همفکران
1400/03/25
14:15
گزارش بازار / واکنش شاخص ها به ملاقات انتخاباتی

شاخص کل بورس تهران درجا زد. شاخص کل روز خود را صعودی آغاز و ۵ هزار واحد رشد کرد اما همزمان با حضور رئیسی در سازمان بورس تغییر روند داد و این کاهش تا رسیدن به محدوده قرمز ادامه داشت. در پایان شاخص با از دست دادن ۴۵ واحد در محدوده یک میلیون ۱۵۰ هزار واحد درجا زد. شاخص هم وزن از ابتدای روز نزولی بود اما ساعت ۱۰ شیب تندتری به خود گرفت و بیش از ۲۹۰۰ واحد معادل ۰.۷۸ درصد را از دست داد...

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران درجا زد. شاخص کل روز خود را صعودی آغاز و ۵ هزار واحد رشد کرد اما همزمان با حضور رئیسی در سازمان بورس تغییر روند داد و این کاهش تا رسیدن به محدوده قرمز ادامه داشت. در پایان شاخص با از دست دادن ۴۵ واحد در محدوده یک میلیون ۱۵۰ هزار واحد درجا زد. شاخص هم وزن از ابتدای روز نزولی بود اما ساعت ۱۰ شیب تندتری به خود گرفت و بیش از ۲۹۰۰ واحد معادل ۰.۷۸ درصد را از دست داد. کگل، فولاد و فارس بیشترین تلاش را برای سبز نگه داشتن شاخص کردند و سصفها، فملی و وامید بیش از دیگران در کاهش شاخص اثر داشتند.


در فرابورس اوضاع خوب نبود. شاخص کل تنها ۵ دقیقه رشد داشت و بعد با سرعت کاهش پیدا کرد و بیش از ۲۹۰۰ واحد معادل ۰.۸ درصد را از دست داد و به ۱۷ هزار ۳۵۹ واحد رسید. غصینو، آریا و ذوب سه نمادی بودند که بیش از همه در کاهش شاخص فرابورس نقش داشتند. کوثر، کرمان و توریل نیز بیشترین تلاش را کردند تا از کاهش شاخص جلوگیری کنند.


ارزش معاملات خرد ۳۵۴۴۰ میلیارد ریال و خروج پول حقیقی ۵۷۸۰ میلیارد ریال شد ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۵۷ هزار میلیارد ریال ماند و ارزش دلاری بازار ۲۳۸ میلیارد دلار شد.



صندوق های دولتی


دارایکم صبح کمی رشد کرد اما خیلی زود نزولی شد. قیمت پایانی نماد با ۰.۹۱ درصد کاهش به ۱۲۵۶۸۰ ریال رسید که نشان از بازدهی ۲۵ درصدی در ۱۳ ماه گذشته است. این در حالی است که ارزش ذاتی صندوق ۱۶۱۲۸۰ ریال اعلام شده است. شناوری دو صندوق دولتی بسیار بالا است در نتیجه حضور ۹۷ درصدی حقیقی ها در دو سمت خریدار و فروشنده اتفاق عجیبی نیست.


پالایش نیز روز را با کمی رشد آغاز کرد اما چند دقیقه بعد افت کرد و تا پایان بازار به کاهش خود ادامه داد. با رسیدن قیمت پایانی به ۷۲۸۲۰ ریال زیان خریداران این صندوق به بیش از ۲۷ درصد رسید. این در حالی است که ارزش ذاتی صندوق پایین تر از این اعداد و ۶۵۴۶۸ ریال اعلام شده است. در این نماد هم حقیقی ها کنترل را در دست دارند و بیش از ۹۸ درصد در خرید و فروش مشارکت کردند.


پر حجم ترین معاملات


باز هم سه گروه خودرویی، بانکی و سرمایه گذاری ها در صدر لیست پر حجم ترین معاملات ایستادند. در بین نمادها خودرو، خساپا و خگستر بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.


خودرو بار دیگر در کانون توجه معامله گران قرار گرفته است و خاطرات روزهای اوج خود را به یاد می آورد. روند امروز خودرو پر نوسان این نماد بیشتر طول روز را در بازه مثبت به سر برد اما یک ساعت آخر افزایش عرضه ها او را تا نزدیکی صف فروش کشاند. هرچند قیمت پایانی سبز رنگ باقی ماند. از ۱.۱ میلیارد سهم معامله شده سهم حقوقی ها ۷ درصد از خرید و ۳ درصد از فروش ها بود. در نتیجه ۷۳ میلیارد ریال پول حقوقی به نماد وارد شد.


بیشترین ورود و خروج پول



کانی های غیر فلزی، داری ها و فنی مهندسی گروه هایی بودند که حقیقی ها بیش از بقیه پول وارد آنها کردند. در مقابل حقوقی ها بیشتر فراورده های نفتی، فلزات اساسی و بانکی خریدند. در بین نمادها باران، فتوسا فجر بیشترین پول حقیقی را جذب کردند و شپنا، فولاد و خاهن بیش از دیگران خروج پول حقیقی داشتند.


شپنا امروز مورد حمایت حقوقی ها بود و اجازه افت زیادی پیدا نکرد. از ۲۲۰ میلیون سهم معامله شده ۵۰ درصد را حقوقی ها خریدند و تنها ۷ درصد را عرضه کردند. حقوقی ها ۱۱۴۰ میلیارد ریال پول به این نماد وارد کردند.


فتوسا همچنان در صف خرید است. این نماد که از عرضه اولیه های امسال است روزهای شیرینی را تجربه می کند. امروز حقوقی ها بیشتر فروشنده بودند و ۶۹ درصد از ۱۰ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند. در طرف مقابل فقط ۲ درصد توسط حقوقی ها خریداری شد. در نتیجه حقیقی ها ۸۸ میلیارد ریال پول به نماد تزریق کردند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه رافزا، سکرد و خبازرس بیشترین حجم مشکوک ر داشتند و در بازه ۳۰ روزه سکرد، رافزا و کطبس مشکوک ترین نمادها بودند.


سکرد و سهامدارانش امیدوار بودند خبر افزایش نرخ بتواند طلسم صف فروش را بشکند اما چنین نشد. این نماد بعد از افشا اطلاعات بازگشایی شد و حجم عرضه به قدری بود که باز هم به صف فروش نشست. این بار قیمت پایانی ۳۰.۱۴ درصد افت داشت و معلوم نیست چقدر دیگر باید کاهش قیمت داشته باشد تا برای سهامداران ارزنده شود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


در بین صنایع بورسی بیشترین رشد به استخراج سایر معادن با ۴.۸۳ درصد، محصولات کامپیوتری با ۲ درصد و فنی مهندسی با ۱.۸۲ درصد تعلق داشت. محصولات چوبی با ۸.۶۸ درصد، محصولات چوبی با ۳.۷۸ درصد و محصولات کاغذی با ۳.۷۵ درصد بیشترین کاهش ارزش را داشتند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به کدما و فتوسا با ۵ درصد و ولکار با ۴.۹۷ درصد رشد رسید. نمادها سصفها با ۴۲.۹۹، سکرد با ۳۱.۵۸ درصد و قشیر با ۳۱.۵۸ درصد بیشترین افت قیمت را داشتند.


ولکار پنجمین روز معاملاتی خود را تجربه کرد. در این نماد که آخرین عرضه اولیه بازار است ۷ میلیون سهم معامله شد که سهم حقیقی ها از عرضه ۱۷ درصد و از خرید ۱۰۰ درصد بود. یک کد حقوقی در آخرین دقایق بازار بیش از ۴ میلیون سهم فروخت اما صف خرید ۳۷۰ میلیونی تکان نخورد.


سصفها دو روز پیش به دلیل افشا اطلاعت با اهمیت متوقف شد. این افشا اطلاعات درباره افزایش نرخ فروش محصولات بود. ولی چنین خبر خوبی هم نتوانست جلوی عرضه فروشندگان را بگیرد. از ۴۵۰ هزار سهم معامله شده ۷۷ درصد را حقیقی ها عرضه کردند و ۳۱ درصد را حقوقی ها خردند و ۳ میلیارد ریال پول حقوقی به نماد تزریق شد. علی رغم کاهش ۴۱.۵۵ درصدی قیمت صف فروش ۲ میلیون سهمی هنوز باقی مانده است.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار بعد از چند روز استراحت امروز از کانال ۲۳ هزار تومانی به کانال ۲۵ هزار تومان حمله کرد، ولی ناکام ماند در این لحظه با قیمت ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان آرام گرفته است.


سکه طرح جدید آرامش دارد و در همان بازه قیمتی خود در حال نوسانات کوچک است. امروز ۰.۷۶ درصد رشد کرد و به قیمت ۱۰ میلیون ۶۸۲ هزار تومان رسید...


انس طلا نیز روزهای با ثباتی دارد. هر انس با ۰.۰۳ درصد کاهش با قیمت ۱۸۶۵ دلار معامله می شود.



انتهای خبر

0
0