بااقتصاد
1399/11/21
14:37
تداوم روند صعودی بازار سهام هم‌زمان با رشد بازارهای جهانی/ فولاد صدرنشین شاخص‌سازان بورس تهران

گزارش بازار/ روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه بورس تهران پس از پشت سر گذاشتن یک‌دوره رکود فرسایشی، دو‌سه روزی است که خیز صعودی برداشته و گویا قصد دارد روزهای پایانی بهمن امسال را با رنگ سبز روی تابلو ثبت کند. هم‌زمانی این روند با رشد بازارهای سهام آسیا، اقیانوسیه و امریکا که افزایش قیمت نفت و کامادیتی‌ها را نیز به‌همراه دارد، می‌تواند نشانه خوبی برای تداوم سیر صعودی شاخص کل بورس تهران در هفته‌های آینده نیز باشد.

به گزارش بااقتصاد، در معاملات بازار سهام امروز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه که آخرین روز معاملاتی این هفته نیز محسوب می‌شود، شاخص کل با جهش ۲۱ هزار واحدی و با حمایت بزرگانی مانند فولاد، فملی، تاپیکو و فارس کانال ۱.۲ میلیونی را پس گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز به روند منفی اخیر پایان داد و با ثبت ۲۹۷۲ واحد صعود روی رقم ۴۲۳ هزار واحد ایستاد.


بر پایه این گزارش، در بازار فرابورس، برخی از سهم‌های بزرگ مانند بپاس و غصینو، در مدار منفی معامله شدند اما معاملات مثبت در سایر نمادهای شاخص‌ساز مانند هرمز، زاگرس، ذوب و میدکو اجازه قرمز شدن شاخص کل فرابورس را صادر نکرد و صعود ۸۵ واحدی برای آن رقم خورد.


رشد صندوق‌های ETF دولتی در سه روز پیاپی!


در جریان معاملات امروز بازار سهام، صندوق‌های ETF دولتی دارایکم و پالایش یکم نیز مثبت بودند و نماد پالایش پس از سه روز پیاپی مثبت، با افزایش آخرین روز معاملاتی هفته را با افزایش ۷.۱۶ درصدی به پایان برد. دارایکم نیز افزایش ۶ درصدی را برای سهامدارانش رقم زد.


بازگشت حقیقی‌ها با ۲۵۰ میلیارد تومان نقدینگی


امروز همچنین حقیقی‌های بورس تهران، بازگشت خوبی داشتند و حدود ۲۵۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۱۰هزار و ۲۴۰میلیارد تومان بود و افراد حقیقی ۹۱درصد معادل ۹هزار و ۳۶۰میلیارد تومان سهام خریدند. این رقم دو درصد از کل معاملات امروز را شامل می‌شود.


پرتفو حقوقی‌ها و حقیقی‌ها با کدام نمادها تکمیل شد؟


بر همین اساس، بیش‌ترین میزان ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه فلزات اساسی، فراورده‌های نفتی و سیمان، آهک و گچ انجام شد و سه نماد شپنا، فولاد و فخوز، بخش بزرگی از پرتفو حقیقی را تشکیل دادند.


در سوی دیگر معاملات نیز حقوقی‌ها بودند که برایند معاملات‌شان در گروه‌های حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و انبوه‌سازی املاک و مستغلات رقم خورد. این دسته از سهامداران امروز، بیش‌تر نمادهای وسپهر، بوعلی و خزر را وارد سبد سهام خود کردند.


در همین حال، مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری شرکت پالایش نفت اصفهان، بیش از ۴۰میلیارد تومان افزایش یافت. این درحالی‌است که سهامداران حقوقی مالکیت در سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات را بیش از ۲۰میلیارد تومان افزایش دادند.


امروز همچنین، سهام حقیقی‌ها در ۱۲۹نماد با افزایش مواجه شد و حقوقی‌ها نیز در ۱۰۹نماد سهام‌شان را بیش از یک میلیارد اضافه کردند. مجموع تغییر مالکیت حقیقی‌ها ۶۳۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت در حقوقی‌ها نیز ۳۶۰میلیارد تومان ثبت شد.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز سه‌شنبه ۲۱بهمن‌‌ماه ۹۹


مجموع ارزش معاملات در بازارهای معاملاتی امروز که درپی رشد ۲۱هزار و ۶۲۶ واحدی، معادل ۱.۸درصدی شاخص کل همراه شد، به بیش از ۱۴.۵ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس حدود ۱۰هزار و ۲۴۰میلیارد تومان بود.


شاخص‌کل هم‌وزن پس از صعود ۲۹۷۲ واحدی، معادل ۰.۷درصد رشد، در پله ۴۲۳ هزار و ۶۵ واحد ایستاد و شاخص کل فرابورس نیز، در یک روز معاملاتی نوسانی، پس از رشد ۸۵ واحدی در جایگاه ۱۷ هزار و ۵۳۹ واحد قرار گرفت.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۱۴,۳۷۰.۸۲ (۲۱۶۲۶.۸۳ افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۳.۰۶۵.۰۹ (۲۹۷۲.۱۶ افزایش)


ارزش معاملات: ۹,۷۶۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فولاد، فملی و تاپیکو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۵۳۹.۰۹ (۸۵.۸۲ افزایش)


ارزش معاملات: ۴,۸۴۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۳ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: هرمز، زاگرس و ذوب


گزارش: مولود غلامی






انتهای خبر

0
0