ایبنا
1401/12/06
12:00
پیاده‌سازی پروژه‌های حرکت به سمت نسل سوم ارزش آفرینی دیجیتال با راهبری شرکت ملی انفورماتیک

شرکت ملی انفورماتیک به‌عنوان بازوی بانک مرکزی در حال تدوین و پیاده‌سازی پروژه‌هایی است که زمینه تحول دیجیتالی را فراهم کند.

به گزارش ایبنا، مدیرعامل این شرکت در نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: در حال حاضر در کشور ۵۰۰ میلیون حساب بانکی، ۲۷۵ میلیون کارت، ۵۹ هزار خودپرداز، ۱۲ هزار کیوسک ارائه خدمات بانکی و ۱۲۵ هزار ابزار پذیرش موبایلی داریم؛ اما با وجود تمام این امکانات هنوز به تحول دیجیتالی نسل سوم نرسیده‌ایم.



دکتر علی عبدالهی در تشریح علل این تاخیر گفت: «منبع‌محور» بودن بانکداری در ایران اصلی‌ترین علت تاخیر در تحول دیجیتالی نسل سوم است چرا که برای توسعه خدمات بانکی و تحول دیجیتالی در این حوزه باید از منبع‌محوری به سمت «قابلیت‌محوری» حرکت کنیم و این حرکت باید مبتنی بر تجربه مشتری و تمرکز بر نیاز‌های مشتریان باشد.



وی پرهیز از حرکت به سمت تحول دیجیتالی تحت‌فشار محیط را یکی از اصول مهم موفقیت در این مهاجرت دانست و گفت: بانک‌ها باید با استفاده از تمام فرصت‌ها و تطبیق سریع با تغییرات در تحول پیشرو باشند. این همان مسئله‌ای است که موجب شده بخش خصوصی در این فرایند موفق‌تر باشد؛ زیرا فرصت‌ها را شناسایی کرده و به‌سرعت آن‌ها را اجرایی می‌کند تا از ارزش‌آفرینی آن منفعت کسب کند؛ بنابراین باید تمرکز تمام خدمات بانک، تامین نیاز‌های مشتریان باشد و این یکی از ستون‌های ارزش‌آفرینی در بانکداری دیجیتال است. منظور از ارزش، حل‌شدن مشکلات و مسائلی است که مشتریان با آن مواجه هستند و باید دسترسی آسان‌تر و بهتر، عملکرد بهتر، انجام کامل کار، کاهش ریسک، انجام خودکار کارها، عملکرد هوشمند و قابلیت سفارشی‌سازی، در طراحی خدمات بانکداری دیجیتال وجود داشته باشد تا ارزش‌آفرینی دیجیتال در خدمات ایجاد شود.



راهبری پروژه‌ها در ملی انفورماتیک به سمت خلق ارزش‌آفرینی دیجیتالی



مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک افزود: شرکت شاپرک با راهبری شرکت ملی انفورماتیک در حال طراحی پلتفرمی است تا به‌وسیله آن تمام تراکنش‌های بانکی حساب‌های بانکی مختلف مشتریان در یک فضا قابل‌مشاهده باشد. در حال حاضر بسیاری از افراد، کارت‌های بانکی چندین بانک مختلف را در دسترس دارند و تجمیع تراکنش این حساب‌ها در یک پلتفرم می‌تواند دریافت خدمات بانکی توسط افراد را تسهیل کند.



عبدالهی همچنین از راه‌اندازی مرکز رصد و پایش تجربه مشتریان بانک‌ها در این شرکت به‌عنوان یکی دیگر از پروژه‌های تعریف شده در قالب ارزش‌آفرینی دیجیتالی خبر داد و گفت: در اردیبهشت‌ماه سال آینده نتایج مرکز رشد و پایش مشتریان برای عموم و فعالان صنعت منتشر می‌شود و در گام بعدی این خدمت را به طور خاص برای هر بانک ارائه خواهیم کرد.



وی افزود: بر اساس نتایج بررسی‌های این مرکز، بهترین تجربه برای مشتریان با موبایل بانک و بیشترین خدمت بانکی شامل کارت به کارت، انتقال وجه و پرداخت قبوض بوده است، به‌عبارت‌دیگر موبایل بانک‌ها و نرم‌افزار‌های پرداخت بیش‌ترین میزان استفاده و بهترین تجربه در خدمات بانکی را برای مشتریان داشته است.



عبدالهی تاکید کرد: ایجاد واحد سنجش تجربه مشتریان در صنعت بانکداری و طراحی الگویی معتبر برای سنجش تجربه مشتریان مبتنی بر اصول علمی مسئله مهمی در تحول بانکداری دیجیتال است چرا که بانک‌ها نمی‌توانند نیاز‌های مشتری را از منظر خودشان تعیین کنند و برای ارزش‌آفرینی دیجیتال باید بانک‌ها نیاز‌های مشتری را بدانند و بر اساس آن‌ها به ارائه خدمات بپردازند. شناخت نیاز‌های مشتریان بانک‌ها یکی از مولفه‌های مهم برای ارزش‌آفرینی دیجیتال است.



به گفته وی «در ارزش‌آفرینی فناوری‌های نو، بخش خصوصی نقش بسیار موثری دارد. برای کارآفرینی فناوری‌های نو، ریسک‌پذیری این بخش باید مدیریت شود البته منظور از مدیریت محدودکردن آن نیست؛ بلکه با تشکیل لایه‌های موردنیاز می‌توان تنظیم‌گری را انجام داد».

انتهای خبر

0
0