همفکران
1400/03/30
15:59
گزارش بازار / خودرویی ها در دنده عقب

شاخص کل بورس تهران روند صعودی خود را ادامه داد. شاخص کل روز را با صعودی پر قدرت شروع کرد اما چند دقیقه بعد تغییر جهت داد. بسیاری تصور می کردند این تغییر جهت تا منفی شدن شاخص ادامه خواهد داشت اما قبل از ساعت ۱۱ بازار به تعادل رسید و توانست با رشد ۱۶۸۳ واحدی معادل ۰.۱۴ درصد به یک میلیون و ۱۶۳ هزار واحد برسد. با این حساب بازدهی بازار در یک سال گذشته بازدهی منفی ۶ درصدی داشته است. به نظر می رسد افت شاخص بیش از همه به دلیل فشار فروش در گروه خودرویی بوده است. اما شاخص هم وزن خیلی خوش شانس نبود. این شاخص هم دقایق اول صعودی بود ولی با تغییر روند ۹۱۴ واحد معادل ۰.۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران روند صعودی خود را ادامه داد. شاخص کل روز را با صعودی پر قدرت شروع کرد اما چند دقیقه بعد تغییر جهت داد. بسیاری تصور می کردند این تغییر جهت تا منفی شدن شاخص ادامه خواهد داشت اما قبل از ساعت ۱۱ بازار به تعادل رسید و توانست با رشد ۱۶۸۳ واحدی معادل ۰.۱۴ درصد به یک میلیون و ۱۶۳ هزار واحد برسد. با این حساب بازدهی بازار در یک سال گذشته بازدهی منفی ۶ درصدی داشته است. به نظر می رسد افت شاخص بیش از همه به دلیل فشار فروش در گروه خودرویی بوده است. اما شاخص هم وزن خیلی خوش شانس نبود. این شاخص هم دقایق اول صعودی بود ولی با تغییر روند ۹۱۴ واحد معادل ۰.۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. شستا ، فارس و نوری سه نماد مهم و تاثیرگذار امروز بودند و بیشترین اثر مثبت را در شاخص باقی گذاشتند. فملی ، خودرو و خساپا نیز بیشترین تاثیر منفی را داشتند.


در فرابورس اوضاع خوب نبود. شاخص کل با از دست دادن ۲۸ واحد معادل ۰.۲ درصد به ۱۷ هزار و ۲۸۴ واحد رسید. این شاخص هم روز را صعودی آغاز کرد ولی با رنگ قرمز به پایان رساند. شگویا، غصینو و کوثر بیشترین اثر مثبت و آریا، تبرک و زاگرس بیشترین تاثیر منفی را داشتند.


امروز ۵۳۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد و ارزش معاملات با ۱۴ درصد رشد به ۴۱۷۰ میلیارد تومان رسید.



صندوق های دولتی


دارایکم ناکام ماند و نتوانست رشد کند. این صندوق ۱.۶۵ درصد از ارزش خود را از دست داد و قیمت پایانی به ۱۲۴۸۳۰ ریال رسید. ارزش ذاتی دارایکم ۱۶۷۷۹۸ ریال براورد می شود.


پالایش روند نزولی داشت هرچند خیلی افت نکرد و با کاهش ۱.۴۴ درصدی به ۷۱۸۴۰ ریال رسید. ارزش ذاتی صندوق ۶۸۳۶۲ ریال براورد می شود.


پر حجم ترین معاملات


خودرویی ها ، بانکی ها و سرمایه گذاری ها بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. بانکی ها روز را خوب شروع کردند اما تحت تاثیر منفی های خودرویی افت کردند. در بین نمادها نیز خودرو ، وتجارت و خساپا بیش از همه معامله شدند.


خودرو دنده عقب گرفت و بعد از چندین روز سبز، صف فروش را تجربه کرد. این نماد شروع امیدوار کننده ای داشت اما فروشندگان کار دستش دادند طوریکه حمایت حقوقی ها هم اثری نداشت و ساعت ۱۱ به صف فروش سنگین نشست. از ۶۲۰ میلیون سهم معامله شده حقوقی ها ۱۱ درصد در سمت خریدار و ۳ درصد در سمت فروشنده مشارکت داشتند و ۹۱ میلیارد ریال پول وارد نماد کردند.


وتجارت دوبار برای صف خرید تلاش کرد اما حجم عرضه ها اجازه نداد. از ۶۱۸ میلیون سهم معامله شده حقیقی ها ۹۱ درصد خریدند و ۸۴ درصد فروختند. در نتیجه ۹۴ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد وارد شد.


بیشترین ورود و خروج پول



مثل دیروز محصولات شیمیایی، هلدینگ ها و محصولات فلزی پر طرفدار ترین صنایع بین حقیقی ها بودند. اما حقوقی ها بیش از همه در گروه های فرآورده های نفتی ، بانک ها و فلزات اساسی پول خرج کردند. در بین نمادها نیز نوری با اختلاف جذاب ترین نماد برای حقیقی ها بود پس از او شستا و ثشاهد بیشترین پول را جذب کردند. شپنا، فولاد و وملل برای دومین روز پیاپی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.


نوری تبدیل به نماد دوست داشتنی حقیقی ها در این روزها شده است. این نماد روز را در صف خرید آغاز کرد اما چند دقیقه بعد صف عرضه شد و قیمت شروع کرد به پایین آمدن. قبل از رسیدن به صفر تابلو خریداران دوباره برگشتند و تا نزدیکی صف خرید رفتند. حقوقی ها با فروش ۵۱ درصد و خرید ۱۸ درصد از عرضه ها موجب ورود ۷۴۳ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد شدند.


شپنا با حمایت حقوقی ها مماس با صفر تابلو حرکت کرد. امرزو در این نماد ۲۳۰ میلیون سهم معامله شده که سهم حقوقی ها ۵۷ درصد از خریدها و ۴ درصد از فروش ها بود. در نتیجه ورود ۱۵۳۸ میلیارد ریالی پول حقوقی را شاهد بودیم.




نمادهای مشکوک


مشکوک ترین نمادها در بازه ۷ روزه وتعاون، سدبیر و انرژی و در بازه ۳۰ روزه انرژی، خکاوه و بکام بودند.


انرژی مدتها مورد بی توجهی خریداران بود اما ادیروز و امروز حجم های خوبی را ثبت کرد. این نماد چند دقیقه بعد از شروع بازار به صف فروش نشست اما خریداران از فرصت استفاده کردند و با خرید عرضه ها نماد را تا بازه مثبت هدایت کردند. جالب اینکه حقوقی ها نقش فعالی نداشتند و تقریبا تمام خرید ها و فروش ها توسط کدهای حقیقی انجام شده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


در بین صنایع بورسی بیشترین رشد را گروه های فعالیت مهندسی با ۲.۷۲ درصد، چند رشته ای صنعتی با ۲.۱۷ درصد و رایانه با ۱.۵۸ درصد داشتند. بیشترین کاهش هم به محصولات چوبی با ۴.۰۶ درصد، استخراج سایر معادن با ۳.۳۹ درصد و هتل و رستوران با ۲.۹۳ درصد اختصاص داشت.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه را برکت با ۸.۱۴ درصد، شگویا با ۶.۵۱ درصد و سیستم با ۵.۱۴ درصد داشتند. در مقابل دارو با ۲۸.۴۶ درصد، بکام با ۱۵.۸ درصد و غپاذر با ۱۰ درصد افت بدترین عملکرد روزانه را به نام خود ثبت کردند.


برکت در مجمع عمومی خود خبرهای خوبی از واکسن کرونا اعلام کرد. همین موجب شد امروز در بازگشایی خریداران استقبال گرمی از این نماد کنند و تا ۱۲ درصد هم بالاتر بخرند. هرچند کمی بعد از بازگشایی قیمت کمی افت داشت اما قیمت پایانی با ۸.۱۴ درصد رشد بسته شد. از ۶۰ میلیون سهم معامله شده حقوقی ها ۱۸ درصد خرید کردند و تنها ۲ درصد فروختند که موجب ورود ۳۲۵ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد شد.


دارو بعد از یک هفته از مجمع برگشت و امروز برای دومین بار بازگشایی شد. فروشندگان که از ابتدای سال در صف فروش اسیر بودند از فرصت استفاده کردند و با حدود ۳۰ درصد ضرر پول خود را نقد کردند. البته این نماد چند دقیقه بعد به تعادل رسید و توانست کمی هم رشد کند. از ۳ میلیون سهم معامله شده ۸۷ درصد از خرید و ۹۷ درصد از فروش بر عهده حقیقی ها بود.




تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار بعد از افت هیجانی دیروز کمی رشد کردو با صعود ۱.۶۲ درصدی به ۲۳ هزار و ۸۸۰ تومان رسید.


سکه طرح جدید روز را با افت زیادی شروع کرد و تا ۱۰ میلیون ۱۰۰ هزار تومان رفت اما بعد کمی رشد کرد و اکنون با افت یک درصدی نسبت به دیروز با قیمت ۱۰ میلیون ۲۱۲ هزار تومان معامله می شود.


انس طلا در ۱۷۶۳ دلار ثابت مانده است و باید دید فردا در اولین روز هفته چه تصمیمی می گیرد؟



انتهای خبر

0
0