بااقتصاد
1401/05/09
14:16
اوج بی‌اعتمادی حقیقی‌ها و خروج روزانه نقدینگی از بورس تهران در یک تابستان دیگر/ سیلاب ۱۷ هزار واحدی شاخص کل، وزیر صنعت را با خود می‌برد؟

گزارش بازار/ ‌‌یکشنبه ۹ امرداد ۱۴۰۱ هنوز خاطره تلخ تابستان ۹۹ از سقوط قیمت سهام در بورس تهران در اذهان سهامداران خرد و حقیقی بازار سرمایه محو نشده که فاز رکودی شدیدتری در میانه تابستان ۱۴۰۱ بورس را دربر گرفته است. دخالت‌ها و دستکاری‌های برخی دستگاه‌های دولتی از یک‌سو، خلف وعده‌های رییس جمهوری و سایر ارکان دولت از سوی دیگر، دلسردی و خروج نقدینگی و پول را از بزرگ‌ترین بازار سرمایه‌ای کشور رقم زده است. اعتراض فعالان حقیقی بورس به وزارت صنعت و مجلس که استیضاح وزیر را لغو کرد، همچنین ریزش پیاپی شاخص کل بورس، احتمال دارد مانند سیلابی صندلی وزارت را از زیر پای فاطمی امین خالی کند و قبل از استیضاح، حکم برکناری وی صادر شود!

تشدید فشار فروش در نمادهای خودرویی



به گزارش بااقتصاد، دومین روز معاملاتی این هفته در بازارهای سهام تهران، با تشدید فشار فروش سهام از سوی حقیقی‌ها رقم خورد که با پیشتازی گروه خودرویی اتفاق افتاد به سایر صنایع تسری یافت. معامله‌گران بورس درحالی‌که منتظر واگذاری سهام خودروسازان در بورس هستند، این وعده وزارت صنعت عملی نشده است و سهامداران نیز اقدام به فروش هیجانی سهام‌شان کرده‌اند.


عقب‌نشینی تمامی شاخص‌های بورس از کانال‌های قبلی


شاخص کل بورس تهران که از ابتدای معاملات صبحگاهی، فاز منفی به خود گرفته بود، در وقت پایانی بازار، ۱۷۳۵۴ واحد فروریخت و به رقم یک‌میلیون و ۴۲۳ هزار واحد سقوط کرد. با عقب‌نشینی حقیقی‌ها از خرید سهام و حضور متراکم در سمت عرضه، شاخص کل هم‌وزن نیز با ۷۲۴۱ واحد منفی، کانال ۳۸۰ هزار واحدی را هم از دست داد و برای شاخص کل آیفکس با ۱۷۸ واحد افت، جایگاهی بهتر از ۱۸ هزار و ۷۰۳ واحدی به دست نیامد.


فولاد، سپر بلای شاخص کل شد


نمادهای شفن، شپنا، کگل، شبریز و نوری، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس تهران اعمال کردند و فولاد، به‌تنهایی توانست حدود ۱۰۰۰ واحد از ریزش بیش‌تر شاخص کل جلوگیری کند. جدول شاخص‌سازان اصلی فرابورس هم سراسر سرخپوش بود و بپاس، زاگرس، شاوان، دماوند، فرابورس، شراز و سمگا در صدر منفی‌سازان شاخص کل آیفکس ایستادند.


سرخپوشی بیش از ۸۰ درصدی معاملات


در بازار یکپارچه منفی امروز، ۶۳۵ نماد شرکتی مورد معامله قرار گرفتند که ۵۲۷ نماد، معادل ۸۳ درصد از کل معاملات، در مدار منفی و با کاهش قیمت پایانی روی تابلو ثبت شدند و تنها ۱۰۸ نماد، معادل ۱۷ درصد بازار روی دامنه مثبت قرار گرفتند.


طی این دادوستدهای منفی سهام در بازار امروز، معامله‌گران برای ۲۴ نماد شرکتی، صف خرید ۱۰۳ میلیارد تومانی تشکیل دادند و تعداد ۱۴۹ نماد را به ارزش ۲۷۷ میلیارد تومان عرضه کردند. ارزش معاملات خرد نسبت به دیروز کمی افزایش نشان داد که در مدار منفی بود.


وزارت صنعت برنامه‌ای برای انتقال بورس کالا به زیرمجموعه خود را ندارد!


رضا محتشمی‌پور، معاون امور معادن و فراوری مواد وزارت صنعت در خصوص طرح پیشنهادی برخی نمایندگان مجلس با عنوان «تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام عرضه در بورس کالا» و انتقال بورس کالا به وزارت صنعت، گفت: ارتباط زیادی میان وزارت صنعت و بورس کالا وجود دارد و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های بورس کالا که زیرمجموعه بازار سرمایه است، به موضوع تولید و عرضه مربوط می‌شود. بنابراین، به طور ثابت و مستمر جلسات میان وزارت صنعت و بورس کالا برگزار می‌شود.


معاون وزیر صنعت، تصریح کرد: اما اینکه حوزه نظارتی یا حاکمیتی بورس کالا بخواهد از وزارت اقتصاد به وزارت صنعت منتقل شود، چنین چیزی نیست و برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد.


تاکید عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر تاثیر بازار مالی و بورس روی اقتصاد کلان


عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس، گفت: بازار مالی و بورس در سرنوشت مردم و اقتصاد کشور اثرگذار است و در چند سال گذشته که بورس دچار تنش شده است، آسیب جدی به مردم و اعتماد آن‌ها به دولت و سیاستگذاران وارد شد.


انتقاد جدی مجلس به آیین‌نامه واردات خودرو و وزارت صنعت


جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس، اعلام کرد: خودروهایی که وزارت صنعت می‌خواهد وارد کند در خوشبینانه‌ترین حالت مشابه خودروهایی است که داخل کشور تولید می‌شود که در دنیا به اسم خودروهای ناایمن و بی‌کیفیت شناخته شده هستند.


به گفته وی، تصمیمات وزارت صنعت تغییری در بازار خودرو ایجاد نمی‌کند و خودروسازان همچنان به ظلم‌شان به مردم ادامه می‌دهند.


فروش خودرو بدون قرعه کشی


امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، از کاهش قیمت خودرو در بازار خبر داد و گفت: قیمت خودروها این روزها در بازار آزاد کاهشی است. پس از اجرای هر دو مرحله از فروش یکپارچه خودرو، شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد بودیم.


به گفته وی، این موضوع نشان می‌دهد که فروش خودروها و قرعه‌کشی بصورت یکپارچه در راستای تحقق اهداف تعیین‌شده، به‌درستی عمل کرده و التهاب قیمت‌ها در بازار را تقلیل داده است.


ضربه مستقیم وزارت نیرو به صنایع فولادی با قطع برق


حسن حسین‌زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس، با انتقاد از وزارت نیرو، تصریح کرد: به‌رغم این‌که در شبکه خانگی قطعی برق به حداقل رسید، اما در برخی از صنایع از جمله فولاد شاهد خاموشی بودیم. خلف وعده وزارت نیرو در برنامه‌ریزی برای قطعی برق صنایع ضربه مستقیم به تولید اقتصاد کشور است.


توافق با قوه قضاییه برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان


معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اعلام کرد: با قوه قضاییه به نتیجه‌ای مثبت برای وراث سهام عدالت رسیده‌ایم و امیدواریم تا پایان شهریورماه اقدامات نهایی اجرا شود.


به گفته وی، با همکاری‌هایی که با قوه قضاییه انجام شد، همچنین تصمیمات اتخاذ شده، سهام عدالت متوفیان تا پایان شهریورماه در اختیار وراث قرار می‌گیرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۹ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز روند افزایشی را طی کرد و به رقم ۸۶۰۰ میلیارد تومان رسید. ارزش این حجم از معاملات سهام مبلغ حدود ۱۴۳۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۰۶۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس گرچه نسبت به روز گذشته کمی افزایش نشان داد اما در سمت منفی معاملات بود. مبلغ ۲۸۰۱ میلیارد تومان به ارزش معاملات حقیقی‌ها اختصاص یافت و تراز منفی ۵۶۱ میلیارد تومان با تغییر خالص مالکیت از حقیقی‌ها به سهامداران عمده ثبت شد. حقیقی‌ها امروز، اندک خرید سهام خود را روی فولاد، شپدیس و سکرد متمرکز کردند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های شبندر، شپنا و آسیاتک خرید بیش‌تری انجام دادند.


در جریان داوستدهای منفی امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۲۹۷، ۲۴۲ و ۲۲۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار ریزشی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۲۳.۵۰۱.۲۵ (۱۷۳۵۴.۰۵-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۷۹.۹۷۵.۷۹ (۷۲۴۱.۳۴-)


ارزش معاملات: ۳.۶۷۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: شفن، شپنا و کگل


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۷۰۳.۴۲ (۱۷۸.۰۴-)


ارزش معاملات: ۱۰.۶۸۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: بپاس، زاگرس و شاوان


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0