فارس نیوز
1400/12/08
00:49
۲۴ شرکت تامین اجتماعی در بورس عرضه می‌شوند

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی گفت: ۲۴ شرکت زیر مجموعه شستا ظرف یکی دو سال آینده در بازار سرمایه عرضه می‌شود.

علی رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شستا را می‌خواهید واگذار کنید، اظهار داشت: در حال حاضر چهار شرکت آماده عرضه اولیه در بازار سرمایه هستند که منتظر دریافت مجوز از سازمان بورس هستیم. همچنین ظرف یکی دو سال آینده در نظر داریم ۲۴ شرکت زیر مجموعه شستا را در بازار سرمایه به صورت عرضه اولیه ارائه کنیم.


وی افزود: بنابر این است که از فعالیت کوچک مقیاس خارج شویم و این شرکت‌ها را با واگذاری یا ادغام در شرکت‌های دیگر واگذار کنیم. در برخی از فعالیت‌ها هم عمر فعالیت اقتصادی آنها تمام شده است و می‌خواهیم از آنها خارج شویم؛ یعنی یا فعالیت را منحل می‌کنیم یا اصلاحات اساسی انجام می‌دهیم. در این زمینه خارج از ۱۹ شرکت زیرمجموعه شستا را ادغام کنیم یا منحل شوند.


مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در مورد اینکه برخی از شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی بهره‌ور نیستند، گفت: در حال حاضر چند نوع شرکت براساس رشته‌ها داریم که براساس نوع ماموریت‌ها همه شرکت‌های زیرمجموعه شستا به جز ۱۹ شرکتی که می خواهیم ادغام یا منحل کنیم بقیه شرکت‌ها بهره‌ور هستند. البته برخی از رشته‌ها مانند صنایع کشاورزی و دامپروری بهره‌وری کمتری دارند و برخی به خاطر نوع صنعت مانند صنایع معدنی بهره‌وری بالایی دارند.


رستمی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر شستا بعد از ۳۴ سال فعالیت چه میزان از درآمدهای صندوق تامین اجتماعی را تامین می‌کند، گفت: شستا بین ۷ تا ۸ درصد از منابع مالی سازمان تامین اجتماعی را تامین می‌کند، اما باید توجه شود که هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی گاهی به علت تصمیمات خارج از ارائه سازمان رشد غیر متعارفی پیدا می‌کند. به عنوان مثال طرح افزایش حقوق بازنشستگان یا همسان‌سازی حقوق باعث تحمیل هزینه به تامین اجتماعی می‌شود.


وی افزود: هزینه تامین اجتماعی امسال از ۹۵۰۰ میلیارد تومان به خاطر طرح همسان‌سازی حقوق به ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.


مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در پاسخ به این پرسش که برخی از شرکت‌ها مانند هپکو که دولت به تامین اجتماعی داده بهره‌وری ندارند، عنوان کرد: برخی از دارایی‌های که دولت به تامین اجتماعی داده ناکارآمد هستند و از دوره‌های گذشته در اختیار صندوق تامین اجتماعی و یا شستا قرار داده شده‌اند که با تدابیر مناسب مانند اصلاح ساختار و نیز اصلاح منابع انسانی و اصلاح فناوری‌های جدید باید اقدام حقوقی نسبت به شرکت‌ها انجام شود.


رستمی این را هم گفت: بسیاری از شرکت‌ها در موقعیت مناسب قرار گرفته‌اند که هم اشتغال حفظ شده و هم بهره‌وری افزایش یافته است و شاهد رشد بهره‌وری هستیم.


وی اظهار امیدواری کرد که در سال ۱۴۰۱ در مجموعه شستا شاهد ارتقای بهره‌وری باشیم.


مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در مورد اینکه چه تعداد از سهامداران شستا مانده‌اند، خاطرنشان کرد: تفاوت زیادی نکرده بالاخره عده‌ای سهام شستا را می‌فروشند و عده‌ای دیگر این سهام را خریداری می‌کنند.


رستمی در مورد عرضه سیمان در هلدینگ سیتا در بورس گفت: بنا داریم تمام تولیدات سیمان شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی را در بورس کالا عرضه کنیم. تقریبا ۳۰ درصد تولیدات سیمان کشور در مجموعه شستا انجام میشود که شامل ۱۸ شرکت سیمانی زیرمجموعه هلدینگ سیمانی تامین اجتماعی یا همان سیتا است.


وی در مورد اینکه آیا عرضه کامل سیمان در بورس کالا باعث انحصار نمی‌شود، بیان کرد: فرایند در بورس کالا به گونه‌ای است که همه متقاضیان می‌توانند نسبت به خرید سیمان از طریق بورس کالا اقدام کنند و با عرضه سیمان در بورس قیمت کاهش یافته و تعادل در بازار ایجاد شده است.


مدیرعامل شستا در مورد جابه‌جایی مدیران در شرکت‌های زیرمجموعه گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از مدیران شرکت‌های زیرمجموعه شستا را جابه‌جا کردیم و به جای آنها مدیران انقلاب، جوان و فسادستیز قرار دادیم.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0