بااقتصاد
1400/06/28
14:44
اصلاح ۳۰ هزار واحدی شاخص بورس با محوریت نمادهای کامودیتی و دلاری/ شاخص بورس محدوده حمایتی ۱.۴ میلیون واحدی را هم از دست می‌دهد؟

گزارش بازار/ ‌یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ شاخص کل بورس امروز هم متاثر از معاملات منفی نمادهای کامودیتی و دلارمحور، حدود ۳۰ هزار واحد ریزش کرد و تقریبا به کف کانال ۱.۴ میلیون واحدی رسید. در صورت ادامه این روند اصلاحی، احتمالا شاخص محدوده حمایتی یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را از دست خواهد داد. شاخص کل هم‌وزن نیز با فشار فروش حقیقی‌ها حدود ۹ هزار واحد فروریخت و به نقطه ۴۳۱ هزار واحد عقب نشست. برای شاخص فرابورس هم ریزش ۳۲۱ واحدی رقم خورد تا در پله ۲۱ هزار و ۱۴۶ واحدی متوقف شود.

فارس، فولاد و فملی نقش‌آفرینان اصلی ریزش شاخص بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات امروز یکشنبه ۲۸ شهریورماه در بازارهای سهام تهران، از زمان پیش‌گشایش تا پایان وقت بازار، سراسر منفی طی شد و بازهم نمادهای کامودیتی و دلار محور، پیشتاز منفی‌سازان شاخص بودند. در بورس تهران، نمادهای فارس، فولاد، فملی، کچاد، کگل، ومعادن و وامید حدود ۱۳ هزار واحد منفی‌ روی شاخص تاثیر گذاشتند و این روند برای بازارهای اول و دوم فرابورس هم یکسان بود و نمادهای آریا، بپاس، هرمز، زاگرس، شگویا و ذوب بیش‌ترین میزان افت شاخص را رقم زدند.


۳۴۹ نماد با ثبت منفی بیش از ۳ درصدی!


معامله‌گران بورسی امروز و درپی افزایش حجم صف‌های فروش سهام، روی ۶۱۶ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که برای ۵۸ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصد و برای ۳۴۹ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


تنها ۱۲ درصد از معاملات بورس تهران در مدار مثبت


نماگرهای تابلو بورس تهران امروز افت ۲.۰۵ درصدی شاخص را ثبت کردند و فقط ۱۲ درصد از معاملات در این بازار مهم، روی مدار مثبت چرخید. به‌این‌ترتیب و در نهایت، جابجایی سهام در بورس تهران با ۳۵۱ نماد شرکتی ثبت شد که برای ۴۱ سهم، معادل ۱۲ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۳۰۴ سهم، معادل ۸۷ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۱۶ نماد به ارزش ۷۴۸ میلیارد تومان ایستادند و درمقابل، فروشندگان این بازار ۸۷ نماد را در صف فروش ۲۲۹ میلیارد تومانی گذاشتند.


افت ۱.۵ درصدی شاخص آیفکس


معاملات بازار اول و دوم فرابورس ایران با کاهش ۱.۵ درصدی شاخص آیفکس همراه بود و از ۱۴۳ نماد معامله شده در این بازارها، ۲۱ سهم، معادل ۱۵ درصد در مدار مثبت و ۱۲۱سهم، معادل ۸۵ درصد در مدار منفی قرار گرفتند. خریداران سهام در این بازار تنها برای ۹ نماد، معادل ۶ درصد، صف خریدی به ارزش ۳۴۴ میلیارد تومانی تشکیل دادند و فروشندگان نیز برای ۴۴ نماد به ارزش ۲۰۸ میلیارد تومان در صف فروش ایستادند.


دامنه منفی ۶۶ درصدی در معاملات بازار پایه


تعداد نمادهای معامله شده در بازار پایه امروز به ۱۳۰ نماد شرکتی رسید و معامله‌گران در این تعداد، دادوستد انجام دادند. در این بازار ۳۳ سهم، معادل ۲۵ درصد، مثبت و ۸۶ سهم، معادل ۶۶ درصد در دامنه منفی به ثبت رسید و برای ۲۳ نماد بازار پایه‌ای، صف خرید ۶۵ میلیارد تومانی شکل گرفت. همچنین ۷۶ نماد نیز در صف فروش ۲۴۵ میلیارد تومانی ایستادند که نسبت به دیروز تغییری نکرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۲۰هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۷۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۵۴۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی حدود ۱۴۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به بیش از ۵۵۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۹۰۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خالص سهام را به نمادهای اتکای، فن‌آوا و سباقر اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای شپنا، فولاد و شبندر متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام هم مانند دیروز به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۴۴۸ ، ۳۹۰ و ۳۴۵ میلیارد تومان اختصاص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۲۰.۴۸۴.۵۱ (۲۹۷۴۱.۲۳-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۱.۰۰۲.۷۹ (۸۹۳۸.۲۸-)


ارزش معاملات: ۵.۴۰۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فارس، فولاد و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۱۴۶.۵۹ (۳۲۱.۶۸-)


ارزش معاملات: ۱۴.۲۵۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، بپاس و هرمز


گزارش: مولود غلامی






انتهای خبر

0
0