بااقتصاد
1399/12/11
14:55
آینده بازار سهام در سایه‌روشن انتخابات ۱۴۰۰/ تمایل بیش‌تر فرابورس به صعود و شکستن خط قرمز

گزارش بازار/ دوشنبه ۱۱ اسفندماه بازار سهام در شش ماه اخیر وارد یک ماراتن نفسگیر و سراشیبی عجیبی شده است که هنوز نمی‌توان خط پایانی برای پاره کردن نوار ناکامی‌هایش متصور بود، هرچند به باور عده‌ای از فعالان بازار سرمایه، نوروز ۱۴۰۰ بورس به روال صعودی برمی‌گردد اما برخی هم تداوم روند ریزشی شاخص را تا پایان دولت روحانی اعلام می‌کنند.

کاهش تراکم صف‌های فروش با تقویت تقاضا


به گزارش بااقتصاد، معاملات بازار سهام امروز دوشنبه، ۱۱ اسفندماه، با افت‌وخیزهایی همراه بود. هرچند از تراکم صف‌های سنگین فروش که بیش‌تر از سوی حقیقی‌ها ایجاد شده بود، با حمایت حقوقی‌ها در برخی نمادها تا حدودی کاهش یافت، اما تقویت کم‌رمق تقاضا در این سهم‌ها هم نتوانست مانع از ریزش بورس شود.


پس از تشکیل صف‌های متراکم فروش مقابل بیش از ۷۰ درصد از نمادها در نخستین ساعت معاملات امروز، حقوقی‌ها سعی کردند سمت تقاضا را افزایش دهند و با حمایت آنها ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته ۲۷ درصد افزایش یافت و به رقم ۳۱۹ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۳۰ درصدی روی عدد ۳ هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان ثبت شد.


رنج‌کشی مثبت در نیمه نخست معاملات


یکی از موارد مهم و مثبت در معاملات امروز بازار، رشد نسبی تقاضا در برخی از نمادها بود که نیمه نخست بازار را با رنج مثبت در این سهم‌ها مواجه کرد. به‌این‌ترتیب، شاخص کل از کف روزانه کمی فاصله گرفت و روند صعودی آغاز کرد اما در مقابل فشار فروش، نتوانست مقاومت کند و تن به ریزش داد.


پالایش قصد جبران دارد؟


نکته مثبت دیگر معاملات امروز بازار، افزایش قیمت نماد پالایش بود که با ۵.۶۷ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، توانست سهامداران را برای جبران ریزش‌های اخیر کمی امیدوار کند. رشد اندک معاملات خرد نسبت به روز گذشته را هم می‌توان از مزیت‌های بازار امروز دانست که با پیشتازی نمادهای پالایش، معدنی و خودرویی همراه بود.


کاهش قیمت سهام خودرویی‌ها


در جریان معاملات امروز قیمت سهام ۳۷۱ نماد بورسی و فرابورسی، معادل ۷۳ درصد از سهام بازار، افت کرد که در راس آنها گروه خودرویی (خودرو، خگستر و خساپا)، بیمه و صندوق‌های بازنشستگی (بنو و بیمه ما) و گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی (شستا، وغدیر و وامید) قرار داشتند. در مقابل، سهام شرکت‌های گروه استخراج کانه‌های فلزی افزایش یافتند. شرکت‌های معدنی اپال، کگل، کچاد، ومعادن و کنور ازجمله نمادهای مثبت امروز بازار بودند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌دوشنبه ۱۱ اسفندماه ۹۹


در مجموع، ارزش معاملات بازار سهام امروز روی عدد ۲۵ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان ثبت شد که نسبت به روز ‌یکشنبه، ۱۶۱ درصد افزایش یافت. ۷۸ درصد از ارزش معاملات کل به نقل و انتقال سهام در بازار فرابورس به ارزش۱۹ هزار و ۸۸۹ میلیارد تومان اختصاص داشت و سهم بورس تهران هم ۵ هزار و ۴۹۴ میلیارد تومان بود. ارزش معاملات خرد نیز با ۱۰۹ درصد افزایش به رقم ۳ هزار و ۹۸۹ میلیارد تومان رسید.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۸۱,۶۵۹.۵۲ (۳۹۴۴.۵۰-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۱.۴۱۶.۶۹ (۹۷۴.۶۱-)


ارزش معاملات: ۵,۴۹۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۱ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فملی، شستا و خودرو


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فولاد، فخوز و اپال


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۶,۹۲۵.۶۲ (۵.۱۳ افزایش)


ارزش معاملات: ۱۹,۹۲۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹/۰ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: ذوب، ومهان و بگیلان


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، زاگرس و شغدیر


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0