آکادمی هلاکوئی
1399/12/13
19:51
ایلان ماسک خواهان انرژی پاک است اما دستان او و شرکت تسلا به بیت کوین آلوده است!

ایلان ماسک همیشه به عنوان نماد تکنولوژی های…

ایلان ماسک همیشه به عنوان نماد تکنولوژی های پاک شناخته شده است. اما با این حال، خرید بیت کوین توسط شرکت خودرو سازی تسلا می تواند استفاده ی جهانی از این ارز دیجیتال را زیاد تر کند. تخمین زده شده است که آلودگی تولید شده توسط دستگاه های استخراج بیت کوین، هر ساله از تولید آلودگی یک کشور کوچک نیز بیشتر است.


شرکت تسلا چندی پیش اعلام کرد که ۱.۵ میلیون دلار بیت کوین را خریداری کرده است و به زودی این رمز ارز را به عنوان یک روش پرداختی برای خرید خودرو های این شرکت خواهد پذیرفت. همین موضوع باعث شده است تا قیمت بیت کوین با رشد زیادی مواجه شود.


بنابراین مشکل این ماجرا کجاست؟ بیت کوین مجازی می باشد، بنابراین از کاغذ و یا پلاستیک و حتی فلز، ساخته نشده است.


این ارز دیجیتال وقتی تولید می شود که کامپیوتر های با قدرت پردازش بالا برای حل یک مسئله ی ریاضیاتی پیچیده با یکدیگر رقابت می کنند. این پروسه انرژی زیادی مصرف می کند و در حال حاضر این این انرژی اغلب از سوخت های فسیلی و در موارد بدتر، از زغال سنگ، تامین می شود.


با نرخ مصرف انرژی فعلی، میزان انرژی لازم برای مایینینگ بیت کوین در یک سال برابر مصرف برق کشور هلند در سال ۲۰۱۹(۱۳۹۸)، می باشد.


تخمین زده می شود که استخراج بیت کوین به صورت سالیانه بین ۲۲ و ۲۲.۹ میلیون تن کربن دی اکسید در یک سال، تولید کند. این میزان برابر تولید کربن دی اکسید توسط کشور های اردن و سریلانکا می باشد.


این سرمایه گذاری شرکت تسلا در بیت کوین می تواند ادعای این شرکت مبنی بر صفر بودن آلایندگی را زیر سوال ببرد. میزان آلایندگی یکی از فاکتور های مهم برای سرمایه گذاری های جهانی بر روی شرکت ها محسوب می شود.


با این حال، همزمان با روی آوردن شرکت تسلا به سمت بیت کوین، تلاش ها برای کاهش اثرات زیست محیطی استخراج شدت یافته است. این جنبش می تواند توسط ایلان ماسک رهبری شود. او چندی پیش به صورت جداگانه مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار به عنوان دعوت نامه برای کسی که بتواند کربن دی اکسید را از اتمسفر و یا اقیانوس بیرون بکشد، قرار داده است.


این حرکت شرکت های بزرگ به سمت بیت کوین می تواند تلاش ها برای تولید “بیت کوین سبز” را از طریق انرژی های تبدیل پذیر را گسترش دهد.


با این حال در کوتاه مدت، خرید بیت کوین توسط تسلا می تواند به شکل غیر مستقیم آسیب های زیست محیطی استخراج را افزایش دهد.


همچنین با بالاتر رفتن قیمت بیت کوین، ممکن است دیگر شرکت های بزرگ اقدامات مشابهی را انجام دهند. با بالا رفتن تقاضا، ماینر های بیشتری در دنیا به حل کردن مسئله های ریاضی پیچیده در کوتاه ترین زمان خواهند پرداخت و این موضوع کامپیوتر های قدرتمند تری در دنیا را طلب می کند که نیازمند انرژی بیشتری می باشند.


Screenshot 2021 03 03 163351 300x164 - ایلان ماسک خواهان انرژی پاک است اما دستان او و شرکت تسلا به بیت کوین آلوده است!Screenshot 2021 03 03 163351 300x164 - ایلان ماسک خواهان انرژی پاک است اما دستان او و شرکت تسلا به بیت کوین آلوده است!

هم اکنون پروژه های زیادی از کانادا تا سیبری وجود دارند که سعی در پیدا کردن راه های مختلف برای مستقل کردن بیت کوین از سوخت های فسیلی و یا کم کردن میزان کربن تولید شده در این فرایند، دارند.


SJ Oh، معامله گر سابق بیت کوین اهل هنگ کنگ که بسیار به محیط زیست نیز علاقه مند می باشد، از تضاد بین علاقه و کار روزمره خود آگاه است. همین موضوع باعث شد تا او سال گذشته با همکاری یک شرکت دیگر یک مزرعه ی سبز بیت کوین را در کانادا تاسیس کند.


در این مزرعه، ماشین ها با انرژی هیدروژنی کار می کنند و از گرمای تولید شده در کشاورزی و گرمایش استفاده می شود.


او در خصوص تسلا گفت: “تسلا یکی از سبز ترین شرکت های روی کره ی زمین می باشد و من مطمئن هستم آن ها راهی برای این مشکل پیدا خواهند کرد.”


در تئوری بلاک چین، امکان پیدا کردن منشا بیت کوین تولید شده وجود دارد. همین موضوع باعث بالا رفتن احتمال شناسایی سبز بودن و یا نبودن بیت کوین می شود. همچنین، اجرای سیاست های تغییرات اقلیمی توسط دولت ها به این موضوع کمک خواهد کرد.


برخی دیگر از حامیان بیت کوین معتقد اند، گسترش بیشتر بیت کوین در جهان موجب سرمایه گذاری های بیشتر در حوزه ی انرژی های تبدیل پذیر خواهد شد. آن ها معتقد اند که سیستم مالی فعلی نیز انرژی زیادی را مصرف می کند. هم اکنون میلیون ها کارمند با کامپیوتر های خود در اداراتی که به وسیله ی کولر خنک می شوند، کار می کنند و همین موضوع انرژی زیادی را مصرف می کند.


این مطلب صرفا ترجمه ای از منبع یاد شده می باشد و آکادمی هلاکوئی مسئولیتی در قبال آن ندارد.


منبع: Reuters


انتهای خبر

0
0