فارس نیوز
1402/01/15
18:09
رشد ارزش معاملات خرد در بازار سهام/ معاملات ۷۰ درصد نمادها زیر نرخ سقف تاریخی

با شکسته شدن سقف تاریخی بورس در جریان معاملات امروز، هنوز ۷۰ درصد نمادها زیر قیمت سقف تاریخی بورس معامله می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در روزهای اخیر روند صعودی به خود گرفته است، امروز نیز به رشد خود ادامه داد تا وارد یک کانال جدید شود. روز سه‌شنبه شاخص کل بورس به بالاترین سطح در تاریخ فعالیت خود رشد کرد؛ اما میزان خروج پول حقیقی افزایش یافت.


ورود شاخص کل بورس به کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی در جریان معاملات امروز می‌تواند نشانی از تبدیل مقاومت شاخص به حمایت جدی باشد.


البته بازار امروز بازهم به دو بخش صعودی و نزولی تقسیم شده است. بورس در دو ساعت ابتدایی با رشد ۴۴ هزار واحدی روبرو شد و در یک ساعت بعدی با کاهش ۱۵ هزار واحدی، در نهایت به در سطح دو میلیون ۱۲۰ هزار واحدی باقی ماند.


به نظر می‌رسد بازار سهام منفی‌های قیمتی را به عنوان فرصتی برای خرید شناسایی می‌کند. به همین خاطر در شرایطی که شاخص کل همچنان مثبت است، افزایش تقاضا در بازار مشهود است و رشد قیمتی در اکثر سهم‌ها رخ داده است.


* کاهش بی اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه


وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: شاخص کل بورس بعد از ۳۲ ماه به محدوده سقف تاریخی خود رسیده است.


وی ادامه داد: در این مدت، برخی از سهام بازدهی بیشتری از سقف تاریخی را نشان داده‌اند و برخی هنوز فاصله ۷۰-۸۰ درصدی با سقف تاریخی خود دارند، این موضوع نشانگر بازدهی خوب از یکسری سهام در صورت یاری‌کردن تحولات بنیادی است.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار‌ها یک حرکت هم‌زمان و یک حرکت جایگزینی باهم دارند، یعنی هماهنگی رشد مسکن و خودرو با دلار برخلاف بازار سرمایه است؛ چراکه دو سالی می‌شود، خروج پول از بورس را شاهد بودیم. الان مقداری از بی اعتمادی به بورس کم شده است و امیدواریم که امسال ورود پول را شاهد باشیم.


جعفری تصریح کرد: اگر تحول سیاسی یا ریسک سیاسی رخ ندهد، احتمال اینکه دلار رشد نداشته باشد و بورس روند صعودی خود را ادامه دهد، بسیار بالاست.


* بازدهی مثبت شاخص‌های عملکردی بورس


در جریان معاملات امروز، شاخص‌های بورس از ابتدای معاملات صعودی شدند. در نهایت در پایان معاملات شاخص کل در سطح ۲ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۰۵ واحدی قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه ۲۹ هزار و ۱۵۴ واحد رشد کرد. بازدهی این شاخص مثبت ۱.۴ درصد بوده است. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز با افزایش ۷ هزار و ۱۹ واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم ۶۳۷ هزار و ۷۴۳ واحد ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۱.۱۱ درصد بوده است.


همچنین شاخص کل فرابورس با ۲۸۵ واحد افزایش به رقم ۲۵ هزار و ۸۶۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن فرابورس نیز هزار و ۳۶ واحد بالا آمد و در سطح ۱۱۰ هزار و ۸۵۲ واحد ایستاد.


* رشد ۴ درصدی ارزش معاملات خرد سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۷۳ هزار و ۶۶۹ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۵۳ هزار و ۸۸۴ میلیارد تومان بود که ۷۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۴ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۱۴ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در یک سال اخیر است.


در معاملات امروز نماد خساپا (شرکت سایپا) و خودرو (ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص دادند.


* تداوم خروج پول حقیقی از بورس


روز سه‌شنبه برای دومین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و ۵۱۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.


امروز نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، وبملت (بانک ملت) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) بیشترین خروج پول را داشتند. در مقابل، نمادهای فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، اخابر (مخابرات) و همراه (همراه اول) بیشترین ورود سرمایه را داشتند.


* رشد قیمت ۳۹۴ نماد در بورس


در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۳۹۴ نماد رشد قیمت داشتند و ۲۹۷ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۵۷ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۴۳ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ۱۴۶ نماد صف خرید داشتند و ۱۷ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۴۲ درصدی نسبت به دیروز به ۵۱۷ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۵ درصدی به ۳۸ میلیارد تومان رسید.


خودرو (ایران خودرو)، وبصادر (بانک صادرات) و خساپا (سایپا)، نمادهایی بودند که بیشتری ارزش در صف خرید را داشتند و سهم‌های گلدیرا (صنایع گلدیران)، آ س پ (آ.س.پ) و لپیام (گسترش صنایع پیام) بیشترین ارزش را در صف فروش به خود اختصاص دادند.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0