بورس پرس
1400/08/20
00:00
بررسی سودآوری سه قطعه ساز بورسی و نقش آزاد‌سازی کامل قیمت خودرو

تحلیلگر بازار سرمایه بازار سرمایه با بررسی وضعیت سودآوری سه قطعه ساز بورسی گفت: در صورت آزاد‌سازی کامل قیمت خودرو، چالش این صنعت تا حد زیادی مرتفع شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، نیما میرزایی با انتشار مطلبی با عنوان " مانع سودسازی قطعه‌سازان بورسی" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازار در ادامه فراز و فرود‌های شدید ماه‌های اخیر در دو ماه گذشته با برتری فروشندگان روبرو شد و ریزش دسته‌جمعی سهام، گروه‌های مختلف را متاثر کرد.


تا جایی‌که گروه خودرویی و زیر‌مجموعه قطعه‌سازان نیز که رشد چندانی در ماه‌های اخیر ثبت نکرده بودند نیز به کف کانال حمایتی رسیده و حتی پایین‌تر از آن نیز معامله شدند و با شدت‌گرفتن عرضه‌ها در هفته گذشته، موضوع بطور ویژه در گروه اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات حمایتی مورد نیاز برای خروج بازار از شرایط بحرانی و برگشت به مسیر رشد بنیادی اتخاد شد.


از جمله مهم‌ترین این اقدامات، اعلام رئیس جدید سازمان بورس درباره افزایش قیمت خودرو و تغییر فرمول قیمت‌گذاری دستوری بود. همین سیگنال مهم کافی بود تا این گروه بصورت یکپارچه با استقبال معامله‌گران روبرو شده و رشد قابل‌توجهی را ثبت کند اما بخشی از زیرمجموعه‌های این گروه را قطعه‌‌‌‌سازان تشکیل می‌دهند.


وضعیت سودسازی قطعه‌‌‌‌سازان


این زیر گروه به دلیل مسائل گوناگون از جمله تاخیر چند ماهه در دریافت مطالبات، قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو و مدیریت غیر کارآمد با مشکل سود‌سازی روبرو است و همانند صنایع بورسی دیگر امکان جذابیت بالا در دستیابی به P/E ‌های جذاب را فعلا در اختیار ندارد.


"خکمک": حوزه فعالیتی این کارخانه، تولید و ساخت انواع کمک فنر ماشین‌های سنگین، نیمه‌سنگین و سبک است و در راستای سودآوری پایدار، افزایش سهم بازار هدف و اشتغال سرمایه‌های انسانی با انگیزه و متخصص تلاش می‌کند. شرکت کمک فنر ایندامین سایپا با مساحت ۱۶۷۲۰ متر‌مربع نخستین کارخانه تولید‌کننده کمک فنرهای هیدرولیکی و تلسکوپی در ایران است که از سال ۱۳۵۵ شروع به بهره‌برداری کرده است.


در ۲۵ اسفند سال ۵۸، شرکت مشمول قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران شد و در ۲۸ اسفند ۵۸، امور شرکت به هیات‌مدیره منتخب سازمان صنایع ملی ایران و سازمان گسترش و نوسازی صنایع واگذار شد. کمک‌فنر ایندامین سایپا ۱۴شهریور سال ۱۳۴۹، در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و ۸ آبان سال ۷۵ به سهامی عام تبدیل شد و به‌دنبال آن ۱۸ اسفند سال ۷۵ در بورس تهران پذیرفته شد و اکنون در بازار دوم بورس با نماد "خکمک" در گروه خودرو و ساخت قطعات قرار گرفته است.


کمک فنر ایندامین سایپا در دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور به ازای هر سهم ۱۵ ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰۰ درصد افزایش داشته است. این شرکت در دوره مهر‌ماه، مبلغ ۴۸.۱ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به شهریور به ۱۴ درصد کاهش و نسبت به میانگین ماه های قبل ۷ درصد افزایش داشت. شرکت نسبت به دوره یک‌ماهه مشابه سال قبل ۳۵.۷ درصد افزایش درآمد داشت.


از ابتدای سال مالی تا ۳۰ مهر جمع درآمدهای شرکت ۳۴۱.۹ میلیارد تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۸.۹ درصد افزایش یافته است. سود خالص در ۶ ماهه ۴۹۲ میلیون تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۲۳ درصد رشد کرده است. رقم پایین سود خالص به دلیل مقادیر بالای مولفه‌‌هایی مانند سایر هزینه‌های عملیاتی و هزینه‌های مالی شکل گرفته است. چراکه سود ناخالص ۲۸ میلیارد تومانی در این دوره در کارنامه ثبت کرده است.


"ختوقا": شرکت قطعات اتومبیل ایران در سال‌۱۳۵۲ و با هدف تولید قطعات خودرو و تامین خطوط تولید صنایع خودرو‌سازی ایران تحت نام شرکت صنعتی رضا در مشهد تاسیس و راه‌اندازی شد. این شرکت بعد از انقلاب در سال ۵۷ به شرکت تولیدی قطعات اتومبیل ایران (یاپکو) تغییر نام یافت و در سال۷۰ به شرکت سهامی عام تبدیل شد و در سال‌۷۱ به عضویت سازمان بورس پذیرفته شد و در سال ۸۳ به شرکت قطعات اتومبیل ایران تغییر نام یافت.


این شرکت در دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور به ازای هر سهم ۱۲ ریال زیان شناسایی کرد درحالی که در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۳۴ ریال سود شناسایی کرده بود.


"ختوقا" در ۷ ماهه درآمد حاصل از سود سهام مجمع نداشته با این‌حال درآمد حاصل از سود سهام محقق شده ۷۹.۸ میلیارد تومان بود. ارزش بازار پرتفوی بورسی شرکت طی دوره مهر از ۴۴۰.۵ به ۴۴۴.۱ میلیارد تومان رسیده که نسبت به ابتدای دوره ۰.۸۲ افزایش یافته است. بهای تمام‌شده پرتفوی بورسی شرکت در انتهای مهر ۲۹۵.۹ میلیارد تومان بود که با رشد ۵۰ درصدی به ۴۴۴.۱ میلیارد تومان رسید. این شرکت در ۶ ماهه زیان خالص ۷.۵ میلیارد تومانی به بار آورده در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۲۱.۲ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده بود.


"خزر": شرکت فنر‌سازی زر مرداد سال ۱۳۴۳ در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسیده و با ظرفیت اولیه تولید مقدار هزار تن انواع فنر تخت شروع به کار کرد. محصولات شرکت در ابتدای امر جهت تامین نیاز بازار قطعات یدکی تولید می‌شد و به مرور با توجه به افزایش نیاز بازار و دریافت سفارش از کارخانه های تولید‌کننده خودرو، ظرفیت تولید افزایش یافت تا جایی‌که ظرفیت تولید سالانه شرکت به ۱۲ هزار تن اصلاح شد.


ظرفیت تولید سالانه کنونی شرکت در یک نوبت کاری ۵۵۰۰ تن است. فعالیت اصلی و محصولات، تولید انواع فنرهای ورقی لوله‌ای برای همه انواع وسایل نقلیه زمینی و روی ریل و تولید انواع و اقسام فنرها و انواع قطعات وسایل نقلیه موتوری و صنعتی و ماشین‌های کشاورزی و واردات و صادرات و توزیع مواد اولیه و مصنوعات نیمه‌ساخته هستند.


فعالیت‌های دیگر، تولید و فروش قطعات مهم سیستم تعلیق خودرو، شامل میل موجگیر و توشن بار جهت تامین نیاز کارخانه های خودرو‌سازی است که در حال‌حاضر توسط شرکت زر گلپایگان انجام می‌شود. استقرار ماشین‌آلات تولید فنر و استقرار و بهره‌برداری خط تولید پابند فنری ریل از دیگر پروژه‌های فنر سازی زر است که توسط شرکت فنر‌سازی زر سیستان انجام می‌شود. شرکت در دوره ۶ ماهه به ازای هر سهم ۲۲۱ ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد افزایش داشته است.


فنرسازی زر در دوره مهر ۲۳.۳ میلیارد تومان درآمد داشت که ۹۸.۷ درصد مربوط به فروش داخلی و ۱.۲ ‌درصد مربوط به کل صادرات شرکت است. درآمد در این دوره نسبت به ماه قبل ۲۲.۹ درصد کاهش و نسبت به میانگین ‌ماه‌های قبل ۲۰.۷ درصد افزایش داشت. شرکت نسبت به دوره یک ماهه مشابه سال قبل ۵۹.۹ ‌درصد افزایش درآمد داشت.


جمع درآمدها در ۷ ماهه ۱۴۶ میلیارد تومان بود در حالی که در دوره مشابه سال قبل ۹۷ درصد افزایش یافته است. شرکت در این دوره ۱۳۸.۶ میلیارد تومان فروش داخلی داشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۶.۴ درصد افزایش یافته است. همچنین در این دوره ۷.۳ میلیارد تومان صادرات داشت که ۱۰۷.۵ ‌درصد افزایش یافته است. سود خالص در این دوره ۱۷.۷ میلیارد تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۵.۲ درصد رشد داشته است.


سود ناخالص و عملیاتی "خزر" هم ۳۵.۹ و ۲۶.۹ میلیارد تومان بود. این شرکت در دوره مذکور نسبت حاشیه سود خالص ۱۴.۴ درصد را به ثبت رساند رقمی که نسبت به دیگر شرکت‌های هم‌‌‌‌گروه قابل توجه بود.


جمع بندی


بررسی وضعیت کلی صنعت خودرو سازی، حاکی از ادامه روند تولید بدون حاشیه سود مطمئن عملیاتی است. هر چند این روند با افزایش تولید و افزایش نسبی قیمت‌ها اندکی بهبود پیدا کرده ولی به‌نظر می‌رسد در صورت آزاد‌سازی کامل قیمت خودرو (فروش از طریق بورس‌کالا و یا قیمت آزاد درب کارخانه) چالش این صنعت تا حد زیادی مرتفع شود.


هرچند رسیدن به تیراژ بالا و سودسازی با دوام مشروط به بازنگری فرآیند‌های تولید و کاهش هزینه‌های سربار این صنعت نیز است. موضوع مهم برجام در ماه‌های پیش‌رو نیز می‌تواند بیشترین تاثیر را بر این گروه بالاخص در تابلو معاملات داشته باشد و امید بخش بهبود شرایط تولید این صنعت باشد که حتی در محصولات پایین‌رده نیز نیازمند ارتباط با کشور‌های صاحب فناوری است.


اخبار حول و حوش موضوعات فوق تا حد زیادی به کمک قیمت تابلو این گروه در روزهای اخیر آمده اما ادامه و تثبیت این روند صعودی منوط به دریافت اخبار عملی از موضوعات مربوط به آزاد‌سازی قیمت و توافقات بین‌المللی است که در‌ماه‌های پیش‌رو بسیار محتمل است. در نقطه مقابل نیز باید دقت کرد بخش قابل‌توجهی از نماد‌های این گروه به دلیل عدم‌شناسایی سود عملیاتی و زیان انباشته زیاد کماکان از ریسک قابل‌توجهی برخوردار بوده که باید در مدیریت پرتفو و مدیریت ریسک سهامداران منظور شود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0