همفکران
1400/06/22
15:10
گزارش بازار / شاخص ها مشغول اصلاحند

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ برای دومین روز متوالی کاهشی بود و با از دست دادن ۱۴ هزار و ۷۰۰ واحد معادل ۰.۹۹ درصد به یک میلیون و ۴۷۵ هزار واحد رسید. شاخص کل در ده دقیقه اول برای صعودی یا نزولی بودن خود مردد بود، اما بعد شروع به افت کرد. این روند تا قبل از ساعت ۱۱ ادامه داشت و پس از آن بازار به تعادل رسید و حتی دو هزار واحد هم بالا آمد. شاخص کل هم وزن نیز روندی مشابه داشت و در ساعت پایانی بازار قسمتی از افت خود را جبران کرد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ برای دومین روز متوالی کاهشی بود و با از دست دادن ۱۴ هزار و ۷۰۰ واحد معادل ۰.۹۹ درصد به یک میلیون و ۴۷۵ هزار واحد رسید. شاخص کل در ده دقیقه اول برای صعودی یا نزولی بودن خود مردد بود، اما بعد شروع به افت کرد. این روند تا قبل از ساعت ۱۱ ادامه داشت و پس از آن بازار به تعادل رسید و حتی دو هزار واحد هم بالا آمد. شاخص کل هم وزن نیز روندی مشابه داشت و در ساعت پایانی بازار قسمتی از افت خود را جبران کرد. این شاخص ۱.۳۵ درصد معادل ۶ هزار واحد کاهش داشت. فارس، میدکو و فملی بیشترین تاثیر منفی را داشتند. ولی هیچکدام به صف فروش نرفتند. اپال، کالا و شسپا نیز بیشترین تاثیر مثبت را داشتند و به جز اپال دو نماد دیگر در صف خرید بودند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس ۱.۲ درصد معادل ۲۶۶ واحد کاهش داشت و به ۲۲ هزار و ۱۳۰ واحد رسید. بپاس، صبا و آریا بیش از همه اثر منفی و فرابورس، ذوب و بنو بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه حقیقی ها ۵۳۸ میلیارد تومان از بازار خارج کردند، ارزش معاملات خرد نیز بیش از ۶۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۸ درصد بیشتر از روز گذشته است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۱ میلیارد دلار شد.





صندوق های دولتی


دارایکم روز را با روند کاهشی شروع کرد اما کمی بعد تغییر روند داد و به بازه مثبت برگشت. هرچند قیمت پایانی نتوانست سبز شود با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۲۹۴۶۰ ریال رسید. ارزش ذاتی صندوق نیز کمی افت کرد و ۱۷۷۶۶۹ ریال شد.


پالایش امروز افت ارزش داشت. قیمت پایانی با از دست دادن ۱.۴۳ درصد ۷۸۰۰۰ ریال شد و ارزش ذاتی نبز با کمی کاهش به ۹۲۵۰۴ ریال رسید.


پر حجم ترین معاملات بورس


گروه های خودرویی و سرمایه گذاری ها حجم معاملات میلیاردی را تجربه کردند. در بین نمادها نیز خودرو، خساپا و وسکرمان بیش از دیگر نمادهای بورسی خرید و فروش شدند.


خودرو روز را نزولی شروع کرد و تا آستانه صف فروش هم رفت. انتشار شایعاتی مبنی بر تغییر اساسی نحوه قیمت گذاری خودرو به گروه خودروسازی جان داد، هرچند که خیلی مسئولین شایعات را تکذیب کردند. حقوقی ها بیشتر فروشنده بودند و ۱۸ درصد از ۵۱۳ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند و فقط ۴ درصد در سمت خریدار مشارکت داشتند. در نتیجه ۱۴ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد شد. خودرو در محدوده حمایتی مهمی قرار دارد و در صورت از دست رفتن این محدوده، حمایت بعدی ۱۶۵۵ ریال خواهد بود.


بیشترین ورود و خروج پول



گروه های محصولات کاغذی، فنی مهندسی و بیمه بیش از همه نقدینگی حقیقی را جذب کردند و فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فراورده های نفتی بیش از همه خروج پول حقیقی داشتند. بنو، مدیریت و فسپا نمادهای محبوب حقیقی ها نام گرفتند و فولاد، شبندر و فملی نمادهای مورد حمایت حقوقی ها بودند.


بنو از محدوده صفر تابلو روز خود را شروع کرد و همزمان با به تعادل رسیدن بازار به صف خرید رفت. ۵ کد حقوقی ۶۷ درصد از ۳۰ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند. در سمت تقاضا تنها یک کد حقوقی حضور داشت که یک درصد از معاملات را خرید. با این روند ۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد شد. اگر بنو بتواند از این محدوده قیمتی بالا برود می تواند برای رسیدن به سقف تاریخی خود امیدوار باشد.


فولاد امروز هم بیشترین حمایت حقوقی را دریافت کرد. این نماد تمام روز در حوالی صفر تابلو نوسان می کرد. حقوقی ها ۶۸ درصد از تقاضا و ۱۲ درصد از عرضه را بر عهده گرفتند و حقیقی ها ۶۰ میلیارد تومان پول از نماد خارج کردند. با اینکه این شرکت P/E خوبی دارد اما به نظر می رسد از روند صعودی خارج شده است.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه شجم، خصدرا و لکما مشکوک ترین نمادها بودند و در بازه ۳۰ روزه خمحور، شجم و فسپا بیشترین حجم مشکوک را به خود اختصاص دادند.


شجم دیروز از بازار پایه به تابلو بازار دوم فرابورس نقل مکان کرد. امروز ۸ میلیون سهم در این نماد دست به دست شد که سهم ۲۲ درصد از خرید و سهم حقیقی ها ۹۱ درصد از فروش ها بود. در نتیجه یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان پول حقوقی به سهم وارد شد. شجم به تازگی یک رالی صعودی را به پایان رسانده است و در حال اصلاح از سقف تاریخی خود است. اگر محدوده فعلی نتواند از سهم حمایت کند، حمایت بعدی می تواند ۱۱۵۱۴ ریال باشد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را دبالک با ۱۰.۴۳ درصد و فرابورس، قتربت و فافق با ۵ درصد رشد داشتند. لخزر، ثرود، سنیر و کدما نیز با افت ۵ درصدی بدترین عملکرد روزانه را به دست آوردند.


دبالک در کنترل کامل حقیقی ها بود. آنها ۱۰۰ درصد از خریدها و فروش ها را انجام دادند و حقوقی ها تنها تماشاچی بودند. این نماد امروز از مجمع عمومی فوق العاده برای افزایش سرمایه ۴۰ درصدی از محل آورده نقدی بر می گشت. P/E این نماد ۳۰.۲۲ ثبت شده است و این بیش از دو برابر P/E گروه دارویی ها است.


لخزر از صبح در صف فروش بود. این نماد هم در کنترل کامل حقیقی ها بود آنها ۱۰۰ درصد از عرضه و تقاضا را انجام دادند. P/E لخزر ۱۵.۶۹ اعلام شده است که حدود ۲۰ درصد بالاتر از میانگین گروه است.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار برای دقایقی وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد اما دوباره به کانال ۲۷ هزار تومان برگشت. هم اکنون ارزش هر دلار آمریکا با افت ۰.۱۸ درصدی نسبت به دیروز به ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.


سکه طرح جدید از صبح وارد کانال ۱۱ میلیون تومان شده است. هرچند که تلاش دارد دوباره خود را به ۱۲ میلیون تومان برساند. هر سکه با کاهش ۱.۲۹ درصدی نسبت به دیروز با قیمت ۱۱ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان در حال خرید و فروش است. احتمالا به زودی سکه ۱۱۳۰۰ هزار تومانی را ببینیم.


انس طلا ۰.۱۴ درصد نسبت به آخرین روز معاملاتی خود رشد داشته است و به ۱۷۹۰ دلار رسیده.





انتهای خبر

0
0