همفکران
1400/03/10
16:05
گزارش بازار / برخورد شاخص کل با مقاومت

شاخص کل بورس تهران بعد از چند روز رشد و برخورد با مقاومت یک میلیون ۱۶۰ هزار واحدی امروز کاهشی یافت و با از دست دادن ۱۱ هزار واحد مهادل ۰.۹۵ درصد به ارتفاع یک میلیون و ۱۴۵ هزار واحد رسید. قبل از ساعت ۱۰ صبح شاخص دوبار تغییر روند داد اما در نهایت با روند نزولی روز را تمام کرد. شاخص کل هم وزن نیز شرایطی مشابه داشت و ۲۵۰۰ واحد معادل ۰.۶۶ درصد را از دست داد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران بعد از چند روز رشد و برخورد با مقاومت یک میلیون ۱۶۰ هزار واحدی امروز کاهشی یافت و با از دست دادن ۱۱ هزار واحد مهادل ۰.۹۵ درصد به ارتفاع یک میلیون و ۱۴۵ هزار واحد رسید. قبل از ساعت ۱۰ صبح شاخص دوبار تغییر روند داد اما در نهایت با روند نزولی روز را تمام کرد. شاخص کل هم وزن نیز شرایطی مشابه داشت و ۲۵۰۰ واحد معادل ۰.۶۶ درصد را از دست داد. فملی ، فولاد و وبملت بیشترین تاثیر منفی را در شاخص داشتندو نمادهای شپنا ، اپال و برکت بیشترین تاثیر مثبت را باقی گذاشتند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۱۷ واحدی معادل ۰.۷ درصد خود را به ۱۷ هزار و ۷۲۴ واحد رساند. در این بازار غصینو، هرمز و شگویا بیشترین اثر کاهشی و بپاس ، مادیرا و ودی بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.


ارزش معاملات خرد حدود ۳۲۴۰ میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۳۴ درصد کمتر از روز گذشته است و حدود ۵۵۳ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی صورت گرفت. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز با کمی افزایش نسبت به دیروز به بیش از ۵۷ هزار میلیارد ریال رسید. ارزش دلاری نیز تحت تاثیر کاهش نرخ ارز افزایش و ۲۴۷ میلیارد دلار شد.



صندوق های سرمایه گذاری


از بین صندوق های درآمد ثابت ، سهامی ، مختلط و مبتنی بر طلا بیشترین بازدهی در یک هفته قبل به پالایش یکم با ۱۵.۰۹ درصد ، فراز داریک با ۹.۵۲ درصد و پشتوانه طلای لوتوس با ۸.۱۵ درصد اختصاص یافت. اما در طرف دیگر دارایکم با ۱۰.۳۷ درصد مشترک بورسیران با ۳.۸ درصد و مشترک نواندیشان با ۳.۶۸ درصد افت بیشترین ضرر را به خریداران خود وارد کرده اند.


پر حجم ترین معاملات


امروز بانکی ها ، فراورده های نفتی و فلزات اساسی بیشترین حجم معاملات روزانه را داشتند. در بین نمادها باز هم خودرو و خساپا صدر نشین شدند و وتجارت رتبه سوم را داشت.


خودرو روز پر نوسانی را پشت سر گذاشت. ابتدا به رنگ قرمز بازگشایی شد ولی کمی بعد شروع به رشد کرد و مثبت شد. اما قبل از ساعت ۱۰ دوباره کاهشی شدو این بار تا صف فروش هم پیش رفت. البته یکبار صف فروش جمع شد اما حجم عرضه ها دوباره صف را ایجاد کرد. معامله ۴۹۵ میلیون سهم موجب شد این نماد در صدر لیست پر حجم ترین معاملات قرار بگیرد. از این مقدار بیش از ۹۹ درصد را حقیقی ها عرضه کردند و حقوقی ها با خرید ۲۵ درصد و ورود ۲۱۲ میلیارد ریال پول سعی در حمایت داشتند.


وتجارت چند روزی است که در تلاش برای رشد است. امروز در نزدیکی کف روزانه بازگشایی شد اما با تلاش فراوان و به آهستگی خود را به محدوده صفر تابلو رساند و اجازه نداد خریداران دیروز ضرر یادی متحمل شوند. از ۳۱۹ میلیون سهم معامله شده امروز سهم حقوقی ها ۷۸ درصد از خریدها بود. آنها در سمت عرضه فقط به اندازه ۲ درصد فعال بودند. در نتیجه ۴۹۱ میلیارد ریال پول حقوقی وارد نماد شد.


بیشترین ورود و خروج پول



دارویی ها ، کانی های فلزی و قندو شکر بیش از دیگر گروه ها پول حقیقی جذب کردند و در عوض حقوقی ها بیشتر بانکی ، فلزات اساسی و غذایی خریدند. در بین نمادها نیز وصندوق ، شپنا و اپال بیشترین پول حقیقی راجذب کردند و وتجارت ، غصینو و وبملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.


وصندوق اسیر بده بستان های حقوقی ها است. این نماد تلاش زیادی کرد که به رنگ سبز در آید اما حجم عرضه ها او را ناکام گذاشت و با یک درصد کاهش نسبت به دیروز کار خود را تمام کرد. حقوقی ها هم در سمت خرید و هم در سمت فروش به شدت فعال بودند در سمت تقاضا از ۱۴ میلیون سهم معامله شده ۷۶ درصد را ۴ کد حقوقی خرید و در سمت عرضه ۸۷ درصد را ۹ کد حقوقی فروخت. ولی در پایان ۱۹۹ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد تزریق شد.


وبملت با فروشحقیقی ها به صف فروش نشست. حقیقی ها با عرضه ۹۹ درصد از ۱۹۰ میلیون سهم معامله شده نماد را به صف فروش کشاندند و ۴۴ میلیون عرضه نیز برای فردا باقی ماند. حقوقی با خرید ۴۷ درصد از سهام معامله شده تلاش کردند از نماد حمایت کنند و بیش از ۳۴۲ میلیارد ریال پول وارد کردند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه فالوم ، حرهشا و دتوزیع عنوان مشکوک ترین نمادها را کسب کردند و در بازه ۳۰ روزه حرهشا با اختلاف در صدر و بعد از او سمایه و غصینو بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


فالوم برای قرارداد دو میلیون ۷۰۰ هزار دلاری خود افشا اطلاعات زده بود. اما این خبر نتوانست در بازگشایی از او حمیت کند و حجم عرضه ها به قدری بود که ۳۰.۸۴ درصد افت را تجربه کرد. دو کد حقوقی در مقام حمایت از نماد حاضر شدند و با خرید ۲۷ درصد از ۴۷۱ هزار سهم معامله شده ۳ میلیارد پول وارد نماد کردند. در سمت عرضه فقط حقیقی ها فروشنده بودند. حجم معاملات این نماد به قدری پایین بود که میانگین حجم ماهانه آن به ۱۲۰۰ سهم رسیده بود.


حرهشا از بهمن ماه معاملات کم حجم دارد و اغلب در صف فروش قفل است طوریکه میانگین ماهانه آن به ۷ هزار سهم رسیده است. امروز ناگهان توجه ها به سهم جلب شد. از ۴ میلیون سهم معامله شده ۵۸ درصد توسط حقوقی ها خریده شد


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به فجر با ۸.۸۶ درصد رسید و نمادهای آریان ، وکادو ، غکوروش ، فپنتا با ۵ درصد به طور مشترک در رتبه دوم قرار گرفتند. از سوی دیگر ثتران با ۳۸.۹۳ درصد ، فالوم با ۳۰.۸۴ درصد و ولساپا با ۵.۸۹ درصد افت بیش از دیگر نمادها کاهش قیمت داشتند.


فجر امروز از مجمع برگشت و با استقبال سهامداران روبرو شد. این نماد حتی تا ۱۳ درصد هم رشد کرد اما قیمت پایانی آن ۸.۸۶ درصد افزایش داشت. از ۱۹ میلیون سهم معامله شده امروز حقوقی ها ۲۸ درصد را فروختند و حقیقی ها ۸۳ درصد را خریدند که موجب ورود ۵۱ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد شد.


ثتران از ۳۰ دی ماه ۹۹ متوقف بود و بعد از منتفی شدن انتقالش به بازار پایه فرابورس امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. حقیقی ها از فرصت استفاده کردند و بعد از مدتها در انتظار ماندن ۹ میلیون سهم عرضه کردند که ۳۳ درصد آن توسط یک کد حقوقی خریداری شد. با توجه به اینکه حقوقی ها حتی یک برگ سهم هم نفروختند اهد خروج ۹۳۰۰ میلیارد ریال پول حقیقی از نماد بودیم.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار امروز کاهشی بود و ۰.۷۳ درصد از ارزش خود را از دست داد در این لحظه با قیمت ۲۳ هزار و ۳۳۰ تومان معامله می شود. این می تواند اثرات تغییر در مدیریت بانک مرکزی باشد. در بازارهای جهانی دلار به یورو تغییرات محسوسی نداشت.


سکه طرح جدید امروزیک بار دیگر به کانال ۱۱ میلیون تومان حمله کرد که باز هم ناکام ماندو اکنون با ۱ درصد کاهش نسبت به دیروز به قیمت ۱۰ ۶۹۳ هزار تومان رسیده است.


انس طلا نسبت به دیروز کاهش اندکی دارد و با چند سانت اصلاح در محدود ۱۹۰۲ دلار قرار گرفته است.



انتهای خبر

0
0