بااقتصاد
1400/04/02
09:15
بررسی نماد «شبریز»/ تحقق سود ۵۰۵.۵ تومانی به ازای هر سهم در سال مالی ۹۹

شرکت پالایش نفت تبریز که از منظر تولید محصولات اصلی در جایگاه چهارم صنعت پالایش نفت قرار دارد، در سال مالی ۹۹ عملکرد خوبی را پشت سر گذاشت و رشد ۴۰۳ درصدی در سوددهی داشت.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، شرکت پالایش نفت تبریز با نماد معاملاتی شبریز در صنعت فرآوردههای نفتی، کک و سوخت هسته‌ای فعالیت میکند. این شرکت فعالیت خود را در زمینه پالایش نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی از سال ۱۳۵۶ آغاز نموده و هم اکنون حدود ۵.۶ درصد از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور را تولید می‌نماید.


شبریز شامل ۵ فرآورده اصلی (گاز مایع، نفت سفید، نفت کوره، نفت گاز، بنزین) و سوخت هوایی ATK است که جهت توزیع به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ارائه میگردد.


شناوری سهام شبریر ۱۵ درصد و P/E آن ۵.۳ است که کمتر از P/E صنعت که برابر ۸.۹ است می‌باشد.



رتبه شرکت در صنعت


شرکت پالایش نفت تبریز با ظرفیت پالایش روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت در بین ۱۰ شرکت موجود پالایشی که جمعا حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز تولید می‌کنند، در جایگاه هفتم قرار دارد.


همچنین ۱۱ درصد از تولید گاز مایع و نفت گاز، ۱۵ درصد از تولید نفت کوره و ۱۰ درصد از تولید بنزین، سهم شرکت از تولید کل صنعت است که در همه رتبه‌ی چهارم را دارا است.



ترکیب سهامداران


شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با ۴۹.۶۷ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان زنجان با ۱۹.۶۲ درصد و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های ملی ایران ۱۲.۴۸ سهامداران اصلی شرکت به شمار می‌روند.



بررسی عملکرد شرکت در سال مالی ۹۹


پالایش نفت تبریز در صورت‌های مالی منتهی به اسفند ۹۹ با درآمد عملیاتی ۳۵۶۶۷ میلیارد تومان و بهای تمام شده ۳۱۱۰۳.۵ میلیارد تومان به ترتیب افزایش ۳۸ و ۳۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه قبل داشته است.


سود ناخالص با رشد ۱۲۷ درصدی به ۴۵۶۳.۶ میلیارد تومان رسیده است.


سایر درآمدهای شبریز با افزایش ۶۵۱ درصدی رو به رو شدند و متاثر از آن سود عملیاتی با رشد ۳۳۷ درصدی به ۵۵۸۷ میلیارد تومان رسیده است.


سود خالص جهش ۴۰۳ درصدی و رسیدن به رقم ۵۰۵۵.۲ میلیارد تومان را نشان می‌دهد و بدین ترتیب به ازای هر سهم سود خالص ۵۰۵.۵ تومانی محقق شده است.


حاشیه سود ناخالص برابر ۱۳ درصد ( ۵ درصد بیشتر از سال ۹۸) و حاشیه سود خالص برابر ۱۴ درصد (۱۰ درصد بیشتر از سال ۹۸) برآورد می‌شود.




انتهای خبر

0
0