فارس نیوز
1400/10/06
18:34
رشد ۱۶ هزار و ۳۰۲ واحدی شاخص بورس/ بازپس گیری کانال ۱.۴ میلیون واحدی

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با رشد ۱۶ هزار و ۳۰۲ واحد همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند کاملا رو به رشد قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش ۱۶ هزار و ۳۰۲ واحد به رقم یک میلیون و ۴۰۰ هزار و ۲۹۰ واحد رسید و در واقع کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تایی را بعد از مدت‌ها پس گرفت.


همچنین شاخص کل با معیار هم وزن با افزایش ۵ هزار و ۱۱۶ واحد به رقم ۳۶۵ هزار و ۳۸۳ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۵۹۷ هزار میلیارد تومان رسید.


معامله‌گران امروز بیش از ۶.۸ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۸۷ هزار فقره معامله و به ارزش ۴ هزار و ۱۸۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با رشد ۱.۱ درصد مواجه بوده است و این دو شاخص با معیار هم وزن ۱.۴ درصد افزایش یافته است.


شاخص آزاد شناور ۱.۳ درصد رشد کرد؛ شاخص بازار اول بورس ۱.۷ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس فقط با نیم درصد افزایش همراه شد.


امروز شاخص‌های ملی‌مس، فولاد مبارکه، چادرملو، ایران خودرو، گل‌گهر، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند.


در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل رو به رشد بود به گونه‌ای شاخص کل با رشد ۶۲ واحد به رقم ۱۸ هزار و ۷۱۹ واحد رسید.


ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید، ارزش بازار پایه در فرابورس به بیش از ۳۲۹ هزار میلیارد تومان رسید.



نقشه معاملات روز دوشنبه ۶ دی ماه


معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از ۳.۳ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۰۷ فقره معامله و به ارزش ۱۳۲ هزار میلیارد تومان معامله کردند که البته لازم به گفتن است عمده ارزش این معاملات به میزان ۱۳۱ هزار میلیارد تومان مربوط به خرید و فروش اوراق بانکی در قالب عملیات بازار باز است که بین بانک‌ها انجام می‌شود و فقط ارزش معاملات در فرابورس ثبت می‌شود، وگرنه ارزش معاملات سهام در فرابورس امروز به ۱۱۰۰ میلیارد تومان بیشتر نرسید.


امروز نمادهای آریا ساسول، فولاد هرمزگان، صبا تامین و سنگ آهن گهرزمین بیشتر اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای بیمه پاسارگاد، صنعتی مینو و پتروشیمی زاگرس بیشتر اثر کاهشی در شاخص فرابورس را ثبت کردند.


به گزارش فارس، این روزها که بازار بورس بعد از مصوبه ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه رو به رشد است گرچه بازار ارزنده شده است و اکثر سهام بنیادی ارزنده شده و موقع خرید است، اما سرمایه‌گذاران حقیقی توجه داشته باشند که کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاری به صورت غیر مستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهتر است، چون هزینه کمتری دارد و ریسک کمتری متوجه سرمایه‌گذاری می‌کند.


اما کسانی که در بورس صبر کنند پاداش‌های خوبی از افزایش قیمت سهام، سود تقسیمی سالانه شرکت‌ها و حق تقدم سهام استفاده می‌کنند اما سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت حداقل ۲ تا ۵ ساله است و نیاز به مطالعه و مشورت و رصد بازار دارد.


انتهای پیام/ب


انتهای خبر

0
0