱۲ تومان شد. خزامیا اما صعودی بود و با رشد حدود ۳ درصدی در محدوده ۹۸۴ تومان متوقف شد.


بانکی ها نیز متعادل بودند. وبملت و وتجارت و وبصادر در مرز صفر معاملاتی درجا زدند و تغییر قیمتی خاصی نداشتند. وپست با رشد ۲.۵ درصدی به ۴۱۶ تومان رسید.


فلزات اساسی ها در نیمه دوم با نوسانات مثبت همراه شدند و کوچک های این صنعت مورد اقبال قرار گرفتند. فولاد، فملی، فخوز و فاسمین در حوالی صفر تابلو با نوسانات مثبت به کارشان پایان دادند. فسازان، فلوله، فولای و زنگان رشد قیمتی را تجربه کردند. ذوب با افت ۱.۸ درصدی به ۲۹۶ تومان رسید.


در دارویی ها شرایط متعادل بود اما خریداران تا حدودی برتری داشتند. دلر حدود ۴ درصد رشد کرد و در قیمت ۴۶۹۴ تومان متوقف شد. ریشمک به سقف قیمتی رسید و با صف خرید بست. دلقما، داسوه، دزهراوی و دتولید از جمله پرتقاضاترین های صنعت بودند.


سیمانی ها از صنایع مورد توجه بازار امروز بودند. سفار به مدار معاملات بازگشت و با رشد ۱۵ درصدی در قیمت ۸۴۹۶ تومان روز را به پایان برد. ستران ۲۷۶۶ تومان شد و با صف خرید بست. سصوفی، سکرما، سدشت و سدشت نیز رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.


پالایشی ها امروز را به درجا زدن در محدوده صفر تابلو سپری کردند. شپنا ۶۵۸ تومان شد و شبریز با رشد ۱ درصدی به ۲۲۸۴ تومان رسید.


در مخابراتی ها همچنان شاهد تاخت و تاز آسیاتک هستیم. این نماد امروز هم ۵+ خورد و ۱۲۸۸ تومان شد. های وب نیز به دنبال این نماد تازه نفس، ۳ درصد رشد کرد و به بالای ۱۰۰۰ تومان رسید.


امروز در صنعت ماشین آلات، بترانس خوش درخشید و با رشد ۴ درصدی خود را به ۲۶۴ تومان رساند. بنیرو نیز ۳ درصد افزایش قیمتی داشت و ۲۴۹ تومان شد.


حمل و نقلی ها امروز مورد اقبال خریداران قرار گرفتند و با جذب نقدینگی از سوی سهامداران خرد همراه شدند. حکشتی با صف خرید بست و به بالای ۲۰۰۰ تومان رسید. حگهر تازه نفس امروز نیز در سقف قیمتی بست. توریل، حبندر، حپترو و حریل با برتری خریداران دنبال شدند و رشد قیمتی را تجربه کردند.


در مجموع به نظر می رسد بازار تا حدودی درگیر اصلاح زمانی شده و نیاز به یک محرک قوی برای رشد دارد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ و ۳۰ روزه نمادهای قاروم، ثعتما و پشاهن بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۸۶ درصد، شپارس با ۳.۵۵ درصد و غدام با ۳.۵۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام خچرخش با ۵.۲۷ درصد، سشمال با ۳.۲۸ درصد و واعتبار با ۳.۱۱ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل تغییر محسوسی نداشته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۳۶۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۲.۴۴ درصد رشد داشت و به ۱۴ میلیون و ۴۲۹ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۸۴۶ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0