بورس۲۴
1401/03/29
05:19
پیش‌بینی وضعیت بورس ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ / نگران و متزلزل

بازاری که مشکل نقدینگی دارد منتظر کوچکترین خبری است تا به آن واکنش منفی نشان دهد. با توجه به تحرکات روز گذشته، به نظر روند نوسانی و اصلاحی بازار تا پایان خرداد ماه نیز ادامه داشته باشد. برخی معقتدند شاخص باری دیگر ابتدای کانال ۱.۵ میلیون واحد را خواهد دید.

پیش‌بینی وضعیت بورس 29 خرداد 1401 / نگران و متزلزل

بورس۲۴ : بورس تهران معاملات نخستین روز کاری هفته را متعادل و کم‌رمق آغاز کرد و ادامه با فشار عرضه‌های جدی‌تر روند کاهشی را در پیش گرفت. در نتیجه این رویداد شاخص کل با افت بیش از ۱۶ هزار واحدی تا کانال یک میلیون و ۵۴۷ هزار واحد عقب‌گرد داشت و شاخص هم‌وزن نیز افت کمتر ۰.۸۷ درصدی را ثبت کرد. در این روز ارزش معاملات به بیش از ۴.۰۰۰ میلیارد تومان رسید و رقمی بالغ بر ۷۳۰ میلیارد تومان پول از تالار شیشه‌ای خارج شد.


به نظر ۳ رویداد در عقب‌گرد روز گذشته بازار موثر بوده است. عامل نخست، رشد نرخ بهره در دنیا و در نتیجه افت بورس‌ها در اکثر کشورها و همچنین کاهش قیمت نفت و فلزات. البته که بورس تهران وابستگی به سایر کشورها ندارد اما به هر جهت از کنار افت کامودیتی‌ها بی‌تفاوت نمی‌توان گذشت. عامل دوم، ابهام در گزارش ۱۲ ماهه شپنا بود. هر چند که گزارش شپنا بهتر از گزارش اولیه شبندر بود اما به هر جهت برای شپنا هم انتظار تحقق سود بیشتری وجود داشت و گویا این موضوع به گزارش حسابرسی شده موکول شده است. و عامل سوم که به نظر اهمیت خاصی ندارد و صرفا ناشی از هیجانات زودگذر و برداشت اشتباه برخی از معامله‌گران است، خبر تحریم برخی از شرکت‌های پتروشیمی است.


از اواخر دهه ۸۰ و با اوج‌‌‌گیری تحریم‌‌‌ها علیه کشور، شرکت‌های صادرکننده عملیات و فعالیت‌‌‌های بین‌المللی خود از جمله خرید تجهیزات و مواد اولیه، صادرات محصولات و همچنین نقل و انتقال پول را از طریق شرکت‌های واسط انجام دادند. حتی در دوره برجام به دلیل نگرانی‌های طرف‌‌‌های تجاری ایرانی و خارجی، معاملات بین‌المللی از طریق شرکت‌های واسط انجام شد. به این ترتیب، شرکت‌هایی که مورد تحریم قرار می‌‌‌گیرند و سایر شرکت‌های ایرانی، عملا فعالیت تجاری یا حساب بانکی خاصی در کشورهای دیگر نداشته و ندارند و عملیات خود را به صورت غیرمستقیم انجام می‌دهند. این موضوع از سال ۹۷ و پس از خروج ایالات‌متحده از برجام مجددا توسط شرکت‌ها از سر گرفته شد. بنابراین در شرایطی که کشور تحریم بوده و کلیه شرکت‌ها تحت این شرایط فعالیت می‌کنند، وضع تحریم‌‌‌های جدید تغییری در وضعیت ایجاد نمی‌‌‌کند و عملا اثری نیز بر شرکت‌ها ندارد. بنابراین تحریم ۳ نماد شخارک، مارون و شفن، اتفاق جدیدی نیست و تاثیری بر سودسازی آنها ندارد.


در واقع بازاری که مشکل نقدینگی دارد منتظر کوچکترین خبری است تا به آن واکنش منفی نشان دهد. با توجه به تحرکات روز گذشته، به نظر روند نوسانی و اصلاحی بازار تا پایان خرداد ماه نیز ادامه داشته باشد. برخی معقتدند شاخص باری دیگر ابتدای کانال ۱.۵ میلیون واحد را خواهد دید. شب گذشته گزارش ۱۲ ماهه برخی از شرکت‌های بزرگ رسید که چندان جالب نبود. لذا برای امروز هم فشار عرضه در نیمه نخست مورد انتظار است و در بهترین حالت در نیمه دوم معاملات سمت تقاضا رو به بهبود خواهد رفت.


مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز

انتهای خبر

0
0