دنیای اقتصاد
1400/05/04
22:15
خانواده ای که چهره اقتصاد ایران را عوض کردند 👤 نام خسروشاهی‌ها، این‌روزها با «دارا خسروشاهی» مدیر‌عامل «اوبر» به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تاکسی های ای...

خانواده ای که چهره اقتصاد ایران را عوض کردند



👤 نام خسروشاهی‌ها، این‌روزها با «دارا خسروشاهی» مدیر‌عامل «اوبر» به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تاکسی های اینترنتی در جهان بر سر زبان‌ها افتاده است که اسنپ و تپسی و غیره از روی کار آن الگوبرداری کرده‌اند. اما خانواده خسروشاهی از قدیمی‌ترین خانواده‌های صنعتگر ایرانی هستند که از دوره قاجاریه در حوزه اقتصاد و تجارت ایران فعال بوده‌اند.



👤 از نسل عجایب صنعت این سرزمین که طی دو دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی، چهره اقتصاد ایران را عوض کردند، دو سه نفری بیشتر زنده نمانده‌اند؛ یکی از آنها حسن خسروشاهی موسس صنایع غذایی «مینو» است که با حدود ۸۰ سال سن، هم اکنون در کانادا زندگی می‌کند.



👤 علی در اواخر دهه ۳۰ شمسی گروه صنعتی مینو را راه اندازی کرد و آن را به حسن سپرد و پسر دیگرش کاظم خسروشاهی در زمینه صنایع دارویی و بهداشتی فعال بود و شرکت‌های «تولید دارو» و «تولی‌پرس» را تاسیس کرد.



👤 حسن خسروشاهی شرکت مینو را تبدیل به بزرگ‌ترین و مشهورترین شرکت تولید صنایع خوراکی در ایران مثل بیسکویت، ویفر، شکلات، تافی، پفک و غیره کرد. مردم ایران برای نخستین‌بار شکلات را با مینو شناختند و هنوز هم برای بسیاری ازمردم، شکلات مترادف با مینو است. با وقوع انقلاب اسلامی، اموال خسروشاهی‌ها مصادره شد و حسن خسروشاهی بعد از مدتی کشور را ترک کرد و به کانادا رفت.



👤 او در کانادا فروشگاهی با عنوان «فیوچر شاپ» تاسیس کرد که در زمینه فروش قطعات الکترونیکی فعالیت داشت. خسروشاهی با هوش و کوشش خود، به‌زودی این فروشگاه را به یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای کانادا با ۹۰ شعبه تبدیل کرد.و وی اکنون از سرمایه‌داران بزرگ کانادا است...👇



کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد




https://b۲n.ir/u۷۹۵۷۷



انتهای خبر

0
0